Metrorex are în desfășurare o procedură de achiziție pentru alte 12 garnituri de metrou care să deservească Magistrala 1 Mai - Otopeni (M6) și sper să câștige o companie care să nu ne mai amâne livrarea, a declarat Mihai Barbu, președintele Consiliului de Administrație al Metrorex.
Acesta s-a referit la cele 13 trenuri destinate Magistralei 5, care ar fi trebuit să ajungă în România de aproape un an și jumătate și pentru care producătorul are de plătit penalități de peste 10 de milioane de euro, scrie Agerpres.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"Pentru Magistrala 6 vor fi contractate spre achiziție încă 12 trenuri. Procedura de achiziție este în desfășurare și, cu siguranță, atunci când vom avea magistrala gata, vor fi și aceste 12 trenuri pentru această magistrală. Sperăm să nu mai avem situația de astăzi și să câștige o companie care apoi să ne amâne livrarea. Pentru această achiziție avem fondurile necesare și pentru primul tronson al magistralei, 1 Mai - Tokyo, și pentru Tokyo - Otopeni avem o parte din această finanțare și o parte urmează să fie alocată la Guvernul României. Nu vă pot spune acum dacă a fost sau nu publicată în SICAP (procedura de licitație - n. r.), dar știu că se lucrează la ea și în perioada următoare probabil că o să o vedem și în SICAP și mai departe în desfășurare", a spus Barbu, care a participat la deschiderea Summitului Zilelor Feroviare, organizat de Club Feroviar.
În ceea ce privește cele 13 trenuri care ar fi trebuit deja să intre în circulație pe M5, Mihai Barbu a afirmat că, deși s-a discutat cu reprezentanții Alstom la cel mai înalt nivel, aceștia nu au dat un nou termen pentru livrarea lor, în condițiile în care un prim tren ar fi trebuit să vină pe 18 noiembrie 2023, însă au fost constatate o serie de nereguli în fabricație.
Conform contractului încheiat în anul 2020, primul tren trebuia să vină în România în luna iunie 2022.
"Ultimele vești pe care le am este că noi am avut o întâlnire cu reprezentanții companiei Alstom, cu reprezentanți la cel mai înalt nivel - șeful companiei pe Europa - dar am discutat foarte multe aspecte. Bineînțeles că iarăși au invocat toate motivele pe care le-au invocat până acum, dar nu ne-au dat un termen când va fi primul tren în România. Trebuia să fie plecat în 18 noiembrie, așa ne-au spus inițial. Mergând acolo, o echipă de la Metrorex a constatat diverse nereguli în fabricație și trebuie să le remedieze și apoi să trimită primul tren pentru teste în România. Din Brazilia, trebuie să ajungă, acolo este fabrica Alstom unde se produc aceste trenuri pentru România. Iar după ce ajunge primul tren în România, trebuie să intre în teste. Testele durează, nu știu să vă spun în timp, dar vă pot spune în kilometri: sunt 10.000 km (primul tren - n. r.) și apoi celelalte câte 2.000 km. Încercăm să le facem cât mai repede posibil, să le oferim cadrul în care să facă cât mai repede posibil aceste teste și să avem trenul în circulație pe Magistrala 5 cât mai repede", a explicat șeful CA al Metrorex.
CITEȘTE ȘI Constructorul de motoare de avion Rolls Royce începe să concedieze. „O platformă în flăcări.”Potrivit acestuia, penalitățile acumulate de producător pentru neîndeplinirea contractului referitor la trenurile pentru M5 se ridică la peste 10 de milioane de euro.
"Este un contract de 100 de milioane de euro pentru care noi am plătit un avans de 20 de milioane de euro. Bineînțeles că sunt penalizări. Până acum câteva zile, calculul penalităților ducea la o sumă de 10 milioane și ceva de euro și bineînțeles că vor trebui să plătească aceste sume. Deci, 10% din contract. Dar cum v-am spus, de multe ori mai puțin interesează călătorii noștri cât înseamnă aceste penalități, ci interesează să aștepte cât mai puțin în stații și, prin aducerea acestor 13 trenuri, bineînțeles că timpul de așteptare se va îmbunătăți", a arătat Mihai Barbu.
El a precizat că Alstom nu a contestat aceste penalități, care sunt conform contractului, și va trebui să le plătească.
"Nu au contestat nimic. Bineînțeles că trebuie să le recunoască, sunt conform contractului și trebuie să le plătească", a susținut acesta.
În plus, Barbu a susținut că Metrorex nu are datorii la Alstom, ci doar "sumele facturate care sunt în termenul de plată".
Întrebat despre neconformitățile constatate de echipa care a mers la fabrica din Brazilia, Barbu a spus că "nu sunt semnificative, dar nici minore" și trebuie remediate.
"Nu sunt semnificative, nu ne-au spus că ar fi semnificative, dar nici minore, și bineînțeles că trebuie remediate. Atunci când cumpărăm un lucru nou, trebuie să fie în parametrii contractați", a subliniat președintele CA al Metrorex.
În altă ordine de idei, Mihai Barbu a spus că Metrorex are acum în circulație 57 de trenuri.
Zilele Feroviare, cel mai important eveniment feroviar "business to business" din România, va reuni, marți și miercuri, în Capitală, reprezentanți ai autorităților române și europene din domeniu, precum și specialiști, pentru a discuta despre investițiile feroviare ce urmează să fie implementate în următorii ani.
CITEȘTE ȘI Plafonarea adaosului comercial va fi prelungită cu 3 luni, iar lista produselor extinsă. Sunt vizate fructele și legumele de sezon, dar și alimentele care se consumă de SărbătoriRomânia se află într-o poziție bună pentru a atrage fonduri europene pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare. Cu o rețea feroviară extinsă și un potențial de creștere semnificativ, țara noastră are avantaje competitive pentru investitorii europeni, afirmă organizatorul evenimentului, Club Feroviar.
De asemenea, prin parteneriatul cu companii europene, România poate beneficia de experiența și expertiza acestora în sectorul feroviar, precum și de accesul la resurse financiare suplimentare. Investițiile europene pot contribui la modernizarea infrastructurii, la introducerea de tehnologii avansate și la îmbunătățirea serviciilor feroviare, ceea ce va aduce beneficii semnificative pentru economia și societatea noastră.
Evenimentul va reuni specialiști, experți și lideri din sectorul feroviar, oferind o oportunitate pentru schimbul de idei și crearea de parteneriate.