Ministerul Transporturilor va propune aprobarea în Guvern a unui memorandum, pentru a opri grevele la CFR SA și TAROM, a anunțat ministrul de resort, Sorin Grindeanu.
"Mai e mult până luni. Eu vă spun că miercuri, probabil că miercuri, va fi o ședință de Guvern în care, cum e și normal, vom promova noi, ca minister, un memorandum legat nu doar de CFR, ci și de metrou și nu doar - mai sunt și alte companii, dar despre astea ați întrebat dumneavoastră - care să ajute la semnarea acelui Contract Colectiv de Muncă de care spun sindicatele și care e absolut necesar, că nu e o chestiune care să fie inventată de sindicat. Eu sunt convins că pe parcursul zile de astăzi o să vină și un comunicat din partea sindicatelor, astfel încât, până miercuri, să existe buffer și o anumită zonă de liniște, dacă pot să o numesc așa, urmând ca miercuri Guvernul să decidă dacă aprobă sau nu. În mod sigur va aproba, dacă vom reuși să parcurgem tot circuitul de semnături (...)", a susținut Sorin Grindeanu.
Potrivit acestuia, memorandumul ce făcea referire la acordarea de prime, sporuri și bonuri de masă a fost deja aprobat în urmă cu o săptămână în Guvern.
"O să vă răspund în numele meu, să vă spun că așa, ca ministru, fac tot ceea ce pot ca miercuri să intre acest memorandum, să fie aprobat în Guvern. Nu pot să iau decizii în numele sindicatelor, dar în mod clar în momentul în care este aprobat un asemenea memorandum nu mai există obiectul acestei greve și, bineînțeles, că nimeni nu-și dorește. Eu cred că nici sindicatele nu-și doresc să facă până la urmă grevă", a spus Grindeanu, întrebat de jurnaliști dacă va fi grevă la CFR SA.
În plus, șeful de la Transporturi a precizat că TAROM va fi o altă companie vizată de memorandum.
"De exemplu, o să promovez un memorandum legat de TAROM, pentru că TAROM-ul este pe piață liberă. Aici nu poți să ai îngrădiri de tipul companiilor sau instituțiilor de stat, și e normal să fie exceptate toate acestea, dar vor fi exceptate - fie că vorbim de CFR, metrou sau TAROM, companii aflate pe pierdere - vor fi exceptate dacă până la sfârșitul anului 2024 se obligă să ia decizii de eficientizare în interiorul companiilor, eficientizare a activității lor, că vorbim de TAROM sau că vorbim de CFR. Doar în forma asta se vor aproba aceste memorandumuri", a subliniat ministrul.
Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane (FNMCV) a anunțat joi declanșarea grevei propriu-zise la nivelul Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, începând cu data de 27 noiembrie 2023, ca urmare a nesoluționării revendicărilor ce formează obiectul conflictului colectiv de muncă.
"Urmare a grevei de avertisment din data de 15 septembrie 2023, reprezentanții Guvernului anunțau creionarea unui plan pentru: finanțarea strategică și coerentă a căii ferate în vederea readucerii infrastructurii feroviare românești la parametrii tehnici proiectați; impulsionarea investițiilor în material rulant de calitate, modern care să vizeze înlocuirea completă a parcului de locomotive și vagoane destinat transportului de pasageri pe calea ferată, astfel încât românii să se întoarcă în trenuri; stabilirea unei salarizări corecte care să asigure o ierarhie salarială bazată pe complexitatea și volumul muncii precum și importanța și competența în actul decizional și care să permită eliminarea deficitului uriaș de angajați. Deși, bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2023 a fost aprobat, negocierile colective în vederea încheierii contractului colectiv de muncă sunt blocate de politicile economice și sociale adoptate de Guvern", se arată într-un comunicat al sindicaliștilor.
Ulterior, astăzi, sindicaliștii din CFR au anunțat că suspendă temporar greva anunțată pentru 27 noiembrie. Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane precizează că Guvernul va excepta compania Căi Ferate de la limitarea salariilor.
CITEȘTE ȘI Grupul Clever solicită tuturor partidelor politice să oprească finanțarea din bugetul statului a entităților media din grupul Realitatea PlusȘi sindicaliștii de la metrou au pichetat, joi, sediul Guvernului, nemultumiți în principal de efectele Legii 296 privind unele măsuri fiscal-bugetare, care va impacta veniturile muncitorilor.
"În esență, am vrut să vă comunic ce vrem să transmitem și de ce mâine (joi - n. r.), la ora 14:30, vom avea o nouă pichetare în fața Guvernului României și vom depune către domnul prim-ministru încă un document în care dovedim de ce trebuie să fie exceptat Metrorex-ul, mai ales că în forma memorandumului aprobat chiar dumnealor recunosc - și Guvernul, și Ministerul de Finanțe - că pierderile la companiile feroviare nu sunt generate de către activitatea curentă, sunt istorice, iar la Metrorex una dintre cauze este faptul că nu s-a plătit compensația față de categoriile de călători care au dreptul la reduceri, studenți, elevi, veterani de război și toate celelalte categorii. Suma a ajuns undeva la 17 milioane de lei care este echivalent, ascultați-mă, cu aproape o factură Alstom de mentenanță lunară. Revin, niciodată oamenii nu sunt vinovați pentru situația în care a ajuns Metrorex. Salariații din subterane și tot metroul își fac datoria. Deși suntem cu aproape 1.000 mai puțin noi muncim mai mult și, din păcate, această Lege 296 vine să spună că trebuie să muncim mai puțin", a anunțat, într-o conferință de presă, Marian Artimon, președintele Unității Sindicatul Liber din Metrou (USLM).
Potrivit acestuia, lipsa finanțării este principala cauză care a generat un deficit de personal la Metrorex.
"A apărut această Lege a austerității 296, care prin capitolul III, secțiunea a 2-a, prin cinci articole, cam blochează activitatea la Metrorex. Și, colac peste pupăză, a apărut o Lege a pensiilor care pe cei din grupa de condiții speciale de muncă îi afectează foarte grav", a subliniat Artimon.
La rândul lor, membrii Sindicatului Unit TAROM (SUT) atenționează că, începând cu data de 1 decembrie, nu vor mai ridica niciun avion de la sol, dacă nu va fi exceptată compania de la prevederile Legii 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare.
"În situația în care TAROM nu va fi exceptată de la prevederile acestei Legi a 'rușinii naționale', iar alte companii cu capital majoritar de stat, dar care nu lucrează neapărat într-o piață concurențială vor fi exceptate, noi, membrii Sindicatului Unit TAROM (SUT), începând cu 1 decembrie 2023, piloți, însoțitori de bord, mecanici de aviație, personal operativ de sol nu vom mai ridica niciun avion de la sol", se menționează într-un comunicat al sindicatului.
În urma apariției "legii austerității", Sindicatul Unit TAROM a depus un Memorandum la Guvern și la ministerul Transporturilor de exceptare a companiei de la prevederile acesteia.