Ministrul Economiei, Florin Spătaru, a fost într-o scurtă vizită la uzina Dacia, din Mioveni, la invitația companiei, dar după ce la Mioveni fusese anunțat un protest. Motivul este dat de nemulțumirile angajaților față de problemele generate de inflație și de războiul din Ucraina care a condus la opriri repetate ale unor secții din uzină.
„Noile provocări de ordin economic-financiar” este expresia care se regăsește atât în informațiile transmise de Ministerul Economiei, după vizita ministrului la Dacia, cât și în solicitările angajaților uzinei Dacia, care au anunțat că vor să protesteze la București. Mișcarea sindicală a adunat, se pare, aproape 500 de persoane, însă nu este clar dacă mai are susținători după vizita ministrului, care a detensionat situația. Motivul principal ar fi stoparea plăților pentru șomajul tehnic, așa numitul Kurzarbeit, care nu mai este susținut de legislație odată cu ieșirea din starea de alertă. În același timp, pare că revendicările salariaților sunt adresate guvernanților și nu uzinei.
Textul care a circulat în uzină și care părea a fi adresat guvernului face referire la „cele mai mici salarii din UE”, dar și la cele mai mari impozite, la faptul că inflația micșorează salariile și, mai mult, la prețurile la energie.
În același timp, Sindicatul Autoturisme Dacia susține că va participa la mitingul organizat de Blocul Național Sindical pe 6 aprilie, în București, aici fiind așteptați peste 5.000 de sindicaliști. Principala cerință a sindicatelor este cea pentru „măsuri de sprijin pentru a compensa efectele economice și sociale ale războiului din Ucraina, la nivel economic și social”.
Dacia a fost destul de afectată de război, deoarece producea o serie de componente pentru cele două uzine ale Renault din Rusia, una a mărcii Renault și cealaltă a mărcii Lada.
Uzina Mecanică, dar și anumite secții ale Uzinei de Vehicule au fost nevoite să-și reducă activitatea, din cauza reducerii comenzilor de componente.
După vizita de la Mioveni, ministrul Economiei a transmis că „are în vedere o serie de măsuri pentru începerea exploatării de materii prime critice pentru producția de semiconductori și investiții în microelectronică prin PNRR, proiect pentru care sunt alocate fonduri de 500 de milioane de euro prin Ministerul Economiei”. Ministrul a transmis că a discutat la Mioveni pentru „găsirea de soluții de sprijin pentru Uzina Dacia care a fost nevoită în ultima perioadă să reducă programul de lucru sau chiar să întrerupă activitatea, ceea ce a dus la nemulțumiri în rândul angajaților”.
CITEȘTE ȘI Dacia Spring se scumpește pentru a treia oară și trece de pragul de 20.000 de euro și în România. Este mai scump în România decât în Franța sau SpaniaComunicatul Ministerului Economiei
„Mă aflu aici pentru a discuta cu oamenii care muncesc la Uzina Dacia Mioveni. Am avut un dialog constant cu conducerea Dacia, dar am vrut să discut și cu salariații. Știu că pentru depășirea noilor provocări de ordin economic – financiar cu care se confruntă personalul de aici trebuie să avem în vedere mai multe aspecte, dar pentru moment am discutat cu Ministrul Muncii despre necesitatea prelungirii Kurzarbeit. Prioritatea noastră este să menținem oamenii pe posturi”, a declarat Florin Spătaru, ministrul economiei în cadrul vizitei de lucru la Dacia Mioveni.
Ministrul economiei a răspuns invitației celor de la Dacia de a vizita atât platforma de la Mioveni, mai exact cele trei uzine: Montaj Vehicule, Motoare H4, Presaj – TGSE. Deși afectată de restricțiile din perioada pandemiei și de criza semiconductorilor, Dacia a fost unul dintre primii reprezentanți ai industriei auto care a răspuns invitației Ministerului Economiei în cadrul task-force-ului organizat la nivelul autorității centrale ca urmare a izbucnirii războiului din Ucraina, implicit a impunerii de sancțiuni împotriva Rusiei.
În acest context, discuțiile din cadrul vizitei s-au axat pe găsirea de soluții de sprijin pentru Uzina Dacia Mioveni, care a fost nevoită în ultima perioadă să reducă programul de lucru sau chiar să întrerupă activitatea, ceea ce a dus la nemulțumiri în rândul angajaților.
„Industria auto este direct afectată de conflictul militar declanșat în Ucraina, dar și de criza semiconductorilor, de criza de materii prime critice la care s-a adăugat criza pandemica și cresterea preturilor la energie, dar mă bucur că cei de la Automobile Dacia si Renault Group au făcut eforturi pentru menținerea activității companiei”, a declarat Florin Spătaru
În ceea ce privește măsurile pe termen lung, pentru depășirea crizei semiconductorilor care afectează întreaga industrie auto, ministrul Spătaru a spus că Ministerul Economiei are în vedere o serie de măsuri pentru începerea exploatării de materii prime critice pentru producția de semiconductori și investiții în microelectronică prin PNRR, proiect pentru care sunt alocate fonduri de 500 de milioane de euro prin Ministerul Economiei.