Legea prin care termenul pentru obținerea autorizației de transport în cazul șoferilor de la companiile Uber, Bolt, Yango sau Clever Go a fost extins, de la 1 noiembrie 2019 la 1 februarie 2020, a fost promulgată astăzi de șeful statului. Noul termen de autorizare va intra în vigoare la 3 zile de la data publicării în Monitorul Oficial.
Șefii celor mai mari bănci din România vor dezbate cu celebrul economist Nouriel Roubini starea reală a economiei și perspectivele izbucnirii unei noi crize. Te așteptăm la eveniment! Click pentru detalii și înregistrare.
De ce este important: Companiile de profil au reclamat că mulți șoferi nu se pot autoriza până la 1 noiembrie, în condițiile în care procesul de licențiere durează 4-8 săptămâni. Ca urmare, Parlamentul a decis extinderea termenului de autorizare, printr-un proiect de lege adoptat la 22 octombrie de Camera Deputaților, însă proiectul nu a ajuns încă la Cotroceni pentru promulgare până la 1 noiembrie și astfel noul termen limită de autorizare nu a intrat în vigoare.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Ce prevede noua lege
Șoferilor de la companiile Uber, Bolt, Yango sau Clever Go le-a fost acordat încă un termen pentru obținerea autorizației de transport alternativ, extins astfel de la 1 noiembrie 2019 la cel târziu 1 februarie 2020. Potrivit unei prevederi noi introduse cu acest prilej, șoferii vor avea dreptul de a presta servicii de ridesharing în alt județ decât în cel în care au automobilul înmatriculat.
Extinderea termenului a fost avizată anterior de Senat, iar apoi a primit avizul final al deputaților.
Deputații au eliminat din lege prevederea potrivită căreia copia conformă a autorizației pentru transportul alternativ este eliberată numai pentru autoturismele (deţinute în proprietate, închiriere sau comodat) care sunt înmatriculate în judeţul respectiv sau, după caz, în regiunea de dezvoltare Bucureşti-Ilfov. Acest lucru va însemna că șoferii vor putea presta servicii de transport alternativ în orice localitate, indiferent de județul de înmatriculare a automobilului.
Unii parlamentari au argumentat schimbarea prin faptul că, astfel, studenții vor putea câștiga bani pentru a-și susține studiile.
De asemenea, articolul 38, din ordonanța Guvernului, care prevedea că obținerea avizului tehnic pentru platformele tehnice, autorizației de transport alternativ și copiei conforme pentru transport alternativ se eliberează fără a depăși data de 30 septembrie 2022 a fost eliminat.
În schimb, avizul tehnic pentru platformele tehnice va avea o valabilitate de 24 de luni, și nu de 12 luni cât era prevăzut inițial.
Deputații au revenit însă la prevederea, eliminată anterior de Senat, ca șoferii să poată lucra doar cu autovehiculele care nu au mai mult de cinci locuri.
Totodată, taxa anuală de 50.000 lei achitată de platforma digitală a fost schimbată în taxă de 100.000 lei plătită la fiecare 24 de luni.
Acum, pentru a intra în vigoare, schimbările la ordonanța de urgență prin care a fost legiferat serviciul de ridesharing mai trebuie promulgate de președinte.
TOATE MODIFICĂRILE pot fi CONSULTATE AICI
CITEȘTE ȘI Motoarele diesel pierd teren în Europa. România înregistrează creșteri mari la vehicule electrice și scăderi importante la dieselÎn vară, ordonanța de urgență care reglementează serviciile de ridesharing, act normativ așteptat - cu interese diferite - atât de companiile Uber, Bolt și Clever, cât și de taximetriști, a fost avizată de Guvern.
Premierul Dăncilă a promis încă din luna mai adoptarea proiectului de ordonanță, dar companiile de ridesharing așteptaunun semn de la Guvern privind adoptarea noilor reglementări, iar taximetriștii amenință cu greva foamei.
Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) a solicitat atunci Guvernului să retragă din dezbaterea publică proiectul de OUG privind transportul alternativ, pentru că ar încălca legislația și Constituția României. În schimb, reprezentanții companiilor de ridesharing (Uber, Bolt și Clever) speră ca proiectul de ordonanță de urgență ce reglementează aceste servicii să fie adoptat cât mai curând de Guvern și propun ca taximetriștii să aibă acces la platformele de transport alternativ.
Serviciile de ridesharing pot fi furnizate doar de către companii autorizate, iar mașinile în trafic trebuie obligatoriu să aibă afișat la vedere, pe parbriz în partea dreaptă jos și pe lunetă în partea dreaptă jos, un ecuson rotund cu diametrul de 10 cm, prevede ordonanța de urgență privind aceste servicii, lansată anterior în dezbatere publică.
Lipsa unui astfel de ecuson va atrage o amendă de până la 9.000 lei.
Conform analizei Profit.ro, documentul redactat de Guvern a preluat la numeroase idei din proiectul deja aprobat în Senat, cu o mențiune importantă - în Parlament, Guvernul s-a opus introducerii unei taxe anuale de 50.000 lei, pe care o considera mare, dar pe care o introduce acum în propria ordonanță.
”Stabilirea unei taxe de auorizare anuală într-un cuantum excesiv de 50.000 lei, în sarcina operatorului care facilitează efectuarea de servicii de transport alternativ pentru a desfășura activitatea de transport de persoane pe teritoriul României, poate constitui o piedică în exercitarea liberei inițiative și a consacrării libertății economice și a economiei de piață, creând un regim discriminatoriu pentru activități similare din punct de vedere economic desfășurate de operatorii de taxi”, arăta Guvernul în urmă cu doar două luni.
Ulterior, se pare că s-a răzgândit.
"Având în vedere noile tendințe și practici din piața transportului în regim de taxi și în regim de închiriere cu șofer, respectiv dezvoltarea tehnologică, în special a aplicațiilor care funcționează prin intermediul telefoanelor mobile inteligente, a dus la apariția unor servicii de transport noi, care permit utilizarea mai eficientă a autoturismelor deja existente și care, deși sunt folosite de aproximativ 1 milion de oameni în Romania, nu beneficiază de un cadru strict reglementat, spre deosebire de alte țări din Uniunea Europeană", argumentează Guvernul.
CITEȘTE ȘI Statul vrea să introducă un preț de referință la reparațiile auto acoperite de polițele RCA pentru a elimina "umflarea" facturilor de către service-uri Documentul stabilește că platforma digitală pentru intermedierea transportului alternativ trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
a) ține evidența automată a datelor de expirare a permiselor de conducere și a altor documente necesare și notifică automat operatorul de transport alternativ în scopul actualizării documentelor încărcate pe platforma digitală;
b) propune și afișează traseul optim până la destinație utilizând tehnologie pe bază de GPS înainte de efectuarea cursei;
c) afișează tariful pentru efectuarea unei curse pe traseul stabilit în condițiile literei b) înaintea acceptării cursei de către pasager;
d) afișează numărul de înmatriculare al autoturismului cu care se efectuează cursa;
e) monitorizează continuu prin GPS toate cursele;
f) oferă pasagerilor opțiunea de a comunica cu conducătorul auto căruia i-a fost atribuită cursa și furnizează informații privind localizarea și timpul estimat al sosirii;
g) permite pasagerilor să raporteze operatorului orice incidente survenite pe parcursul cursei;
h) furnizează serviciu de suport / asistență a pasagerilor de către o echipă ce este disponibilă și accesibilă timp de 24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămână pentru incidente survenite pe durata cursei;
i) permite decontarea prețului cursei.
Autorizația va fi emisă pe o perioadă de 1 an și devine valabilă după plata de către operator a unui tarif de autorizare de 50.000 lei.
Autoturismele cu care este efectuat transport alternativ trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
a) au maxim 5 locuri, inclusiv locul conducătorului auto;
b) au inspecția tehnică periodică (ITP) realizată la fiecare 6 luni;
c) la momentul cursei trebuie să corespundă normelor tehnice privind siguranța circulației rutiere, protecția mediului și utilizarea conform destinației;
d) dețin copia conformă a autorizației pentru transportul alternativ.
Toate veniturile obținute în urma efectuării de transport alternativ vor fi impozitate. În cazul în care banii sunt încasați direct de la pasager, integral sau parțial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar, operatorul de transport alternativ are obligația de a utiliza aparat de marcat electronic fiscal, de a emite și înmâna bon fiscal pasagerului, precum și de a emite factură la solicitarea acestuia.
În trafic, autoturismele acceptate pe platforma digitală pentru efectuarea transportului alternativ vor avea afișat la vedere, pe parbriz în partea dreaptă jos și pe lunetă în partea dreaptă jos, un ecuson rotund cu diametrul de 10 cm, pentru fiecare platformă digitală utilizată, conținând următoarele elemente:
a) numărul de înmatriculare al autoturismului;
b) denumirea platformei digitale pe care este acceptat autoturismul.
Conducătorul auto care efectuează transport alternativ trebuie să îndeplinească în mod cumulativ următoarele condiții:
a) să aibă vârsta de cel puțin 21 de ani și să dețină un certificat de atestare a pregătirii profesionale pentru transportul de persoane în regim de închiriere eliberat de Autoritatea Rutieră Română – A.R.R.;
b) să dețină permis de conducere categoria B cu o vechime de cel puțin 2 ani;
c) din certificatul de cazier judiciar al persoanei trebuie să rezulte că aceasta nu a fost condamnată pentru infracțiuni contra siguranței pe drumurile publice, infracțiuni privind traficul și consumul de droguri, infracțiuni contra vieții, sănătății și integrității corporale, traficul și exploatarea persoanelor vulnerabile, infracțiuni contra libertății și integrității sexuale sau infracțiuni contra patrimoniului.
d) să fie apt din punct de vedere medical și psihologic pentru desfășurarea activității de transport persoane;
e) să nu aibă suspendată exercitarea dreptului de a conduce în ultimul an pentru conducerea sub influența băuturilor alcoolice sau a substanțelor psihoactive sau să nu fi fost implicată în accidente rutiere soldate, din culpa sa, cu decesul sau vătămarea gravă a uneia sau mai multor persoane.
CITEȘTE ȘI Uber a pierdut 1,2 miliarde dolari în trimestrul trei, dar promite să devină o companie profitabilă în 2021Atunci când își desfășoară activitatea, conducătorul auto trebuie să dețină la bordul autoturismului și să prezinte polițiștilor rutieri următoarele documente:
a) asigurarea de răspundere civilă auto;
b) asigurarea pentru persoane și bunurile acestora;
c) copia tipărită a contractului încheiat între operator și operatorul de transport alternativ, potrivit dispozițiilor art. 17;
d) copia conformă a autorizației pentru transport alternativ.
- Conducătorii auto au următoarele obligații:
a) să aibă ținută corespunzătoare, un comportament civilizat și preventiv în relația cu clientul;
b) să nu refuze efectuarea cursei în condițiile inițial agreate;
c) să nu solicite plata de către pasager a unei alte sume de bani în schimbul activității de transport efectuate;
d) să transporte bagajele clienților, în cazul transportului de persoane, în limitele spațiului destinat pentru acestea, fără perceperea de tarife suplimentare;
e) să se supună controlului autorităților cu atribuții în domeniu și să prezinte la control, în timpul activității, documentele prevăzute de prezenta ordonanță de urgență și de legislația în vigoare;
f) să nu utilizeze mijloacele audio/video fără acordul clientului.