România se află în zona cea mai neplăcută în Europa din punct de vedere al electromobilității, după ce fondurile alocate achiziției de mașini în Programul "Rabla Plus" au fost tăiate, a declarat la Forumul Mobilității Sustenabile și Accesibile, președintele Consiliului Director al Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), Dan Vardie.
"Avem discuții cu Ministerul Mediului. E bine de știut că o bună parte din ce s-a întâmplat la Programul "Rabla", anul trecut, a fost și munca APIA. Din păcate, anul acesta, Ministerul Mediului și Ministerul de Finanțe practic au tăiat fondurile. O spun public: la vremea respectivă i-am spus domnului ministru Fechet (Mircea Fechet, ministrul Mediului, n.r.) că nu credem că va fi o soluție bună dacă se vor tăia fondurile, pentru că rezultatele nu vor fi cele așteptate. Sigur, că atunci treburile mergeau foarte bine. Iată că, din păcate, rezultatele le știți cu toții. Suntem în Europa, din punct de vedere al dezvoltării electromobilității, în zona cea mai neplăcută, din păcate, de unde eram în trend cu toate celelalte țări", a explicat șeful APIA.
Potrivit acestuia, una dintre problemele din sectorul auto destinat mașinilor electrice, în România, este infrastructura punctelor de încărcare încă nedezvoltată, scrie Agerpres.
"Ne dorim un ecosistem de mobilitate accesibil și sustenabil, iar ca obiective sigur că trebuie să facem împreună tranziția către emisii zero până în 2035. E bine să nu uităm că avem o lege votată în Parlament. De fapt, a fost votată de două ori în Parlamentul European. Până când această lege va fi schimbată, noi, la APIA trebuie să o respectăm și, până una-alta, noi toți trebuie să o respectăm. Dacă forțele politice din actualul Parlament nu vor hotărî altceva. Avem un of la APIA, și presa știe, cu dezvoltarea infrastructurii pentru mașinile electrice. Comisia Europeană a elaborat recomandări, pe care România nu le-a realizat. Noi, la APIA, credem, și asta este o mantră a noastră, că orice om are dreptul să știe ce face, ce cumpără. Din momentul în care știe corect ce cumpără, este decizia lui. Nu poate să fie supărat pe nimeni. Noi, ca industrie, avem datoria să-i oferim toate oportunitățile, urmând ca fiecare consumator să decidă", a spus Dan Vardie.
În viziunea acestuia, pentru a avea inovație în industria auto, este nevoie de colaborare prin parteneriate solide între industrie și autorități, pentru a găsi soluții creative la niște probleme complicate.
CITEȘTE ȘI Corespondență din Paris - Mihai Bordeanu, managing director Dacia - semnal de alarmă: România devine tot mai puțin competitivă!"Organizația noastră, începând din 2022, a devenit organizația întregii mobilități din România, pentru că astăzi lucrurile au evoluat, sunt complexe. Nu mai putem vorbi doar de mașină, cum era o dată - "îmi iau o mașină, o iubesc și asta e tot". Acum, lucrurile au devenit foarte interesante și APIA se dezvoltă în acest sens, zicem noi din ce în ce mai bine. Suntem în 2024, la această întâlnire importantă, și avem o serie întreagă de valori pe care aș vrea să vi le supun atenției foarte pe scurt. Când vorbim de inovație, prin colaborare, noi înțelegem parteneriate solide cu toți cei implicați, inclusiv industrie, autorități, în a găsi soluții creative la niște probleme complicate, de foarte multe ori. APIA a devenit un exemplu de diversitate și de incluziune în lumea automobilului, lumea în general, în lumea socială, pentru că la noi lucrurile au evoluat așa cum e firesc să evolueze într-o societate, într-o asociație modernă. Suntem mai nou și exemplu la Consiliul Concurenței, pentru că ne dau ca exemplu, pentru că au înțeles ce înseamnă și cum trebuie să funcționeze o astfel de organizație. Ne preocupăm, evident, de ceea ce înseamnă responsabilitate socială și ecologică", a spus Vardie.
Fondată în anul 1994, APIA reunește, în prezent, cele mai importante companii din industria auto românească. Din 2022, Asociația a devenit Organizația Mobilității din România, dedicându-și activitățile promovării și susținerii dezvoltării sustenabile.
Agenția Națională de Presă AGERPRES este unul dintre partenerii media ai evenimentului.