Programul de modernizare a aeronavelor prezidențiale Air Force One ar putea consemna noi întârzieri, amânând livrarea până în 2029 sau chiar mai târziu, a declarat un oficial de rang înalt al administrației americane. Acesta a citat problemele din lanțul de aprovizionare și modificările cerințelor de securitate ca principale motive ale întârzierii.
Casa Albă a recunoscut că proiectul nu a reușit să respecte termenul de livrare stabilit inițial, iar oficialul citat de Reuters a precizat că, în prezent, nu există soluții rapide pentru a accelera procesul, scrie News.ro

Boeing se confruntă cu dificultăți în obținerea anumitor componente, deoarece unii furnizori au ieșit din afaceri, iar noile cerințe ale aeronavei au fost modificate în funcție de posibilele amenințări emergente.
Boeing a redirecționat întrebările privind programul, cunoscut sub denumirea VC-25B, către U.S. Air Force, care nu a oferit un răspuns imediat.
”Este clar că președintele își dorește aeronava mai devreme, iar noi lucrăm pentru a vedea ce putem face în acest sens”, a declarat CEO-ul Boeing, Kelly Ortberg, într-un interviu acordat Reuters în ianuarie.
Întârzieri repetate și costuri ridicate
Inițial, primul avion prezidențial trebuia să fie livrat în decembrie 2024, dar Boeing a amânat termenul până în 2027 sau 2028, ceea ce ar însemna că noul Air Force One ar putea deveni operațional abia spre finalul celui de-al doilea mandat al lui Donald Trump, în cazul unei victorii în alegerile din noiembrie.

Publicația Breaking Defense a raportat în decembrie că programul ar putea suferi noi întârzieri, prelungind termenul de livrare până în 2029 sau chiar mai târziu. Întrebat despre această posibilitate, oficialul administrației a confirmat noile întârzieri și a sugerat că acestea ar putea dura „ani buni dincolo de 2029”.
Donald Trump a fost implicat activ în acest proiect încă din campania sa prezidențială din 2016, reușind să obțină de la fostul CEO Boeing, Dennis Muilenburg, un angajament de limitare a costurilor programului la 4 miliarde de dolari. Contractul cu preț fix, semnat în 2018, a generat deja pierderi de peste 2 miliarde de dolari pentru Boeing.
Intervenția lui Elon Musk și presiunea administrației Trump
Potrivit analiștilor, implicarea reînnoită a lui Trump în program ar putea crea noi presiuni asupra Boeing, care deja se confruntă cu dificultăți financiare. CEO-ul Kelly Ortberg a declarat luna trecută că Elon Musk a fost invitat să discute despre accelerarea programului.
”Președintele vrea aceste avioane mai repede, așa că lucrăm împreună cu Elon Musk pentru a vedea ce putem face pentru a grăbi producția”, a spus Ortberg într-un interviu acordat CNBC pe 28 ianuarie.
Boeing a explicat că producția a fost încetinită din cauza problemelor din lanțul de aprovizionare, a costurilor ridicate și a complexității aeronavelor, care trebuie să îndeplinească standarde extrem de stricte, având rolul de Casa Albă zburătoare a președintelui SUA.
Trump inspectează un Boeing 747-8 modificat
Donald Trump a revenit asupra subiectului sâmbătă, când a vizitat o aeronavă Boeing 747-8 la Aeroportul Internațional Palm Beach, situat în apropierea reședinței sale din Florida. Aeronava, fabricată cu 12 ani în urmă, a aparținut inițial Qatarului, dar a fost reconstruită și transformată într-un avion charter.

”A văzut cum este configurat totul. Spațiul este mai mare”, a spus un oficial al Casei Albe, adăugând că actualele avioane Air Force One sunt relativ mici comparativ cu noul model. Acesta a mai precizat că viitoarea aeronavă va avea capacitatea de a transporta mai multe persoane, inclusiv reprezentanți ai presei.
Deși administrația Trump își dorește accelerarea livrării, rămâne de văzut dacă Boeing va reuși să depășească obstacolele tehnice și financiare care au dus la aceste întârzieri repetate.