Compania franceză Alstom, care asigură mentenanța metroului bucureștean, ia în considerare suspendarea progresivă a serviciilor de mentenanță a flotei de metrou în luna iulie, dacă Metrorex nu achită facturile restante, a căror valoare totală este echivalentă unui an de servicii prestate. Într-un interviu acordat News.ro, președintele Alstom pe Europa, Gian Luca Erbacci, a declarat că Metrorex datorează Alstom peste 33 de milioane euro, adică peste 160 de milioane lei, sumă ce corespunde unui an de plăți restante.
„Metrorex ne datorează peste 33 de milioane euro. Această sumă corespunde unui an de plăți restante. Între timp, am suportat toate costurile: ne-am plătit furnizorii la zi, am plătit salariile angajaților la zi. Din suma totală datorată, de peste 160 de milioane lei, echivalentul a 33 milioane euro, peste 140 de milioane lei provin din contractul anterior, pentru servicii prestate în cursul anului 2021, iar 20 de milioane lei pentru facturi restante în contractul început la 1 ianuarie 2022. Câte companii își permit să continue să lucreze fără să fie plătite timp de 1 an?”, a declarat pentru News.ro președintele Alstom pe Europa, Gian Luca Erbacci.
Președintele Alstom Europe menționează că în tot acest timp Alstom a plătit furnizorii și salariile angajaților la zi, inclusiv o creștere salarială de 10% anul trecut și anul acesta.
“Alstom realizează mentenanța conform contractului, indicatorii de performanță sunt îndepliniți, așa că avem nevoie de achitarea integrală a facturilor. Este nevoie de angajament de ambele părți, nu mai putem fi singurii care susținem financiar acest contract”, a spus acesta.
Alstom precizează că a făcut toate demersurile amiabile în vederea recuperării sumelor datorate, iar în prezent două acțiuni sunt deschise la Tribunalul București, dosarele fiind publice: pentru servicii prestate între mai și decembrie 2021, plus penalități; și pentru recuperareai penalităților de întârziere pentru facturile aferente serviciilor prestate în noiembrie și decembrie 2020.
”După epuizarea tuturor demersurilor contractuale și legale, dacă nimic nu se schimbă, compania ia în calcul suspendarea serviciilor de mentenanță, ceea ce va duce la oprirea metroului pentru că trenurilor nu pot circula dacă nu sunt la zi cu mentenanța. Vom lua această măsură ca o ultimă opțiune posibilă, deoarece compania Alstom este pe deplin conștientă de importanța serviciilor de mentenanță pentru flota de metrou”, mai spune oficialul companiei care a furnizat servicii de mentenanță în ultimii 18 ani, timp în care, susține Alstom, disponibilitatea flotei a crescut de la 60% în 2004 la 100% în prezent.
Oficialul Alstom consideră că România este în continuare o piață importantă pentru companie.
“Avem o prezență pe termen lung aici, suntem mândri de tot ce am realizat și dorim să luăm parte în continuare la tranziția României către o mobilitate feroviară modernă”, a adăugat Gian Luca Erbacci.
Compania Alstom este prezentă în România de 30 de ani și are peste 1.200 de angajați în principal în București, Brașov și Cluj-Napoca. Din acest total, aproximativ 350 sunt implicați exclusiv în activități de mentenanță pentru flota de metrou din București. Restul angajaților Alstom lucrează în proiecte de modernizare feroviară, semnalizări și infrastructură, pe coridorul feroviar Rin-Dunăre și la Linia 5 a metroului București. În ultimii ani, Alstom a devenit și un furnizor de material rulant în România – urmând să livreze 20 de trenuri electrice inter-regionale de lung parcurs și 13 trenuri de metrou pentru Linia 5 București.