Într-un an de guvernare, au fost semnate contracte pentru proiectare și execuție pentru 436 de km de autostrăzi, drumuri expres, variante ocolitoare și drumuri naționale în valoare de 8,2 miliarde lei și s-au dat în trafic 45,6 km de autostradă, a declarat marți ministrul Transporturilor, Lucian Bode, la prezentarea bilanțului în domeniu după un an de guvernare. Până la finalul anului își propune să recepționeze încă 43 km de autostradă și 172 de km de variante ocolitoare și drumuri naționale, în total 315 km de infrastructură rutieră modernizată.
Acesta a vorbit și de faptul că a deblocat proiecte pe toate cele patru moduri de infrastructură și că a reușit să păstreze în acest an toate șantierele deschise, scrie News.ro.
”Am deschis noi șantiere, am revitalizat și accelerat proiecte esențiale peste care se așternuse praful în sertarele companiilor din portofoliul Ministerului Transporturilor”, a declarat Bode.
În ultimul an au fost dați în trafic 46 de kilometri de autostradă, inclusiv ”lotul-muzeu” Lugoj - Deva 3, iar până la finele anului mai urmează încă 43 de kilometri.
”În noiembrie 2019 am fost învestit cu o responsabilitate, nu cu o funcție. Aceea de a asigura dezvoltarea, de a identifica finanțarea și de a accelera construirea infrastructurii de transport în România. A fost un an în care am asumat decizii strategice, în care am lansat un document major de viziune pe termen mediu și lung, Planul de investiții în Infrastructura de transport pentru perioada 2020-2030, și în care am deblocat proiecte majore de infrastructură pe toate cele patru moduri de transport. Lucrul care mă bucură cel mai mult este că am reușit să menținem șantierele deschise, am deschis unele noi, am revitalizat și accelerat proiecte esențiale peste care s-a așternut praful în sertarele companiilor, în condițiile în care contextul ne era unul potrivnic, fiind marcat de o criză sanitară profundă. Am reușit să imprimăm domeniului transporturilor acel dinamism care îi lipsea și să-l transformăm în motorul care pune în mișcare economia. Am reușit să repornim acest angrenaj al investițiilor în infrastructura de transport, pe care se va reclădi economic România în următoarea decadă”, a spus Bode.
RUTIER
În sectorul rutier, ”sectorul spre care se îndreaptă atenția publicului”, au fost emise ordine de începere a lucrărilor pentru obiective ce însumează circa 131 km, de autostrăzi, drumuri expres, variante ocolitoare, drumuri naționale, în valoarea de aproximativ 3 miliarde lei.
”Credem că până la sfârșitul anului vom reuși să emitem ordine de începere a lucrărilor pentru încă aproximativ 45 km de autostrăzi, drumuri expres, variante ocolitoare, în valoare de 1 miliard lei. Până la finalul acestui an se va lucra pe încă 180 de km rețea de drumuri în plus față de momentul noiembrie 2019, valorea totală a lucrărilor ridicându-se la 4 miliarde lei”, a spus oficialul.
De asemenea, în perioada ianuarie-octombrie 2020, au fost încheiate procedurile de achiziție publică și semnate contracte noi pentru proiecte de investiții, contracte de proiectare și execuție în domeniul rutier de 8,5 miliarde lei, însumând 436 km, din care 192 de km de autostrăzi și drumuri expres.
Din noiembrie până în octombrie 2020 au fost dați în trafic 46 km de autostradă, inclusiv lotul Lugoj - Deva 3.
”Până la sfârșitul anului ne propunem să recepționăm încă 43 km de autostradă, Sebeș - Turda lotul 1, VO Bacău (17 km) și Râșnov - Cristian. Ne-am propus să dăm în trafic până la sfârșitul anului încă 172 de km de variante ocolitoare, vor fi recepționate 315 km de autostrăzi, drum expres, variante ocolitoare, drumuri naționale în 2020”, a spus Bode.
În ceea ce privește proiectul autostrăzii Sibiu - Pitești, se lucrează în prezent pe segmentul Sibiu - Boița, primul lot, cu un progres fizic de aproape 30%. A fost semnat contractul pentru secțiunea 5, Curtea de Argeș-Pitești, 30 km, secțiunea 4, între Tigveni și Curtea de Argeș, este în curs de atribuire. A fost lansată licitația pentru secțiunea 3 Cornetu-Tiveni, iar pentru secțiunea 2 documentele sunt pregătite pentru a fi trimise la ANAP.
În ceea ce privește Autostrada Transilvania, în 2019 se lucra timid pe două din cele zece loturi, Iernut-Chețani și Biharia-Borș, afirmă ministrul Transporturilor. Astăzi avem 25 km din Autostrada Transilvania dați în trafic, avem 110 km în execuție și mai avem două tronsoane pentru care sunt demarate procedurile de achiziție publică pentru proiectare și execuție.
Pentru Autostrada Brașov - Bacău (A13), pe 22 mai a fost semnat contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic de execuție. Autostrada A7 Ploiești - Suceava - Siret, ”anul trecut nu avea nicio perspectivă”, iar anul acesta avem cele patru loturi, de la Ploiești - Buzău - Focșani - Bacău - Pașcani, toate în execuție documentațiile, anul viitor vor fi finalizate toate și vor fi semnate contractele de proiectare și execuție, cu termen de finalizate 24 de luni. Pentru celelalte două tronsoane, de la Pașcani la Suceava și de la Suceava la Siret sunt semnate contractele pentru realizarea documentațieilor.
”Autostrada A8, imediat ce am preluat guvernarea am anulat parteriantul public-privat. Astăzi pe tronsonul Târgu Mureș - Ditrău - Tg Neamț - avem perspectiva ca la mijlocul anului viitor să finalizăm documentația pentru cei 211 km. Pentru podul de la Ungheni, s-a depus notificarea privind solicitarea de emitere a acordului de mediu în 31 iulie, ulterior vom emite HG pentru aprobarea indicatorilor tehnico - economici undeva la sfârșitul acestui an”, a precizat ministrul.
Și la Autostrada Comarnic - Brașov a fost anulat parteneriatul public-privat ”pe care nu îl înțelegea nimeni”. A fost anunțat câștigător pentru descărcarea de la Comarnic, studiu de fezabilitate. Pentru proiectare și execuție a variantei de ocolire Comarnic, 2,5 km, contractul a fost scos la licitație, procedura de atribuire se află în contestație.
FEROVIAR
Ministrul a precizat că a lansat investițiile în infrastructura feroviară din Regiunea Moldovei și a vorbit de închiderea coridorului IV prin semnarea celor trei contracte de execuție aferente subsecțiunilor din secțiunea Brașov-Sighișoara și semnarea contractului pentru realizarea studiului de fezabilitate pentru tronsonul Predeal-Brașov.
Sunt în pregătire nouă licitații pentru lucrări de modernizare și realizare studii de fezabilitate pentru aproximativ 1.500 km de cale ferată. Valoarea estimată totală este de 15,02 miliarde lei fără TVA, din care lucrări în valoare de 14,62 miliarde lei fără TVA.
” Am alocat sume importante pentru întreținerea infrastructurii de cale ferată prin două rectificări bugetare pozitive și am demarat procedurile pentru achiziția a două trenuri de lucru, în valoare de 180 milioane euro”, spune el.
La metrou a fost inaugurată pe 15 septembrie prima secțiune a Magistralei 5 Drumul Taberei-Eroilor, în lungime de 6,9 km, cu zece stații și un depou.