Înmatriculările de autoturisme în Europa au scăzut în aprilie cu peste 76%, cea mai mare prăbușire de când există statistici oficiale, relevă date analizate de Profit.ro. A fost o lună completă, cu oprirea producției și restricții privind deschiderea showroom-urilor, iar rezultatele sunt relevante.
Luna aprilie a fost singura lună în care au fost interzise activitățile de comercializare a automobilelor prin showroom-urile specifice în mai multe țări ale Uniunii Europene, suprapusă și pe închiderea activității în toate fabricile de vehicule de pe continent. În acest fel, au fost înmatriculate numai 270.682 autoturisme în această lună, o scădere de 76,3% față de cele 1,14 milioane de autoturisme înamtriculate în aprilie 2019. Este vorba despre o diferență uriașă, de 872.364 vehicule care nu au mai fost vândute, valoarea lor fiind de cel puțin 20 miliarde euro.
Toate piețele din UE au înregistrat scăderi cu două cifre, fără excepție, însă Italia și Spania au consemnat cele mai mari pierderi, cu procente ce s-au apropiat de 100%: Italia - 97,6%, Spania - 96,5%, dat fiind faptul că impactul epidemiei a fost cel mai mare în Europa, iar restricțiile comerciale au fost maxime. Și Franța a fost la un nivel foarte mare, -88,8%, iar Germania, cea mai mare piață din Europa, a scăzut și ea cu 61,1%, însă a reușit să mențină vie industria auto: practic, în aprilie, aproape jumătate din mașinile vândute în UE (270.682) au fost înmatriculate în Germania (120.840), conform sintezei publicate de ACEA, asociația constructorilor de automobile.
Nici România nu a făcut excepție din punct de vedere al scăderilor, dar a reușit - și cu ajutorul întârzierii administrative a înmatriculării propriu-zise - să mențină o scădere de numai 50%, cu 4.321 de unități, urcând astfel pe locul 11 din punct de vedere al volumului.
Pe întreg intervalul ianuarie - aprilie 2020, lucrurile sunt destul de serioase, dar este de așteptat să se îmbunătățească, odată cu revenirea activității din mai. Pe toată piața din Europa, scăderea a fost de 38,5%, adică 2,75 milioane de autoturisme, față de 4,47 milioane anul trecut. Italia, Spania și Franța au cele mai mari pierderi, de aproximativ 50%, în timp ce România, care anul trecut se număra printre țările cu cele mai mari creșteri, are acum printre cele mai mici declinuri din piață, cu 27,5%. Cele mai bune rezultate au fost înregistrate în Finlanda, Ungaria și Lituania, țări cu volume mici și cu un impact redus al crizei, dar și Suedia (-18,3%), care nu a implementat măsuri de închidere a economiei, dar a fost dependentă de restul piețelor.
CITEȘTE ȘI Uzina Ford din Craiova a introdus în producție și schimbul doi, de astăziRezultatele pe mărci și grupuri arată că pierderile s-au manifestat în special pentru constructorii cu expunere mare pe piețele Italiei, Spaniei și Franței, adică FCA Group (-87,7%), în special, grupurile franceze (PSA, -82,4%), inclusiv Renault (-79,5%), abia în planul al doilea aflându-se mărcile grupului Volkswagen (-75%) și cele asiatice.
Marca Dacia, parte a Renault Group, a fost afectată din plin, având expunere deopotrivă în Franța, Italia și Spania, dar și în GErmania, care este cea mai mare piață din UE. Cu doar 10.031 unități înmatirculate în aprilie în toată Europa (-79,6%), Dacia a pierdut peste 40.000 de comenzi într-o singură lună, pierzând și din cota de piață 0,3 puncte procentuale. Pe întreg anul (ianuarie - aprilie), declinul Dacia este de 53%, fiind afectat și de scăderile anterioare, din primele luni ale anului. Volumul de autoturisme înmatriculate de Dacia a fost în 2020 de 93.258, cu peste 100.000 de mașini mai puține decât în 2019.