Autostrada Sibiu-Pitești (A1) este o investiție mult așteptată, dar care a provocat și nemulțumiri printre sutele de persoane fizice și juridice din Vâlcea care au primit deciziile de expropriere pentru a începe construcția șoselei de mare capacitate ce va lega Ardealul de Muntenia, cei mai mulți spunând că au primit echivalentul unei „eugenii” pentru un metru pătrat de teren care le-a fost luat și un pic mai mult în cazul construcțiilor.
În comuna Perișani, localitate prinsă în lotul 3 al autostrăzii care traversează Carpații, sunt, de exemplu, 12 proprietari ale căror gospodării vor fi demolate fie total, fie parțial. La aceștia se mai adaugă câteva sute de proprietari de terenuri agricole care au fost expropriați de suprafețe pornind de la câțiva metri pătrați până la câteva hectare. Mulți dintre ei au acceptat prețul stabilit de către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), dar sunt și alții care au rămas surprinși când au văzut cât au primit pentru munca lor de o viață, arată Agerpres.
Ion Mohanu, din satul Surdoiu, este unul dintre cei cărora li se va demola întreaga gospodărie. Ajuns la vârsta de 81 de ani, bărbatul se vede acum nevoit să își facă din nou o casă, însă se întreabă dacă va mai reuși, ținând cont că a primit puțin peste 100.000 de lei pe tot ce avea construit acolo, plus terenul aferent în suprafață de circa 5.000 de metri pătrați.
„Nu rămâne nimic, nimic. Demolează absolut totul… Au venit și ne-au spus că ne ia totul și nu știu unde să ne ducem la vârsta asta. Nu am nimic în altă parte. Mai am niște pământ undeva mai sus un pic de aici, dacă oi mai putea să fac două cămăruțe pentru cât oi mai trăi… Dar ce să-mi ajungă banii? Nici materialele nu am cu ce le lua, apoi să mai construiești… Ziua de muncă pentru cei care lucrează e de 500, 600 de lei. De unde să-i dai atâția bani din 100.000 de lei cât mi-au dat ei? (…) Nu ne-a întrebat nimeni nimic. Ne-au venit de la primărie niște hârti și ăsta e prețul național, zice 80 de bani metrul pătrat sau nu știu cât, dar la construcție e problema. Eu am cheltuit aici poate cinci miliarde de lei, nu cât fac ăștia – 50.000 de lei, adică 500 de milioane de lei vechi cât e pe hârtiile alea valorată casa. Plus că bucătăria de jos cu două camere, cu baie, plus grajduri, binale și tot pământul care e aici se vor duce pe Apa Sâmbetei”, spune bătrânul.
Alți vecini, precum Florea Gheorghe, sunt la fel de nemulțumiți, dar s-au resemnat.
„Am avut casă acolo, dar de când cu autostrada asta nu am mai făcut nimic la ea. Ne-am mutat în altă parte… Zic unii că îți dau cât pentru o eugenie pe metrul pătrat, că mai mult nu ne dă. Dar ce putem face? Că ești mulțumit, că nu ești mulțumit, cum ne-au spus când au venit o dată aici, la primărie, autostrada tot se face… Acum, ce-o vrea Domnul, dacă o fi să ne dea ceva bine, dacă nu….”, adaugă și Florea Gheorghe, vecin cu Ion Mohanu, ce pare că s-a resemnat cu ceea ce a primit, așa cum au făcut și alți proprietari din zonă, prea bătrâni și fără posibilități materiale să dea în judecată CNAIR.
Și autoritățile locale din Perișani spun, de altfel, că sumele pentru gospodării sunt problema din zonă, mulți dintre cei afectați neavând alte locuințe sau terenuri pe care să își construiască o altă casă, iar pe piața liberă prețurile la terenurile din localitate aproape că s-au dublat de când s-a auzit că va veni autostrada.
„Nemulțumirile proprietarilor din zonă de la noi sunt în primul rând prețurile foarte scăzute și mă refer strict la gospodării. Sunt și la terenuri prețuri mici, dar fiind de interes național, nu au mai ținut cont că este prețul mare sau mic, dar la gospodării chiar este un impediment foarte mare, pentru că la ce sume au primit, nu știu dacă le mai ajunge să își cumpere teren pentru a construi o altă casă. Majoritatea proprietarilor care sunt afectați în întregime sunt persoane care nu mai dețin o altă locuință în altă parte în momentul de față. (…) De când cu autostrada, prețurile terenurilor au început să crească. Dacă până acum doi ani, metrul pătrat era de patru euro, cinci euro, acum s-a ajuns și la zece euro, adică prețurile s-au ridicat în ultima perioadă și o să mai crească’, spune primarul interimar al comunei Perișani, Sorin Leonte.
CITEȘTE ȘI Avans semnificativ al mărcii Dacia pe piața din GermaniaÎn comuna vecină Racovița, localitate ce este prinsă și în lotul 2 și în lotul 3 al autostrăzii Sibiu-Pitești, situația este și mai complicată, cei expropriați – aproximativ 400 de proprietari cu terenuri agricole și doi de gospodării – susținând că valoarea la care le-au fost evaluate proprietățile, pe lângă faptul că este mică, mai și diferă în funcție de tronson.
„Oamenii spun că sunt nemulțumiți de prețul care li se oferă pe locuințe. Sunt două locuințe care vor fi expropriate și demolate în totalitate și încă o locuință care este în zona de siguranță a tronsonului de autostradă… Prețul este prea mic și nici eu nu am înțeles de ce, pentru că pe tronsonul Cornetu – Tigveni se vor aloca – am înțeles – undeva la 6,20 lei pe metrul pătrat, iar pe tronsonul Cornetu – Boița undeva la 1,30 lei metrul pătrat. De ce, nu știm. Am înțeles că prețurile s-au luat din notariat și s-a făcut o medie. Diferența între cele două loturi este însă mare”, spune viceprimarul comunei Racovița, Florin Zamfirescu.
În plus, proprietara cu gospodăria în marginea autostrăzi nu înțelege de ce i-a fost lăsată casa, deși nu a primit nicio garanție că aceasta nu va fi afectată de lucrările de construcție.
„Sunt mulțumită de banii pe care i-am primit pentru suprafața expropriată, dar pe mine mă interesează casa, nu banii. Pentru noi e pericol, dar ei spun că nu e niciun pericol, dar în momentul în care vor începe lucrările, cu vibrațiile pe care le fac ei, oare va rezista și nu va crăpa? Am sunat la Autostrăzi și am vorbit cu doamna de acolo, care ne-a spus să facem ce vrem noi că ei nu garantează nimic. Noi mai avem de lucru acolo, că avem două camere care ar trebui renovate pentru că e igrasie, dar nu putem să facem nimic. Absolut nimic. Trebuie să stăm să așteptăm până începe autostrada”, mărturisește Elena Stănică.
Pe de altă parte, reprezentanții CNAIR le recomandă celor nemulțumiți de cuantumul despăgubirilor primite să se adreseze instanței și să ceară mai mult, pentru că au această posibilitate prin lege.
„Aceste sume, care sunt consemnate și sunt atribuite fiecărui teren sau construcție în parte, sunt stabilite în baza unei expertize. Nu sunt niște sume făcute de noi, stabilite de către către angajații noștri. Sunt stabilite în baza legii, de către un evaluator autorizat. Fiecare persoană care a fost expropriată și nu este mulțumită de cuantumul acestor despăgubiri are dreptul, prin lege, de a se adresa unei instanțe de judecată care, în baza unor alte evaluări, poate să crească cuantumul acestor despăgubiri. Problema mare, și nu vorbesc doar pentru aceste loturi ale autostrăzii A1 Sibiu -Pitești, ci pe toate lucrările mari de infrastructură din țară, este că foarte mulți proprietari nu au documente cadastrale, fapt ce ne îngreunează foarte mult munca noastră de a le acorda despăgubiri. Sunt persoane decedate, sunt urmași ai acestor persoane care nu au succesiunea făcută și astfel nu pot obține titlurile de proprietate. Facem apel către toate persoanele care sunt afectate să ia legătura cu primăriile pentru a putea fi ținuți la curent cu pașii care trebuie urmați și să ne lase și datele de contact pentru a-i putea ajuta”, a declarat, pentru AGERPRES, purtătorul de cuvânt al Direcției Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP) Craiova, Cristian Tudor.
Lucrările la lotul 3 al autostrăzii A1 (Cornetu -Tigveni), cu o lungime de 37 de kilometri, din care 12 kilometri sunt poduri, pasaje și viaducte, sunt preconizate a începe în vară, tot atunci urmând să înceapă și lucrările pe tronsonul 2 (Boița – Cornetu), cel mai dificil lot de autostradă din România, în suprafață de 31 de kilometri, cu șapte tuneluri și 49 de viaducte, plus un ecoduct care va asigura trecerea animalelor peste DN7, calea ferată și râul Olt.