Peste 1,1 milioane de autoturisme au fost înmatriculate în România, în 2023, în creștere cu 3% față de anul precedent, jumătate din totalul mașinilor fiind electrificate
Anul trecut, înmatriculările de mașini noi au crescut cu 10% față de 2022, dar sunt cu aproximativ 20.000 mai puține decât în anul dinaintea pandemiei, conform Autovit.
În acest context, una din nouă mașini noi, înmatriculate în 2023, a fost electrică, iar una din două a fost electrificată (full electric, mild-hybrid, hibrid plug-in și full hybrid). Totodată, reînmatriculările (mașinile second-hand tranzacționate pe piața internă) sunt în creștere cu 7% față de anul anterior, depășind cu aproape 40.000 de unități numărul celor din 2019.
Analiza de specialitate relevă faptul că 2023 este al treilea an consecutiv când numărul mașinilor second-hand tranzacționate pe plan intern a depășit 600.000 de unități. Pe acest segment, mașinile rulate din import sunt în scădere constantă în ultimii cinci ani, numărul înmatriculărilor de anul acesta fiind cu 32% mai mic decât în urmă cu patru ani.
Valoarea mașinilor puse la vânzare, în decursul anului anterior, este cu 7% mai mare față de 2022, cu o valoare de peste 4.3 miliarde de euro. În 2023, prețul mediu al mașinilor postate la vânzare pe platforma specializată a fost de 18.900 de euro, cu doar 5% peste valoarea consemnată anul anterior, respectiv cu 52% față de anul 2019.
Ponderea mașinilor electrice s-a dublat, în 2023, iar cele hibrid au crescut cu 67% față de anul anterior. Printre cele mai prezente mărci și modele de mașini eco, în ofertele dealerilor de pe platformă, se află Toyota, cu mărcile CH-R, Rav-4, Auris, Corola; Mercedes-Benz, clasa E și GLC; Dacia Spring, BMW Seria 5 sau Ford Kuga. Dacia Spring intră direct în Top 5 mașini eco din oferta dealerilor, deși anul trecut nu se afla nici printre primele zece modele de mașini verzi comercializate de către dealerii de pe Autovit.ro.
Datele DRPCIV arată că volumul de mașini noi înmatriculate în România a fost de 142.488, în 2023, în creștere cu 10% față de anul precedent.
CITEȘTE ȘI Dacia a anunțat prețurile lui Duster 3. A fost anunțată și data primelor livrări. Devine cea mai scumpă Dacia din istoria mărcii"Piața mașinilor noi este în creștere ușoară în ultimii patru ani, dar încă nu a depășit numărul de înmatriculări din 2019, când s-au pus în circulație 161.562 de autoturisme noi. Acest segment auto a început să recupereze încă de la începutul anului 2023, când înmatriculările de autoturisme noi au atins 24.715 unități în primele două luni ale anului, în creștere cu 38% față de perioada similară din 2022, când s-au înregistrat 17.953 unități. Valul de înmatriculări a fost susținut pe tot parcursul anului 2023, lunile septembrie și decembrie fiind singurele perioade în care s-au înmatriculat mai puține mașini noi decât în aceleași luni din 2022. Cea mai slabă lună a fost decembrie, cu 9.250 de mașini noi înmatriculate.
Cele mai bune luni au fost mai, iunie și iulie, cu peste 13.000 de mașini înmatriculate în fiecare lună. Comparativ cu perioada dinaintea pandemiei, piața auto a mașinilor noi a mai recuperat din deficit, dar diferențele sunt evidente și prin comparația celor mai bune luni din anii respectivi. De exemplu, în lunile iulie - august 2023 (13.630, respectiv 12.891 unități) s-a înregistrat aproximativ jumătate din numărul de înmatriculări de mașini noi din iulie-august 2019 (23.206, respectiv 23.177 unități)", precizează realizatorii analizei de specialitate.
CITEȘTE ȘI Piața auto din România, declin majorDacia rămâne cea mai vândută marcă din România și în 2023, urmată de Renault, Toyota, Volkswagen, Skoda și Ford.
"Mașinile electrice au avut încă un an record, mai ales datorită programului Rabla Plus. Comparativ cu anul 2022, vânzările de mașini electrice noi au crescut cu aproape 30%, depășind pentru prima dată pragul de 15.000 de unități, ceea ce reprezintă o cotă de piață de aproximativ 11% din mașinile noi, față de anul anterior, când reprezentau 8%. Cele mai căutate mărci și modele de vehicule complet electrice au fost, în 2023, Dacia Spring, Tesla Y, Renault Megane și Volkswagen E-up. În 2023, vehiculele hibride și electrice înmatriculate în România au depășit 70.000 de unități", conform sursei citate.
CITEȘTE ȘI VIDEO Porsche a stabilit un nou record pe Nurburgring, cu TaycanPe segmentul vehiculelor second-hand din străinătate, în 2023, s-au înmatriculat în România 304.171 de unități, cu 6% mai puține decât în 2022, când, în aceeași perioadă, erau înregistrate 325.062 de mașini, dar cu 32% sub numărul raportat în 2019.
În 2023, cele mai bune luni de achiziție au fost martie (28.040 de unități) și octombrie (29.112 de unități), iar cea mai slabă lună a fost decembrie (17.830 de unități). În 2019, media lunară a mașinilor second-hand aduse din afară depășea 37.000 de unități înmatriculate în România.
CITEȘTE ȘI VIDEO ULTIMA ORĂ Un avion al Japan Airlines, cu aproape 400 pasageri, a luat focPotrivit sursei citate, în ceea ce privește reînmatriculările, aceste au încheiat anul 2023 cu o creștere de aproximativ 7%, cu peste 660.000 de unități, cel mai mare volum de tranzacții cu mașini second-hand înregistrate pe plan intern în ultimii cinci ani. Cea mai slabă lună pentru reînmatriculările din anul anterior a fost decembrie, cu 42.952 de unități, iar cea mai bună a fost martie, cu 64.580 de unități.