Înmatriculările locale de autoturisme electrice și hibrid au scăzut în luna septembrie, odată cu întreaga piață auto din România. Cauza este Programul Rabla, care a determinat amânarea tuturor livrărilor până la finalizarea dosarelor depuse de clienți.
Piața de mașini electrificate, adică 100% electrice și cele cu propulsie hibridă, a scăzut în luna septembrie, în România, după cum arată datele APIA. Pe segmentul de mașini electrice, scăderea a fost una de două cifre, respectiv 1.140 de unități și un declin de 11%. Chiar dacă există o tendință clară de scădere a cererii de astfel de automobile, scăderea din septembrie a fost cauzată de pauza creată de calendarul Programului Rabla. Practic, livrările de mașini cumpărate cu subvenție de la stat au fost amânate până la aprobarea dosarelor. Și pe segmentele de mașini full-hybrid s-au înregistrat scăderi, chiar dacă un procent mai mic, de 3,3%, cu 1044 unități înmatriculate. Singurul segment care a crescut a fost PHEV, cu 37,7%, însă aici volumele sunt destul de mici (446 unități).
În total, au fost înmatriculate 2.630 de autoturisme electrificate, cu două procente sub nivelul din septembrie 2022.
După nouă luni, vânzările de automobile electrice și hibrid au un avans important față de anul trecut, cu un total de 25.762 unități, cu aproximativ 30% mai multe decât anul trecut și o cotă de piață în creștere, la 23,6%. Celelalte motorizări, termice, au avut în septembrie cote în scădere. Benzina a coborât la 62,2% din piață, în timp ce dieselul a ajuns la 12,5%, fiind într-o evidentă reducere a prezenței pe piața de autoturisme.
Dintre mașinile electrificate, cele 100% electrice au deja peste 10% din piața auto, în creștere cu 2,5 puncte procentuale, ca urmare a unui total de 11.722 de unități, cu 52,2% mai multe decât în perioada similară din 2022.
Pe segmentele hibride, mașinile full-hybrid au crescut cu 8,5%, în timp ce PHEV-urile au înregistrat o majorare a înmatriculărilor cu 44,2%.
Cele mai vândute autoturisme în acest an rămân Dacia Spring, care a adunat 5.290 unități înmatriculate, urmată de Tesla Model Y, cu 1.629 unități, și Tesla Model 3, cu 765 unități. Pe locurile următoare se mai află Renault Megane și VW e-Up!.
CITEȘTE ȘI BMW, lider global în acest an pe segmentul premium, peste Mercedes, după o creștere de 5 procenteMărcile care contează pe segmentul pur electric sunt, așa cum era de așteptat, Dacia, cu același număr de mașini ca Spring, 5.290 unități, Tesla, cu un total de 2.487 unități, VW, cu 1.143 unități, de la toate modelele sale (e-Up, ID.2, ID.4, ID5), Renault, cu 771 unități, și Hynudai, 350 de unități. De menționat și faptul că scăderea din piață a afectat doar unele mărci, care anul trecut înregistrau volume mari. Dacia a scăzut cu 15,7%, Tesla, cu 30%, și Renault, cu 6 procente.
Odată cu demararea livrărilor din Programul Rabla, este de așteptat ca piața să înregistreze din nou creșteri în lunile următoare.