Proiectele de infrastructură rutieră și feroviară de interes local, inclusiv drumuri naționale și centuri ocolitoare, vor putea fi transferate de la autoritățile centrale la nivelul autorităților locale, potrivit unei ordonanțe de urgență aprobate joi seară de Guvern.
Șeful Cancelariei prim-ministrului, Ionel Dancă, a susținut că este vorba de ”o adevărată revoluție în domeniul proiectelor de infrastructură derulate cu fonduri europene”.
”În traducere liberă, ceea ce instituie această ordonanță de urgență este o soluție așteptată, cerută de foarte mult timp de către autoritățile locale, care asistau neputincioase la modul în care unele rute de transport cu trafic intens pur și simplu aglomerau comunitățile locale, aglomerau infrastructura de transport local la nivelul unor orașe și localități, fără a putea interveni pentru modernizarea, extinderea sau reabilitarea acestor infrastructuri” a spus Dancă.
Ulterior, premierul Orban a arătat că toate proiectele de centuri ocolitoare vor fi transferate primăriilor de la Compania Națională de Administrare a Infrastcturii Rutiere (fosta CNADNR). Autoritățile locale vor primi, prin urmare, finanțare din Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM), iar confinanțarea va fi asigurată din bugetul Ministerului Transporturilor.
CITEȘTE ȘI Drumurile din România au fost în 2019 cele mai periculoase din Uniunea EuropeanăPrin ordonanță este acordată posibilitatea autorităților locale să preia în gestiune și în execuție proiecte de infrastructura rutieră și feroviară, de interes local, fie prin autoritatea locală, fie prin asociații de dezvoltare intercomunitare. Astfel, drumuri naționale, centuri ocolitoare, care până în prezent nu erau în grafic de execuție la nivelul Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale, de exemplu, vor putea fi transferate la autoritățile locale și executate în gestiunea acestora, urmând ca după finalizarea lucrărilor acestea să revină în administrarea Companiei Naționale de Autostrăzi.
Potrivit lui Ionel Dancă, acest mecanism se rezolvă și o problemă a Programului Operațional Infrastructură Mare, respectiv înlătură un risc de dezangajare de peste 2 miliarde de euro, ca urmare a întârzierii execuției proiectelor menționate.