Premierul Ludovic Orban i-a solicitat ministrului Transporturilor să sesizeze Parchetul cu privire la "măgăriile" făcute de cei responsabili de lucrările efectuate în trecut pe lotul 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva.
"Pentru măgăriile pe care le-au făcut ăștia pe Lotul 3 nu plătește nimeni? Sper că ați făcut sesizare. (...) Acolo a fost, cu siguranță, un aranjament între managementul companiei și constructor, ca să rezilieze contractul fără temei legal, tocmai pentru ca să creeze posibilitatea companiei să câștige, pentru că acolo lucrurile sunt ... sar în ochi. Lipsa de apărare...astea toate trebuie sancționate, adică trebuie trimis către Parchet, după părerea mea. Ce s-a întâmplat acolo, e de Parchet, acolo, după cum arată lucrurile, vă spun clar că totul e cusut cu ață albă", a spus Ludovic Orban, miercuri, în cadrul ședinței de Guvern, după ce ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a făcut o prezentare a situației privind Autostrada Lugoj-Deva, scrie Agerpres.
Ministrul i-a răspuns: "Categoric, suntem în instanță pe lotul 3, vă referiți la cei 21 de km, constructorul spaniol".
"Pe lotul 3, cu cei 21 de kilometri, este inadmisibil să ai cinci, șase recepții parțiale perfecte și când ajungi la 98% stadiu progres fizic, realizare, lucrurile să nu mai fie în regulă și să reziliezi contractul", a spus Bode.
În același context, ministrul a adăugat că, în privința lotului 2 al Autostrăzii Lugoj-Deva, actuala guvernare trebuie să se uite cu atenție la ce s-a întâmplat în anul 2013.
"Pe 2, domnule prim-ministru, cred că anul 2013 este anul în care ar trebui să ne uităm cu atenție ce s-a întâmplat, și nu numai noi, și instituțiile statului, ce s-a întâmplat cu acest lot. După ce s-a semnat contractul în octombrie, cu toate că Agenția de Mediu i-a informat pe cei din compania de drumuri să nu semneze contractul pentru că este în derulare-evaluare, reevaluarea acordului de mediu și emiterea unui nou acord de mediu revizuit față de cel inițial din 2010, la o lună, în noiembrie, s-a dat ordinul de începere; pe 21 decembrie s-a permis accesul în șantier și în 24 decembrie, la trei zile, s-a publicat avizul, acordul de mediu revizuit. Diferența între valoarea inițială a contractului este de 560 de milioane de lei, valoare inițială a contractului, iar suplimentările solicitate au fost de aproximativ 800 de milioane de lei, adică cu 140-150%. Am câștigat la Comisia de adjudecare a disputelor în 2017, pentru că lucrurile sunt foarte clare: nu poți să suplimentezi valoarea unei lucrări cu 140-150%. Însă la Paris, la Curtea de Arbitraj de la Paris, am pierdut, pentru că statul român, prin instituțiile responsabile, în special Compania de Drumuri, nu și-a apărat corect șansele", a afirmat Bode.
Ministrul a adăugat că "este inadmisibil să nu mergi și să nu accesezi proba cu martori".
"Statul român nu a apelat la proba cu martori, în vreme ce reclamantul a depus sute de documente și, în final, am aflat acum, pentru că anul trecut, în august, au rămas în pronunțare cei de la Curtea de Arbitraj și s-au pronunțat acum, s-a publicat hotărârea în aprilie 2020", a afirmat Bode.
Șeful Executivului a transmis: "Deci, aici pe mine mă interesează să efectuați un control și toate rezultatele controlului privind toate ilegalitățile și toate, cum să spun, deciziile în defavoarea statului român să fie cuprinse acolo, să fie trimise la Parchet, pentru că nu putem accepta să pierdem bani din cauza ticăloșiei unora care au alte interese decât să construiască autostrăzi".
CITEȘTE ȘI Profit LIVE TV - Să ajutăm business-ul. Zvonuri de impunere a unei taxe pe trotinete electrice. Cofondator Wolf-E Rides: Am fi foarte dezamăgiți, noi vrem o relație corectă cu statul. Nu ne ajutați dacă acest ajutor de fapt ne încurcă!Ministrul a spus: "Și pentru lotul 3 și pentru lotul 2", premierul răspunzând: "Pentru lotul 2, asta este".
"Trebuie reluată licitația cu cât e suma suplimentară. Am înțeles că Comisia Europeană acceptă să ne deconteze și atunci trebuie reluată rapid procedura, să finalizăm", a spus Orban.
Bode a mai afirmat: "Să semnăm contractul în acest an, contract de proiectare și execuție. Acesta este obiectivul nostru".