Un tribunal din Leipzig, Germania a decis în sfârșit în dosarul mașinilor diesel, prin care orașele mari solicitau dreptul de a interzice circulația automobilelor poluante. Sentința este una instorică și ar putea marca dispariția motorine de pe străzile celei mai mari piețe de automobiel din Europa.
După ce mai multe orașe mari din Germania au încercat să interzică circulația pe teritoriul lor a mașinilor alimentat cu motorină, au existat acțiuni în justiție care au cerut judecătorilor să nu permită această măsură, dat fiind faptul că afectează dreptul cetățenilor de a circula nestingheriți cu propriile mijloace de transport. Toată lumea a sperat că judecătorii nu vor permite acest lucru, însă precedentul exista deja în Europa. Autoritățile din Bruxelles au implementat deja din acest an interdicții pentru motoarele poluante, în etape, în funcție de vechimea mașinilor.
Sentința dată de Tribunalul Federal din Leipzig prevede că deciziile de interdicție pot fi introduse de autoritățile locale fără a exista o legislație națională în acest sens, însă a obligat consiliile locale să stabilească perioade de tranziție pentru automobilele vizate. De asemenea, a cerut să fie prevăzute excepții pentru companii, cu sau fără compensații bănești. Activiștii ONG-urilor au sărbătorit victoria la Leipzig, în tribunal, susținând că „aerul curat nu este negociabil”.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Guvernul german, condus de Angela Merkel, a fost împotriva acestor restricții de circulație, însă mai multe organizații nonguvernamentale care militează pentru protecția mediului au susținut măsurile introduse în premieră de orașele Stutgart și Duselldorf.
Pentru industria auto decizia este una extrem de importantă, deoarece vânzările de automobile cu motoare diesel vor scădea și mai mult decât au făcut-o în ultimul an, când cetățenii germani au început să fie prevăzători și au refuzat să mai cumpere mașini ce ar putea fi restricționate în marile orașe. Producătorii au încercat să facă mai puțin poluante motoarele Euro 5, prin actualizarea softului, însă ONG-urile au acuzat că măsura este doar simbolică și au cerut modificări mai serioase, ale echipamentelor de pe motoarele Euro 5 și Euro 6.
După decizia tribunalului german, rămâne de văzut care dintre orașe va adopta restricții de trafic pentru motoarele diesel și cât de repede se va adapta industria auto germană la noua provocare.
Decizia îi afectează pe cei aproxiamtiv 10 milioane de posesori de automobile cu motoare diesel Euro 4 și Euro 5. Germania avea deja introduse interdicții de trafic pentru mașinile cu motoare sub Euro 4, în mai multe orașe din țară.