O taxă pentru călătorii aviatici frecvenți la nivel european ar aduce 64 de miliarde de euro

O taxă pentru călătorii aviatici frecvenți la nivel european ar aduce 64 de miliarde de euro
scris 17 oct 2024

O taxă pentru călătorii aviatici frecvenți din Europa ar crește veniturile fiscale din aviație cu 64 de miliarde euro, fără niciun cost financiar pentru majoritatea pasagerilor, conform unui raport publicat de 2Celsius.

„Aceasta reprezintă o creștere de șase ori a veniturilor din taxele de aviație europene, echivalentă cu aproximativ 30% din întregul buget anual al UE. Veniturile generate numai în UE (51 de miliarde euro) ar putea finanța 20% din investițiile publice anuale necesare pentru ca UE să își îndeplinească obiectivele climatice”, se menționează într-un comunicat al asociației.

Urmărește-ne și pe Google News
Toyota depășește un nou record istoric în Europa CITEȘTE ȘI Toyota depășește un nou record istoric în Europa

Raportul constată, de asemenea, că o taxă pentru persoanele care zboară frecvent ar duce la o scădere cu 21% a emisiilor din aviație, în principal ca urmare a faptului că doar 5% dintre oameni, cei care zboară și cel mai des, ar lua mai puține zboruri.

Raportul este primul care analizează modul în care o taxă pentru călători aviatici frecvenți ar putea fi pusă în aplicare în toată Europa, utilizând modelarea economică realizată de CE Delft, o organizație non-profit europeană cu peste 45 de ani de experiență în cercetare și consultanță, pe baza unei analize juridice realizată de Adastone Law.

Potrivit sursei citate, peste 90 de organizații și 47 de cercetători au semnat o declarație publică în sprijinul unei taxe pentru persoanele care zboară frecvent în UE. Raportul propune introducerea unei taxe pentru călătorii frecvenți la nivel european care ar presupune niveluri progresive de impozitare pentru fiecare zbor dus-întors efectuat de o persoană într-un an. Primul zbor dus-întors nu ar fi taxat. În plus, raportul propune o suprataxă pentru cele mai poluante călătorii: zborurile pe distanțe medii și lungi, precum și locurile la clasa business și la clasa întâi. Declarația de susținere poate fi semnată și în limba română.

Spre deosebire de alte moduri de transport, aviația este în prezent puternic subvenționată. Raportul recomandă eliminarea scutirilor actuale din aviație, precum taxa pe combustibil și de la TVA.

„Această măsură, combinată cu o taxă pentru pasagerii frecvenți, ar crea o modalitate echitabilă din punct de vedere social de combatere a poluării excesive de către pasagerii frecvenți cu venituri mari, menținând în același timp accesul la zboruri ocazionale la prețuri accesibile pentru grupurile cu venituri reduse”, se subliniază în comunicat.

ULTIMA ORĂ Companie maghiară, controlată de austriecii de la Lasselsberger, ia în calcul mutarea producției din Ungaria spre România CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Companie maghiară, controlată de austriecii de la Lasselsberger, ia în calcul mutarea producției din Ungaria spre România

Raportul se bazează pe sondaje realizate în Europa de Vest care arată că zborurile frecvente sunt preferate de cei cu venituri ridicate. Sondajele arată că puțin peste jumătate dintre oameni (52%) nu zboară deloc într-un an și, în medie, doar 11% dintre oameni zboară de mai mult de trei ori pe an. De asemenea, 35% dintre gospodăriile cu venituri mai mari de 100.000 euro efectuează trei sau mai multe zboruri dus-întors pe an, față de doar 5% dintre gospodăriile cu venituri mai mici de 20.000 euro, iar 70% dintre gospodăriile cu venituri reduse nu zboară cu avionul într-un an, față de doar 20% dintre cele cu venituri mari.

Acest proiect este implementat în parteneriat cu rețeaua New Economics Foundation, Stay Grounded și alte cinci organizații europene de mediu.

„Atunci când vine vorba de stoparea dezastrului climatic, Europa se confruntă cu un decalaj uriaș în ceea ce privește finanțarea disponibilă. O taxă pentru călătorii aviatici frecvenți ar putea aduce o contribuție considerabilă la fondurile UE și ar putea genera sute de miliarde de euro în capital pentru investiții în transportul public, energia eoliană și solară și restaurarea naturii. În același timp, o parte din fonduri ar trebui să fie rezervată pentru contribuția UE la țările cu venituri mici și medii care se confruntă cu partea cea mai dură a crizei climatice”, susține Sebastian Mang, cercetător principal la New Economics Foundation (NEF), citat în comunicat.

La rândul său, Magdalena Heuwieser, coordonator al departamentului Aviație în cadrul rețelei Stay Grounded, a subliniat că o taxă pentru călătorii frecvenți ar fi o măsură echitabilă în domeniul aviației, care ar reduce zborurile excesive pentru pasagerii bogați și, în același timp, ar crește veniturile, inclusiv pentru extinderea și furnizarea de căi ferate și transport public la prețuri accesibile.

Stefan Grebe, autor al studiului de modelare economică CE Delft, a subliniat că reducerea imediată a emisiilor de carbon este necesară pentru alinierea sectorului aviației la obiectivele Acordului de la Paris privind schimbările climatice. în caz contrar fiind probabil ca aviația să contribuie la o depășire a bugetelor de carbon rămase.

2Celsius este o organizație neguvernamentală înființată în 2010 cu scopul de a influența politicile privind schimbările climatice la nivel național și european. Asociația este membru al organizațiilor internaționale European Environmental Bureau, Climate Action Network Europe și ai Federației Europene pentru Transport și Mediu (T&E) și este implicată în litigii strategice pe cauze climatice. Proiectele asociației vizează domenii precum transportul sustenabil și mobilitatea electrică, bioenergia și calitatea aerului. Totodată, din 2020 analizează politicile publice care țin de gazele fluorurate și emisiile fugitive de la infrastructura de petrol și gaze naturale.

viewscnt
Afla mai multe despre
taxă
avion