Familiile cu venituri mici și medii din Germania vor putea accesa subvenții acordate de statul german în valoare de până la 5.000 de euro, conform proiectului legislativ discutat de coaliția de guvernare. Una dintre noutățile programului este legată de faptul că vor fi acceptate în program și mașinile plug-in hybrid, pe care actualul executiv le susține la nivel european pentru a fi acceptate și după 2035.
Una dintre condițiile de bază pentru a putea primi reducerea la achiziția unui vehicul cu motor electric va fi cea de venit. Conform documentelor prezentate de guvern, limita va fi de 80.000 de euro anual brut pe gospodărie, pentru doi soți, iar pentru fiecare copil limita va crește cu câte 5.000 de euro.
Valoarea tichetului va fi de 3.000 de euro, la care se vor adăuga 500 de euro dacă familia are un copil și 1.000 de euro pentru doi sau mai mulți copii.
Banii vor fi acordați atât pentru achiziții cash, cu plata integrală, cât și pentru leasing, urmând să fie anunțată o perioadă minimă de deținere. De asemenea, urmează să fie impusă o condiție de origine, ceea ce înseamnă că mașina și majoritatea componentelor trebuie să fie produse local sau în Europa.
Guvernul nu a anunțat o dată la care va începe programul de subvenționare a mașinilor electrice, dar este foarte posibil ca legislația necesară să fie adoptată până la începutul anului viitor.
Finanțarea acestui program, evaluată la trei miliarde de euro, va fi alocată din bugetul de mediu, adică de la Fondul pentru Climă și Transformare, aflat la dispoziția guvernului. Primele estimări arată că programul poate subvenționa achiziția a aproximativ 600.000 de autovehicule, la rata maximă de 5.000 de euro, și până la un milion de vehicule, la tichete mai mici, între 3.000 și 5.000 de euro.
Industria auto din Germania, puternic afectată de tranziția la propulsia electrică, a salutat anunțul lansării acestui program, chiar dacă unele prevederi – spun reprezentanții VDA – nu sunt satisfăcătoare.
Reprezentanții companiilor auto au făcut referiri și la necesitatea finanțării achiziției de mașini second-hand, sub pretextul susținerii familiilor cu venituri mici, care cumpără doar astfel de vehicule rulate, datorită prețului scăzut. În realitatea, o astfel de măsură ar facilita fluxul de vehicule, prin accelerarea vânzării automobilelor existente, care ar debloca achiziția de noi vehicule electrice scumpe de către cumpărătorii cu putere financiară și care astăzi au probleme în a-și vinde mașinile electrice deținute. De asemenea, ar putea fi protejată valoarea reziduală a vehiculelor electrice, afectată în prezent de lipsa unei piețe reale.
Germania a înregistrat în 2025 un puternic reviriment al pieței de mașini electrice, pe fondul discounturilor și ofertelor lansate de companiile auto. Acestea sunt preocupate de respectarea țintelor de emisii impuse de UE, care nu este posibilă fără atingerea unui procent de 25% din totalul vânzărilor de mașini, pe parcursul unui an.
În acest fel, producătorii auto renunță la profitul pe care ar putea să-l aducă aceste mașini, pentru a nu fi nevoite să plătească amenzi uriașe.
În prezent, mai multe țări europene acordă subvenții sub diferite forme pentru achiziția de vehicule electrice, Franța, Spania și Italia fiind printre cele mai importante în UE.
De asemenea, Marea Britanie a demarat propriul program de stimulare. România a scăzut valoarea subvenției la mașini electrice la circa 3.700 de euro, în acest an, decizie care a condus la un număr redus de cereri de finanțare.
În România, entru 2026, ministrul Mediului, Diana Buzoianu, a anunțat că nu are buget pentru un nou Program Rabla.
Pentru 2027 se încearcă implementarea unui program de tip Leasing Social, după modelul francez.














