Producătorii din Asia de baterii pentru mașini se grăbesc să dezvolte noi generații de celule de „încărcare ultrarapidă” pentru vehiculele electrice, astfel âncât realimentarea la fel de rapidă ca alimentarea mașinilor cu benzină sau motorină, scrie Financial Times.
În timp ce industria globală a vehiculelor electrice încearcă să convingă consumatorii sceptici, descurajați de timpii lungi de încărcare și de „anxietatea legată de autonomie”, companiile chineze CATL și Gotion High-tech prezintă anul acesta baterii care pot fi încărcate de la 10% la 80% în mai puțin de 10 minute, scrie G4Media.ro.
Scopul este de a încărca un vehicul electric în aproximativ cinci minute, făcând experiența practic imposibil de distins de cea a alimentării unei mașini cu combustibili tradiționali.
„Un răspuns la anxietatea legată de autonomie este, în mod evident, să oferim EV-urilor o autonomie mai mare, dar celălalt este să facem posibilă încărcarea EV-ului suficient de rapid încât să fie convenabil să o facem în mijlocul unei călătorii”, a declarat Andreas Breiter, care conduce împreună cu McKinsey Center for Future Mobility în America de Nord.
„Deoarece există limite în ceea ce privește autonomia pe care o puteți atinge și numărul de baterii pe care le poate deține un EV, încărcarea mai rapidă va fi o parte a soluției – dar vine cu compromisuri.”
Printre provocările care stau în calea atingerii obiectivului de cinci minute se numără riscurile sporite de siguranță, durata de viață mai scurtă a bateriilor, disponibilitatea conexiunilor la rețea și costurile suplimentare asociate instalării încărcătoarelor ultrarapide. Industria vehiculelor electrice se luptă, de asemenea, cu o tendință a consumatorilor de a se orienta către hibrizi sau de a rămâne la mașinile pe benzină și diesel, pe măsură ce stimulentele pentru conversia la mașinile pur electrice sunt reduse.
Constructorul auto sud-coreean Hyundai a declarat pentru Financial Times că percepe încărcarea rapidă ca fiind esențială pentru creșterea vânzărilor de vehicule electrice. O infrastructură extinsă ar spori confortul clienților, a declarat acesta, și au fost înființate societăți mixte cu alți producători auto pentru a construi rețele de încărcare a vehiculelor electrice de mare putere în America de Nord și Europa.
În timp ce mulți potențiali cumpărători de vehicule electrice sunt încă descurajați de gândul de a întrerupe o călătorie pentru a petrece până la o oră la o stație de încărcare, mai multe modele de vehicule electrice de 800 de volți aflate deja pe piață pot fi realimentate cu încărcătoare de „nivel 3” până la aproximativ 80% – ceea ce se traduce prin sute de kilometri de autonomie – în mai puțin de 20 de minute.
„Încărcătoarele noastre ultrarapide permit încărcarea unui vehicul electric la 80% în doar 15 minute, ceea ce vă oferă o autonomie suficientă pentru a parcurge 450 km de la Los Angeles la Las Vegas”, a declarat Joon Park, director de marketing al producătorului coreean de încărcătoare SK Signet, dând un exemplu.
CITEȘTE ȘI CONFIRMARE Poștașii au devenit agenți ANAF - început distribuirea a peste 800.000 de scrisori de informare cu privire la amnistia fiscalăViteza de încărcare se măsoară de obicei în funcție de timpul necesar pentru a trece de la o încărcare de 10 % la 80 %, deoarece, în mod ideal, bateriile nu ar trebui să se descarce sub 10 %, în timp ce viteza de încărcare scade dramatic între 80 % și 100 %.
Conform Ministerului Transporturilor din SUA, un încărcător de „nivel 1” care se conectează la o priză standard de 120 volți AC oferă aproximativ 1 kilowatt de putere – suficient pentru a încărca un vehicul electric de la gol la 80% în 40-50 de ore. Un încărcător „de nivel 2” de 240 de volți, de tipul celor utilizate pentru încărcarea pe timp de noapte, oferă de obicei până la 20 kW și timpi de încărcare de 4-10 ore.
Dar cele mai recente încărcătoare ultrarapide de „nivel 3”, care ocolesc încărcătorul de bord al unui vehicul electric și furnizează curent continuu (DC) direct la baterie, pot oferi sute de kilowați, reducând drastic timpul de încărcare. Tesla Superchargers oferă până la 250 kW, oferind 75 de mile de încărcare în cinci minute, în timp ce încărcătorul de vârf al gamei Huawei oferă 600 kW. Neil Beveridge, analist principal la Bernstein în Hong Kong, observă că principalii producători de baterii din China au devansat rivalii lor coreeni în ceea ce privește producția de celule capabile să asigure cei mai rapizi timpi de încărcare.
Bateria Shenxing Plus de la CATL, prezentată la salonul auto de la Beijing la începutul acestui an, promite un timp de încărcare egal cu un kilometru de autonomie pe secundă, sau 600 km în 10 minute.
Însă producătorii coreeni de baterii sunt hotărâți să reducă decalajul. „În 2026, vom prezenta o baterie care poate fi încărcată complet în nouă minute”, a declarat pentru Financial Times Goh Juh-young, vicepreședinte al producătorului sud-coreean de baterii Samsung SDI.
„Dar obiectivul nostru este să dezvoltăm o baterie EV care să fie la același nivel cu vehiculele cu motor cu combustie internă care pot parcurge 600 km după o realimentare de cinci minute.”
CITEȘTE ȘI De ce a ales România să se abțină la votul pentru taxarea mașinilor electrice produse în ChinaÎn ceea ce privește aspectele negative, Lee Hang-koo, șeful Institutului Jeonbuk de Tehnologie de Convergență Auto din Coreea de Sud, spune că există dovezi că durata de viață a unei baterii poate fi redusă de încărcarea superrapidă excesivă, precum și că există un risc crescut de incendii ale bateriei din cauza supraîncălzirii.
„Cea mai mare problemă a încărcării rapide este temperatura bateriilor”, a declarat Kim Je-young, director tehnologic la LG Energy Solution, cel mai mare producător de baterii din lume din afara Chinei.
Unul dintre motivele pentru care vitezele de încărcare ale bateriilor chinezești au luat-o înainte este concentrarea producătorilor acestora pe bateriile litiu-fier-fosfat sau LFP, care sunt mai puțin sensibile la supraîncălzire decât bateriile bogate în nichel ale producătorilor coreeni de baterii.
Săptămâna trecută, compania mamă a LG Energy Solution, LG Chem, a anunțat că a dezvoltat un „strat întărit de siguranță” care reacționează la temperatură, cu o grosime de 100 de ori mai mică decât cea a firului de păr uman, conceput pentru a reduce riscul așa-numitei scăpări de sub control termic, una dintre principalele cauze ale incendiilor de baterii.
Lee, de la Institutul Jeonbuk, a observat că viteza de încărcare nu este prioritatea principală a multor proprietari de vehicule electrice, care ar putea să nu fie dispuși să suporte costul suplimentar al încărcării ultrarapide, care necesită multă energie.
„Conform sondajelor recente, consumatorii consideră că scăderea prețurilor vehiculelor electrice și autonomia mare sunt mai importante decât viteza de încărcare”, a declarat Lee. „Consumatorii doresc să vadă mai multe instalații de încărcare decât să vadă o încărcare mai rapidă.”
Dar industria se apropie de un punct de cotitură, potrivit lui Beveridge de la Bernstein, în care deținerea unui EV nu va mai fi considerată mai puțin convenabilă decât deținerea unei mașini cu un motor cu ardere internă standard.
„Dacă vă uitați la vehiculele de ultimă generație care vin din China, puteți vedea că, în curând, va fi destul de standard să parcurgi 700-800 de kilometri cu o încărcare de 10 minute”, a spus el.
„Acest lucru va fi mai mult decât suficient pentru marea majoritate a consumatorilor, iar acesta este motivul pentru care vehiculele electrice vor câștiga în cele din urmă.”