Mercedes Benz România a oficializat la începutul acestui an schimbarea șefei diviziei locale, Amanda Zhang, numită în urmă cu trei ani, tot cu o femeie, Natalie Thompson, cetățean spaniol, cu o experiență bogată în companie și în industria auto.
Natalie Thompson are 33 de ani și lucrează în cadrul Mercedes din 2014, unde a început activitatea în cadrul Product Management Mercedes-Benz UK. Din 2016, a fost Product & Pricing Manager pentru Mercedes-Benz în Orientul Mijlociu, iar începând din 2022, ca parte a transformării Mercedes-Benz General Distributors, Natalie a jucat un rol esențial în dezvoltarea și implementarea Centrului de Excelență în Marketing GD în EMEA.
În România, Natalie vine din Dubai, unde a fost Head of Marketing and Communications.
Profit.ro a discutat cu Natalie despre subiecte importante, care țin deopotrivă de specificul pieței românești de automobile și de cele ale mărcii Mercedes-Benz.
Cum vi se pare România după atâția ani petrecuți în Orientul Mijlociu și în Dubai? Este o schimbare nu doar de climă, ci și de tipologii și tradiții.
Dubai ocupă un loc special în inima mea după ce am petrecut mulți ani acolo. Stilul de viață a fost foarte interesant, mi-a plăcut să locuiesc aproape de plajă și am avut ocazia să descopăr obiceiurile din regiune, de la cinele Iftar din timpul Ramadanului până la cursele de cămile.
În ceea ce privește rolul meu la Mercedes-Benz, acesta a fost destul de dinamic. Inițial, responsabilitățile mele au constat în coordonarea distribuitorilor generali din Orientul Mijlociu. Cu toate acestea, în timp ce mă aflam în Dubai, domeniul meu de activitate s-a extins la peste 60 de piețe, inclusiv piețe europene precum Norvegia, Irlanda și Grecia. Unul dintre aspectele definitorii perioadei petrecute în Orientul Mijlociu a fost faptul că am avut o echipă foarte unită, formată din membri din toate colțurile lumii. A fost un mediu de lucru special, dar a însemnat și despărțirea de mulți colegi expați, care s-au întors în țările lor.
CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO TEST DRIVE Dacia Duster: Performanțe similare cu vechiul model, dotări mai bune, prețuri mai mariLa Mercedes-Benz România, am observat o mai mare stabilitate în privința echipei, mulți dintre colegi rămânând mai mult timp pe posturile lor. Acest lucru înseamnă că există o experiență bogată aici.
Interesant este că, în ciuda diferențelor, România și Dubai au unele asemănări. Ambele sunt piețe dinamice, cu oameni care îmbrățișează schimbarea și inovația. Există o atitudine similară de a depăși obstacolele cu agilitate, iar ambele culturi sunt primitoare și colaborative. O altă asemănare este accentul pus pe digitalizare. Atât România, cât și Dubai au internet rapid și practici comune de cumpărături online. Este interesant de văzut cum tehnologia modelează viața în locuri diferite.
Acum, că sunt în România, mă simt ca într-o nouă aventură. Este minunat să mă întorc în Europa și sunt încântată de clima plăcută și de natura frumoasă. În comparație cu araba, limba română mi se pare mai familiară ca vorbitor de spaniolă, așa că abia aștept să o învăț treptat.
CITEȘTE ȘI VIDEO Ninge pe Transalpina. Apel al drumarilor către șoferiCare sunt caracteristicile pieței auto din România așa cum le-ați descoperit acum, la începutul mandatului dumneavoastră?
La începutul mandatului meu, am fost impresionată de creșterea constantă care a fost obținută în segmentul electrificat în România. Pentru Mercedes-Benz am ajuns la o cotă de peste 30% de autovehicule electrice și plug-in hybrid în vânzările noastre din 2023 și ne angajăm să creștem în continuare această cotă în acest an. Este minunat să vedem că oamenii din România pun calitatea aerului pe ordinea de zi și iau în considerare acest aspect în alegerile lor.
În ce măsură specificitatea pieței românești, tipică pentru o țară din Europa de Est, cu venituri mai mici ale clienților, influențează vânzările mărcilor premium în general și ale Mercedes în special?
Desigur, condițiile de piață influențează vânzările de produse high-end, dar, așa cum au arătat cifrele noastre record din 2023, există un interes sporit pentru mărcile premium din partea clienților care caută în special calitatea, performanța și luxul. În marile orașe precum București, Cluj, Timișoara, unde economiile sunt în creștere și stilul de viață este la înălțime, sunt și mai mulți oameni care aleg produse de lux, de înaltă calitate. Avem produsele și serviciile potrivite pentru a răspunde celor mai exigente nevoi și pentru a crea o experiență superioară pentru acești clienți.
CITEȘTE ȘI VIDEO Xiaomi anunță 75.000 de comenzi pentru automobilul electric SU7 și vrea să livreze 10.000 de unități în iunieRezultatele noastre fantastice de anul trecut ne arată că există loc de creștere pe piață. În acest sens, împreună cu partenerii noștri autorizați de vânzări și servicii pentru clienți din întreaga țară, ne concentrăm strategia pe elevarea experienței clienților noștri și pe consolidarea poziționării de lux a brandului. Ne aflăm în mijlocul unei transformări masive, atât offline, cât și online: ne reproiectăm showroom-urile fizice din întreaga țară pentru a corespunde noului concept MAR20x, în care experiența clientului este îmbunătățită; anul trecut am lansat showroom-urile online atât pentru autovehicule noi, cât și pentru autovehicule second-hand certificate, unde clienții pot comanda modelul dorit cu livrare imediată; am creat soluții financiare atractive care acoperă nevoi diverse, cum ar fi leasingul operațional; ne diversificăm portofoliul de produse și accelerăm strategia de electrificare, lansând noi modele fantastice în acest an.
După un boom al cererii de mașini electrice, piața a devenit mai rezervată în ultimele luni. Cum ar putea fi revigorate vânzările de mașini electrice în România, în contextul scăderii valorii Rabla?
Primii adoptatori au îmbrățișat rapid toate avantajele autovehiculelor electrice, iar acum am trecut la următoarea etapă, în care majoritatea cumpărătorilor de automobile sunt, de asemenea, conștienți de numeroasele argumente în favoarea autovehiculelor electrice și sunt dispuși să le ia în considerare. Cred cu tărie că soluția pentru a crește în continuare adopția este ca tot mai mulți oameni să experimenteze cum este să conduci o mașină electrică - liniștea din ea, care reduce imediat nivelul de stres, accelerația lină și instantanee, cerințele reduse de întreținere. Este o experiență complet diferită, care face foarte greu să te întorci la un motor cu combustie odată ce ai adoptat-o. EQS-ul pe care îl conduc acum este o experiență minunată!
Pentru mulți oameni, un hibrid cu încărcare la priză poate fi primul pas spre adoptarea unui autovehicul electric. Autonomia pur electrică a hibrizilor noștri plug-in Mercedes-Benz este mai mult decât suficientă pentru ca majoritatea oamenilor să poată face drumurile zilnice cu zero emisii. Este important să le oferim clienților o varietate de opțiuni. Avem o întreagă gamă de autovehicule electrice, de la modelele de intrare, precum EQA sau EQB, până la cele mai sofisticate.
CITEȘTE ȘI VIDEO Românii și spaniolii s-au aliat și au adus sute de muncitori și utilaje pentru un nou drum expres în RomâniaPentru a sprijini această tranziție către electricitate, suntem conștienți că infrastructura de încărcare este esențială în luarea deciziei. De aceea, pentru fiecare produs complet electric din portofoliul nostru, includem un wallbox de încărcare. În plus, toți dealerii noștri au făcut un pas înainte instalând două încărcătoare DC în fiecare dintre locațiile lor. Mai mult, tocmai am lansat o campanie dedicată pentru achiziția de modele electrice prin care oferim cumpărătorilor un bonus special de sustenabilitate.
Această strategie de electrificare este legată de construirea unui viitor sustenabil, avem nevoie de orașe respirabile și de o planetă mai sănătoasă, iar Mercedes-Benz se angajează pe deplin pentru un viitor complet electric și este optimist în ceea ce privește evoluția pieței electrice.
Mașinile electrice au adus cu ele un nou ecosistem de servicii și aplicații la bordul mașinii. Cât de interesați sunt clienții Mercedes de aceste servicii și care sunt estimările privind creșterea vânzărilor de funcții, aplicații și servicii la bord?
Unul dintre motivele pentru care clienții noștri aleg Mercedes-Benz este confortul, iar tehnologia avansată este un aspect cheie în crearea acestui confort.
Sistemul nostru MBUX oferă deja astăzi o integrare perfectă a divertismentului, navigației și conectivității. Acesta include comenzi vocale care permit controlul unor funcții diverse. De exemplu, puteți spune „Hei, Mercedes, navighează până la cea mai apropiată cafenea” sau „Hei, Mercedes, redă playlist-ul meu preferat” fără a lua mâinile de pe volan. Tehnologia nu este încă disponibilă în limba română, dar poate înțelege comenzile în engleză și alte limbi. Sistemul nostru de navigație cu realitate augmentată suprapune imagini video în timp real preluate prin camera autovehiculului cu instrucțiuni de navigație. Această funcție poate facilita urmărirea indicațiilor în medii urbane complexe sau în intersecții aglomerate.
CITEȘTE ȘI VIDEO Tesla se pregătește să vândă roboți umanoiziDe asemenea, aplicația Mercedes me vă permite să porniți autovehiculul de la distanță, astfel încât acesta poate fi preîncălzit sau răcit înainte de a vă urca în mașină. Aceasta vă permite să verificați starea autovehiculului, inclusiv nivelul de combustibil sau încărcarea bateriei în cazul electricelor, presiunea în pneuri, kilometrajul și multe altele. Dacă nu vă amintiți unde ați parcat, aplicația vă poate ajuta să vă localizați mașina într-o parcare aglomerată cu ajutorul funcției GPS. În plus, aplicația oferă notificări pentru programările pentru întreținere și service.
Software-ul va deveni o parte substanțială a procesului de dezvoltare a produselor Mercedes-Benz și a planului de investiții, cu 25% din bugetul de cercetare și dezvoltare alocat software-ului până la jumătatea deceniului.
Viitorul nostru Sistem de operare Mercedes-Benz, MB.OS, este dezvoltat împreună cu parteneri precum NVIDIA, care ne oferă expertiza sa în domeniul software-ului, al datelor și al inteligenței artificiale. Autovehiculele vor fi, de asemenea, echipate cu senzori de ultimă generație, inclusiv senzori LiDAR (Light Detection and Ranging) de la Luminar. Iar Mercedes-Benz va fi primul producător auto care își va construi propria experiență de navigație de marcă, bazată pe noile date și capacități de navigație din mașină, oferite de platforma Google Maps. Astfel, vom avea acces la informații predictive, în timp real despre trafic de la Google, la recalcularea automată a rutei și multe altele.
CITEȘTE ȘI FOTO Primul depou Alstom din București pentru trenurile electrice a fost finalizatÎn viitorul nu foarte îndepărtat, Mercedes-Benz va oferi și mai multe servicii și actualizări personalizate pe parcursul ciclului de viață al autovehiculului, care vor fi actualizate over-the-air. Le vom permite clienților să își personalizeze setările și profilurile și să primească oferte adaptate la nevoile lor specifice.
Care sunt cele mai căutate modele Mercedes-Benz pe piața românească și cum diferă profilul cumpărătorului față de alte piețe din Europa de Vest sau din alte părți?
Luxul este cu siguranță la modă, clienții căutând aici calitate superioară și o notă de exclusivitate. Avem o mulțime de cumpărători educați care știu exact ceea ce vor și nu se tem să ia decizii. Vedem un interes puternic pentru autovehiculele din vârful gamei de produse, cum ar fi Clasa S, Clasa G sau modelele AMG și Maybach.
Cu o țară atât de frumoasă de explorat, mulți români preferă escapadele de weekend, călătorind pe distanțe relativ lungi în weekend, o oportunitate excelentă pentru explorare în SUV-urile noastre sigure și spațioase, care sunt alegerea perfectă pentru familii. SUV-urile domină piața locală, GLC și GLE fiind cele mai populare modele ale noastre pe plan local.
Cum credeți că vor evolua automobilele în următorii 10 ani, având în vedere transformările tehnologice majore la care asistăm?
Privind în perspectivă, peisajul auto este pregătit pentru schimbări majore în următorul deceniu. În primul rând, avem în vedere marea tranziție către autovehiculele electrice. Mercedes-Benz este deja lider în acest domeniu, iar noi ne pregătim să răspundem cererii în creștere. Ne așteptăm ca mașinile electrice și hibride plug-in să reprezinte o parte semnificativă din vânzările de mașini noi în următorii ani.
Dar nu este vorba doar de electrificare. Viitorul automobilelor se bazează pe conectivitate și digitalizare. Iar acest lucru nu se referă doar la sistemele pe care le-am menționat anterior, ci înseamnă, de asemenea, utilizarea tehnologiei pentru a crea elemente de siguranță inovatoare pentru un viitor fără accidente.
CITEȘTE ȘI FOTO Parapet de beton de tip New Jersey montat pe centura Timișoara Nord, obligând șoferii să respecte semnalizareaViziunea companiei în materie de siguranță rutieră merge dincolo de aspectele tradiționale de siguranță și cuprinde o abordare holistică a proiectării autovehiculelor, a sistemelor de asistență pentru șoferi și a parteneriatelor pentru a îmbunătăți siguranța rutieră pentru toți participanții la trafic.
Filozofia Intelligent Drive a Mercedes-Benz integrează sisteme avansate de asistență pentru șofer. Prin combinarea senzorilor, a camerelor de luat vederi și a sistemelor radar, autovehiculele Mercedes-Benz pot detecta potențiale pericole și pot oferi sprijin șoferului în situații critice. De la sistemele Pre-Safe, care se pregătesc pentru o coliziune, până la Active Brake Assist, care poate frâna în mod automat pentru a evita accidentele, compania acordă prioritate funcțiilor de siguranță care protejează ocupanții și previn accidentele.
De exemplu, modelul nostru EQS poate avea până la 350 de senzori care funcționează ca organe senzoriale în toate părțile mașinii. Aceștia măsoară distanțele, vitezele și accelerările, condițiile de iluminare, precipitațiile și temperaturile, gradul de ocupare a scaunelor, precum și mișcările ochilor șoferului sau limbajul pasagerilor. Această multitudine de informații este procesată de unitățile de control care, cu ajutorul unor algoritmi, iau decizii cu viteza luminii.
CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO TEST DRIVE Dacia Duster: Performanțe similare cu vechiul model, dotări mai bune, prețuri mai mariȘi să nu uităm de conducerea autonomă. Această tehnologie va revoluționa modul în care ne deplasăm, făcând călătoriile mai sigure și mai eficiente. Am certificat deja sistemul nostru Drive Pilot, deschizând calea pentru conducerea autonomă condiționată în circumstanțe reale, care este deja disponibil pe modelele noastre EQS și S-Class în California și Germania.
Există interes din partea Mercedes-Benz pentru alternative la sistemul de propulsie electric? De exemplu, combustibili sintetici, pile de combustie, combustie cu hidrogen?
Obiectivul nostru este de a avea o flotă de autovehicule noi complet neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon până în 2039. La Mercedes-Benz, ne angajăm să reducem emisiile rapid și durabil. Dezvoltăm tehnologii de propulsie noi și din ce în ce mai eficiente și le implementăm în autovehiculele noastre. În timp ce tehnologiile fuel cell și cu hidrogen au un mare potențial, sistemele de propulsie electrice cu baterii prezintă în prezent avantaje pentru o lansare pe scară largă pe piață, în special în cazul autoturismelor. Acest lucru se datorează numărului limitat de stații de alimentare cu hidrogen la nivel mondial și costurilor relativ ridicate ale tehnologiei.
CITEȘTE ȘI FOTO Umbrărescu a adus noi mari utilaje la tunelurile Lugoj-DevaTehnologia bateriilor electrice a înregistrat, de asemenea, progrese semnificative în ceea ce privește densitatea energetică, reducând avantajul de autonomie al tehnologiei fuel cell. În anii următori, Mercedes-Benz AG se va concentra pe dezvoltarea gamei de modele electrice. În ceea ce privește utilizarea tehnologiei fuel cell în mașinile noastre, vom continua să monitorizăm piața și vom păstra deschiderea de a integra această tehnologie în viitor.
Cum vedeți concurența cu principalii rivali premium de pe piața locală și cum estimați evoluția pieței auto din România în 2024?
Inovăm în mod constant și testăm limitele pentru a ne asigura că oferim clienților noștri cele mai bune produse și servicii posibile. În ceea ce privește evoluția pieței auto din România în 2024, suntem optimiști, deoarece observăm deja o creștere în Q1 din 2024 față de primul trimestru al anului precedent.
Anticipăm o creștere sănătoasă și un interes continuu pentru autovehiculele de lux. Ne propunem să ne intensificăm eforturile de electrificare, vizând o cotă de aproape 40% de autovehicule electrice și plug-in hybrid din totalul vânzărilor în 2024. În plus, cu ambiția de a construi cele mai dezirabile mașini din lume, ne concentrăm, de asemenea, pe consolidarea poziționării noastre de lux, vizând o cotă de 30% din cele mai emblematice sub-branduri ale noastre, Mercedes-AMG și Mercedes-Maybach, precum și modelele iconice G-Class și S-Class.
Vom urmări îndeaproape tendințele pieței și preferințele consumatorilor pentru a ne asigura că răspundem nevoilor clienților noștri la fiecare pas.