Senatorul neafiliat Ion-Dragoș Popescu, ales pe listele USR-PLUS în Parlament, a depus la Senat un proiect de lege pentru modificarea ordonanței de urgență a Guvernului 195/2002 privind circulația pe drumurile publice care prevede interzicerea „staționării autovehiculelor cu motorul termic pornit în orașe și municipii”. Nerespectarea acestei prevederi este sancționată cu două sau trei puncte-amendă. El susține că această este „o măsură concretă anti-poluare”.
Inițiativa legislativă introduce două alineate la articolul 63 „Oprirea, staționarea și parcarea” care prevăd că următoarele:
28 noiembrie - Profit Financial.forum
„(6) Este interzisă staționarea auvehiculelor cu motorul termic pornit în orașe și municipii.
(7) Fac excepție de la interdicția staționării:
a) Autovehiculele care sunt autorizate să utilizeze semnale semnalele speciale de avertizare luminoase, așa cum sunt acestea definite la art. 32, alin (2).
b) Vehicule refrigerate de transport marfă care necesită putere de la motor pentru funcționarea refrigerării.
c) Vehiculele care utilizează activ echipamente hidraulice/mecanice, cum ar fi camioane de transport ciment, compactoare, etc.”
De asemenea, proiectul completează art. 99 cu punctul 19 care prevede că „nerespectarea obligației de a opri funcționarea motorului termic când un autovehicul se află în staționare voluntară” este sancționată cu amendă prevăzută în clasa I de sancțiuni și anume cu două sau trei puncte-amendă, scrie News.ro.
CITEȘTE ȘI Kia numește în premieră un șef non-coreean peste afacerile din EuropaInițiatorul argumentează, în expunerea de motive a proiectului, că modificările sunt de natură să răspundă unor nevoi identificate la nivelul societății și să completeze o reglementare lacunară. Respectiv, interzicerea staționării cu motorul pornit pe o perioadă mai mare de 5 minute.
„Măsura de interzicere a staționării cu motorul pornit, pentru vehiculele care nu sunt în trafic, este o măsură concretă anti-poluare, extrem de necesară în România, având un cost redus și un impact enorm pentru cetățenii are locuiesc în mediul urban și nu numai, în contextul în care traficul rutier din România are această componentă pasivă de poluare, reprezentată de mașinile care, fără a se afla în trafic, staționează cu motorul pornit. Devine astfel extrem de necesar a se diminua nivelurile emisiilor generate de vehiculele cu motoare termice (benzină, dar mai ales Diesel) aflate în circulație în orașele mari și extrem de poluate, iar una dintre aceste măsuri, implementabilă fără cost, dar deosebit de eficientă inclusiv prin aspectul educațional al acesteia, constă în a determina șoferii vehiculelor cu motor termic de a nu menține motorul pornit al vehiculelor pe care le conduc, atunci când nu sunt angajați în trafic și imobilizează voluntar vehiculul”, mai arată senatorul neafiliat, în expunerea de motive a proiectului.
Propunerea de modificare a ordonanței de urgență a Guvernului 195/2002 privind circulația pe drumurile publice are drept scop îmbunătățirea cadrului legal pentru o mai bună calitate a aerului în concordanță cu practicile din statele dezvoltate pe subiect, mai spune senatorul Ion-Dragoș Popescu.
„Aceste schimbări își propun să ducă la politici publice locale îndreptate spre reducerea poluării din mediul urban și din zonele cu trafic ridicat, comportamente mai responsabilite ale cetățenilor și un mediu mai sănătos, cu o calitate a vieții crescută”, conchide el, în expunerea de motive a propunerii de lege.
Proiectul este depus la Senat, prim for sesizat, decizională fiind Camera Deputaților.