Deschiderea loturilor trei și patru ale Autostrăzii A 10 Sebeș-Turda va întârzia, din cauză că trebuie făcute teste suplimentare, a declarat într-un interviu pentru News.ro ministrul Transporturilor, Lucian Șova. În plus, în ceea ce privește Lotul 3 de pe Autostrada Lugoj-Deva, antreprenorul este la un pas de rezilierea contractului din cauza slabei mobilizări de pe șantier.
Lotul 3 tranzitează județul Alba și are o lungime de 12,45 de kilometri, de la intrarea în Aiud până la nodul de la Decea, iar lotul 4 al autostrăzii are o lungime de 16,3 kilometri și costă 470 milioane lei, fără TVA.
Autostrada Sebeș - Turda ar fi trebuit să fie finalizată în 2016, potrivit planurilor inițiale. Proiectul "Construcția autostrăzii Sebeș-Turda" presupune execuția a 70 de kilometri de autostradă, asigurând o legătură directă și rapidă între Autostrada A1, Sibiu - Sebeș - Orăștie - Deva - Timișoara - Arad - Nădlac, parte din Coridorul IV Pan-European, și Autostrada A3, Brașov - Făgăraș - Târgu Mureș - Turda - Cluj Napoca - Oradea - Borș, numită și Autostrada Transilvania.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
”Din păcate, sunt motive care ne determină să nu putem recepționa aceste lucrări în orizontul de timp pe care ni-l propusesem. Antreprenorii sunt cei care trebuie întrebați de ce nu predau aceste lucrări. Cel puțin, cel de pe Lotul 4 (Asocierea SC PORR Construct SRL–PORR Bau GmbH, n.r.) a afirmat că nu este pregătit să deschidă procedurile de recepție. Mai sunt lucrări pe care trebuie să le facă, este vorba de alimentarea cu apă a unui centru de intervenție. Iar cel care răspunde de Lotul 3 (antreprenor este Asocierea Tirrena Scavi SpA–Societa Italiana per Condotte D’Acqua SpA, n.r.) și-a asumat responsabilitatea necesității de a mai corecta unele probleme privind calitatea chiar la suprafața de rulare, ceea ce nu poate fi neglijat”, a declarat într-un interviu pentru News.ro ministrul Transporturilor, Lucian Șova.
Pentru acest an, autoritățile estimează deschiderea a numai 60 de kilometri de autostradă.
”Inițial, am estimat că lucrările vor fi recepționate în luna mai, mai devreme, însă antreprenorul și-a asumat în mod responsabil să deschidă la termenul prevăzut în contract. Au început și noi proceduri de evaluare a calităților lucrărilor, cu compania, cu consultanții și cu un institut independent. Se fac teste privind planeitatea și teste privind rugozitatea”, spune ministrul Transporturilor.
El afirmă că în următoarele două săptămâni se vor termina toate testele, care vor fundamenta o decizie.
”Se poate întâmpla ca pe acest tronson să fie nevoie de intervenții masive. Dacă testele nu vor răspunde 100% exigențelor, antreprenorul și-a asumat responsabilitatea de a începe frezări pe suprafețe importante, ceea ce ar putea conduce la prelungirea termenelor de recepție într-un orizont impredictibil”, subliniază Șova.
Acesta spune că nu va face rabat de la calitate la nicio lucrare.
”Dacă totul e perfect, cele două loturi se deschid în iunie. Însă a deschide un lot de autostradă sub presiunea diverșilor factori de influență este periculos”, a adăugat ministrul.
Ministrul vrea să pună în dezbatere publică până la mijlocul lunii iunie un document prin care autostrăzile să poată fi inaugurate și fără ca lucrările prevăzute în contract să fie încheiate, fiind vorba de lucrări care nu vizează siguranța cetățenilor.
”Îmi propun să promovez un proiect de Hotărâre de Guvern care să vizeze condiții de recepție parțială, specifice construcțiilor de drumuri și autostrăzi. De exemplu, Lotul 4 e gata din punct de vedere tehnic, dar totuși așteptăm să treacă o țeavă la un centru de întreținere. E bine să fie totul perfect, dar pierdem luni de zile pentru că trebuie adusă o țeavă de la un km”, punctează Șova.
În ceea ce privește Lotul 3, al cărui constructor este asocierea SC Teloxim Con SRL - Comsa SA - Aldesa Construcciones SA - Arcadis Eurometudes, antreprenorul este la un pas de rezilierea contractului din cauza slabei mobilizări de pe șantier.
”Antreprenorul afirmă că face eforturi să reducă din decalajele pe care le-am constatat în ultimul timp, însă nici în aceste zile mobilizarea nu este nici măcar comparabilă cu cea de pe lotul 4. Acest lucru mă îngrijorează. Auspiciile rezilierii contractului plutesc asupra lui. Practic, dintr-o reziliere nimeni nu iese câștigător, dar nu vreau să facem rabat de la siguranță și nici nu putem sta impasabili la slaba mobilizare de care dă dovadă antreprenorul”, subliniază Șova.
Există și șantiere care nu au nicio perspectivă în prezent, precizează ministrul.
”Mă refer la A3, zona de joncțiune cu Șoseaua Petricani, unde nu se întâmplă nimic. Mai rămâne doar să luăm funcționarii de la Ministerul Transporturilor să lege fier beton acolo. Nu se lucrează deloc acolo, nu au oameni. Iar antreprenorul, Aktor, nu înaintează deloc. A fost acolo și directorul companiei, au filmat cu drone. EI și-au asumat că îl vor închide în lua august. Este absolut necredibil. Mai rămâne să dăm amenzi, însă, potrivit contractului, acestea pot fi date abia după depășirea termenului. Dar se vede că acest termen va fi depășit”, mai declară Șova.
În acest an, în zona Petricani - Pipera ar urma să fie deschisă traficului și ultima porțiune aflată în construcție din autostrada A3 București - Ploiești. Realizarea ultimilor trei km din A3 spre Capitală a fost contractată încă din decembrie 2015. Contractul vizează sectorul de autostrada București - Ploiești, km 0+000 (Intersecție Petricani) - km 3+325, Nod Centură București și Nod Moară Vlăsiei. Contractul de proiectare și execuție a fost atribuit Asocierii Aktor - EuroContruct Trading 98 pentru 129,18 milioane lei fără TVA.
Întrebat de ce nu se fac autostrăzi în România, ministrul a spus că întâi de toate trebuie să existe proiecte.
”Pe de altă parte, comisarul european Corina Crețu ne-a acuzat, într-o oarecare măsură pe nedrept, că nu promovăm suficiente proiecte. Ministerul Transporturilor a promovat aproape toate proiectelor. Din păcate, din cauza unor proceduri total administrative, unele din ele judiciare, care țin de contestații și de evaluarea unor oferte, parcurg prea mult timp. Însă fără proiecte nu vom avea nici autostrăzi”, mai spune Șova.