Prețul benzinei a coborât sub 7,5 lei/l, cel mai redus nivel al ultimelor 5 luni, deocamdată într-o singură stație din București, cea Petrom de pe strada Doctor Herescu, în urma ieftinirilor cu 5 bani/l la benzină și cu 10 bani/l efectuate de liderul pieței, OMV Petrom, în ultimele 3 zile. Ultima dată când prețul benzinei se situa sub nivelul de 7,5 lei/l a fost la începutul lunii martie, relevă date analizate de Profit.ro.
Prețul cuprinde și ieftinirea de 50 de bani/l convenită de guvern și companii aplicată la casa de marcat.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
De la data introducerii acestei măsuri, 1 iulie, prețurile benzinei și motorinei standard au scăzut cu peste un leu/l.
Dacă pe 1 iulie Petrom practica, potrivit Consiliului Concurenței, un preț mediu de 8,62 lei/l la benzina standard și unul de 9,19 lei/l la motorina standard, miercuri acestea puteau fi cumpărate, după aplicarea reducerii de 50 de bani, în stațiile din București cu 7,49-7,66 lei/l, respectiv 8,11-8,14 lei/l.
Similar, în cazul carburanților comercializați în stațiile OMV: dacă la începutul lunii iulie, benzina standard costa în medie 8,69 lei/l, iar motorina 9,26 lei/l, luni acestea coborâseră la 7,61-7,64 lei/l, respectiv 8,19-8,22 lei/l.
Și companiile concurente au ieftinit carburanții cu 10 bani/l în ultimele 3 zile, singura excepție fiind Lukoil care a micșorat prețul motorinei cu 11 bani/l.
CITEȘTE ȘI INFOGRAFICE Impactul plafonării prețurilor la carburanți. MOL, cele mai reduse vânzări în România din istorie. Cele din Ungaria au crescut artificial cu peste 50%Astfel, după noile reduceri, un litru de benzină standard costă 7,55-7,60 lei în stațiile Lukoil, 7,65-7,72 lei în stațiile MOL și 7,64-7,69 lei în stațiile Rompetrol, în timp ce unul de motorină poate fi cumpărat cu 8,22-8,25 lei în stațiile Lukoil, cu 8,28-8,32 lei în stațiile MOL și cu 8,27-8,32 lei în cele Rompetrol.
Ieftinirile carburanților ar putea stopa brusc, situația de pe piața regională, în special a motorinei, agravându-se în urma întreruperii marți a livrărilor de țiței rusesc către Cehia, Slovacia și Ungaria, după ce o tranzacție bancară a fost refuzată din cauza sancțiunilor impuse Rusiei.
România este importatoare netă de motorină, în mare parte adusă în țară chiar din Rusia, iar rafinăria Dunărea a MOL din Ungaria (dar și cea pe care maghiarii o dețin în Slovacia) funcționează exclusiv cu țiței rusesc adus prin oleoductul Druzhba (Prietenia), prin care, începând de marți, nu se mai transportă petrol.
Reducerea capacității de rafinare din Slovacia și, mai ales, Ungaria (unde Dunărea are o capacitate de 8,1 milioane de tone de petrol pe an), dacă se prelungește, va conduce la o penurie, în special de motorină pe piața regională, afectată și de funcționarea doar la o capacitate de 20% a rafinăriei OMV de lângă Viena (cu o capacitate anuală de 10 milioane tone, de 2,5 ori mai ridicată decât cea a rafinăriei deținute de austrieci în România, la Petrobrazi).
CITEȘTE ȘI Șeful Renault nu renunță la separarea activităților cu mașini electrice de cele cu combustie, inclusiv o parte din uzinele Dacia. Nissan și Mitsubishi, invitate „să se urce în barcă”Deja, sudul Germaniei, Austria și Elveția se confruntă cu o penurie de păcură și motorină, închiderea mai multor rafinării din regiune coincizând cu o reducere a cotelor apelor Rinului, care este pe cale să se închidă din punct de vedere al traficului comercial. OMV, principalul acționar al Petrom, care deține o rafinărie aflată în revizie în Germania, pe lângă cea din Austria care funcționează la o capacitate de doar 20%, a anunțat că a stopat livrările de păcură și motorină către clienți până la mijlocul lunii august și că a luat măsuri pentru majorarea transportului de astfel de produse pe Dunăre, inclusiv din România
Întrebat de Profit.ro dacă Petrom a exportat recent carburanți în Austria, șeful diviziei Downstream Oil a companiei autohtone, Radu Căprău a răspuns afirmativ, însă a precizat că nu motorină (România fiind importator net de diesel), ci produse semi-finite și benzină.
“Au existat fluxuri de produse semi-finite, pe care le-am exportat care colegii noștri din Schwechat (rafinăria de lângă Viena, cu o capacitate de rafinare anuală de 10 milioane tone, de 2,5 ori peste cea a Petrobrazi și care în prezent funcționează la 20% din capacitate, ca urmare a unui “incident mecanic” - n.r.) pentru că există anumite instalații care în continuare pot funcționa. Cu alte cuvinte, am exportat anumite semiproduse care au fost procesate și într-o mică parte și produse finite, în special benzină, care pentru noi reprezintă un produs pe care de obicei îl exportăm în zona Mării Negre. Nu am mai exportat benzina respectivă în Marea Neagră, ci în Austria”, a afirmat Căprău.
CITEȘTE ȘI Cele mai vândute mărci de mașini electrice din Europa: Tesla a fost depășită și are deja mai multe problemeRinul este un canal vital pentru livrările de combustibili din Marea Nordului către piețele din interiorul continentului European, iar barjele sunt deja nevoite să navigheze cu încărcături reduse.
Drept urmare, Elveția a decis deja să apeleze la rezervele strategice, ca și Austria de altfel, care a eliberat pentru a doua oară în mai puțin de două luni, carburanți din rezervele sale naționale. Și Ungaria a luat o decizie asemănătoare recent, iar în ultimele zile presa maghiară susține că mai multe stații nu au carburanți, deși stațiile Lukoil din statul vecin permit alimentarea a doar 20 de litri pentru fiecare autoturism, iar stațiile Mol doar o singură alimentare pe zi, iar guvernul maghiar a renunțat la plafonarea prețului la carburanți pentru companii.
Plafonarea prețurilor a condus la o explozie a consumului în Ungaria, MOL anunțând o creștere artificială a volumului vânzărilor cu 52%. Potrivit companiei maghiare, plafonările de prețuri au costat MOL 640 milioane de dolari.
În plus, prețul transportului unei tone de combustibil pe Rin a crescut de 6 ori, de la 20 de euro la începutul lunii iunie, la 118 euro la începutul lunii august.