Când agenția Reuters a scris în aprilie că Tesla a renunțat la planurile pentru un vehicul electric de generație următoare de 25.000 de dolari, promis de mult timp, acțiunile producătorului de automobile s-au prăbușit.
Directorul executiv Elon Musk s-a grăbit să răspundă pe X, rețeaua sa de social-media. „Reuters minte”, a postat el, fără să dea detalii. Acțiunile Tesla și-au recuperat o parte din pierderi, scrie G4Media.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Șase luni mai târziu, Musk pare să fi recunoscut că Tesla a renunțat la planurile sale pentru o mașină de 25.000 de dolari condusă de om. El a declarat într-o prezentare a rezultatelor financiare din 23 octombrie că ar fi „inutilă” construirea EV-ului accesibil, cu excepția cazului în care mașina ar fi complet autonomă.
Ultimele sale remarci au venit ca răspuns la întrebarea unui investitor: „Când ne putem aștepta ca Tesla să ne ofere modelul de mașină obișnuită de 25.000 de dolari care nu este robotizată?”
Musk a răspuns: „Nu facem un non-robo…”, înainte de a fi întrerupt de un alt executiv Tesla. Musk a adăugat ulterior: „Practic, cred că a avea un model obișnuit de 25.000 de dolari este inutil. Ar fi o prostie”.
Articolul Reuters din 5 aprilie a arătat că Tesla a renunțat la planurile pentru un vehicul electric nou, accesibil, destinat pieței de masă, dar a planificat în continuare un robotaxi care se conduce singur. De atunci, Musk a promovat din ce în ce mai mult planurile pentru robotaxi și vehicule autonome.
Tesla și Musk nu au răspuns la solicitările de comentarii pentru acest articol.
În cadrul discuției privind rezultatele din octombrie, Musk a declarat că Tesla plănuiește o „mașină de 25 de mii de dolari” – „Cybercab”, un vehicul cu două uși, două locuri, complet autonom. Musk a prezentat un prototip în cadrul unui eveniment în stil hollywoodian pe 10 octombrie.
Musk spune că Tesla va începe producția de Cybercab în 2026, după ce va implementa versiuni complet autonome ale vehiculelor sale actuale Model 3 și Model Y în Texas și California anul viitor. Constructorul auto se confruntă cu provocări tehnologice, de reglementare și juridice majore în ceea ce privește punerea în aplicare a celor mai recente promisiuni ale lui Musk privind vehiculele complet autonome, care sunt ecoul altora care datează de aproximativ un deceniu.
Până de curând, o Tesla complet nouă și accesibilă pentru șoferii umani a fost un element esențial al strategiei Tesla de a deveni cel mai mare producător auto din lume. Timp de mai mulți ani, Tesla a avut obiectivul de a produce 20 de milioane de vehicule pe an până în 2030, de zece ori mai mult decât vinde în prezent și aproape dublu față de Toyota, actualul lider mondial al vânzărilor. În mai, Tesla a eliminat obiectivul de 20 de milioane din ultimul său „raport de impact” privind progresele înregistrate în atingerea obiectivelor de durabilitate.
CITEȘTE ȘI Ministerul Finanțelor a modificat parțial regulile de aplicare a amnistiei fiscaleÎncă din luna ianuarie a acestui an, Musk a confirmat planul pentru un nou EV accesibil. El a declarat că următoarea generație de vehicule va sosi în 2025 și va lansa un al doilea „val de creștere” major, după primul val cu lansarea vehiculelor Model 3 și Model Y în 2017 și, respectiv, 2020.
Investitorii și fanii Tesla au numit în mod obișnuit mașina ieftină anticipată un „Model 2”, încadrându-se sub Model 3, în prezent cea mai ieftină Tesla, începând de la 42.490 de dolari.
În ianuarie, Musk a descris modelul complet nou ca necesitând „o nouă tehnologie de fabricație revoluționară”. Dar în aprilie, după ce Reuters a scris că Tesla a renunțat la Model 2, Musk a schițat un plan pentru modele „mai accesibile” care ar putea fi produse „pe aceleași linii de fabricație” ca și Tesla actuale.
Seth Goldstein, un analist al Morningstar Research Services, a declarat că el crede că aceste vehicule mai puțin costisitoare vor fi construite pe platformele Tesla actuale și vor avea un preț de aproximativ 30.000 de dolari.
„Am înțeles că planul inițial era de a realiza vehiculul mai accesibil pe o platformă nouă”, a declarat el pentru Reuters. „Cred că Tesla și-a dat seama că a întârziat să producă un vehicul accesibil față de omologii săi chinezi din domeniul vehiculelor electrice… Așa că și-a schimbat strategia în loc să facă o investiție mare pentru a produce un vehicul nou.”
După știrea Reuters din 5 aprilie conform căruia Tesla a renunțat la Model 2, Musk a postat în acea zi pe X un mesaj în care spunea că Tesla plănuia „dezvăluirea unui robotaxi” în august.
Evenimentul, amânat până în octombrie și desfășurat pe un platou de filmare de lângă Los Angeles, a dezamăgit Wall Street și a determinat o scădere cu 9% a acțiunilor Tesla în ziua următoare.
Unii investitori au considerat că comentariile lui Musk cu privire la Cybercab – împreună cu prezentarea unui concept autonom „Robovan” și a unor roboți umanoizi – au fost lipsite de detalii concrete despre produse. Tesla nu a spus dacă Cybercab va dispune de o nouă tehnologie de conducere autonomă dincolo de funcția „Full Self-Driving” a companiei în vehiculele sale actuale. Modelele sale existente nu se pot conduce complet singure și necesită un șofer uman care să acorde o atenție strictă.
CITEȘTE ȘI Nu doar VW e în picaj: Audi are scăderi importante de vânzări, venituri și profitPiața țintă pentru Cybercab nu este clară. Aspectul de mașină sport al Cybercab și configurația cu două uși și două locuri – o configurație aproape dispărută de pe piața auto americană – au derutat unii analiști care se așteptau la un robotaxi cu mai mult spațiu pentru pasageri și bagaje.
Musk, la prezentarea rezultatelor din octombrie, a declarat că designul vehiculului concept a fost „optimizat pentru autonomie” și va oferi, de asemenea, accesibilitate.
„Va costa … aproximativ 25 de mii, deci este o mașină de 25 de mii”, a spus Musk. „Doar că nu va avea volan și pedale.”