Două dintre cele mai importante companii distribuitoare de carburanți au efectuat astăzi ieftiniri masive ale combustibililor, OMV Petrom, de 15 bani/l, iar OMV, de 13 bani/l. În urma aplicării reducerii de 50 de bani pe litru convenită de Guvern cu companii, prețul benzinei standard a coborât la nivelul de pe 4 mai, iar cel al motorinei la cel de pe 27 aprilie, relevă date analizate de Profit.ro.
Doar benzinăriile Lukoil și cele Rompetrol mai practicau prețuri ale benzinei standard situate peste 8 lei/l.
În urma ieftinirilor cu 15 bani/l la ambele tipuri de carburanți, în stațiile Petrom, prețul benzinei era de 7,83-7,9 lei/l, iar cel al motorinei, de 8,51-8,54 lei/l, iar în cele OMV, de 7,95-7,98 lei/l, respectiv 8,59-8,62 lei/l.
Prețuri similare cu cele ale OMV practica și MOL: 7,94-7,98 lei/l la benzina standard și 8,58-8,62 lei/l la motorina standard.
Prețurile benzinei au coborât la nivelul celor de 4 mai
Potrivit președintelui Asociației Energia Inteligentă (AEI), Dumitru Chisăliță, „prețul la pompele din România a scăzut în medie, cu circa 20 de bani sau 2,5% (în ultima săptămână - n.r.). Această situație se datorează scăderii cotațiilor țițeiului față de luna iunie 2022, scăderii cotațiilor la benzină și la motorină față de aceeași perioadă, dar și a scăderii cursului leu/dolar.
CITEȘTE ȘI Grindeanu - Nu mi se pare normal ca din banii tuturor românilor să fie subvenționat non-stop metroulAlte elemente importante care au determinat această situație sunt legate de reluarea funcționării uneia dintre cele mai mari rafinării din zona Central Europeană (cea a MOL din Ungaria - n.r.) și pregătirea repunerii în funcțiune a celei de a doua mari rafinării din aceeași zonă oprită în urmă cu o lună (cea a OMV de lângă Viena - n.r.). Chiar și faptul că nu s-a oprit conducta CPC care aduce o parte din țițeiul Kazah în Europa a contribuit la situația de astăzi”.
Prețurile motorinei au coborât la nivelul celor de 27 aprilie
Contractele futures ale țițeiului Brent au scăzut joi la 106 dolari pe baril, pentru a doua sesiune consecutivă, ca urmare a unei cereri reduse de benzină din SUA, în pofida sezonului de vârf de vară. Un raport EIA publicat miercuri a arătat că stocurile de benzină din SUA au crescut cu 3,5 milioane de barili săptămâna trecută, depășind așteptările pentru o creștere de 71.000 de barili.
CITEȘTE ȘI Consilier al ministrului Transporturilor: Dacă în 2024 nu vom avea șantiere deschise pe A7 și A8, vă spun eu că ieșenii vor fugări candidații prin orașPrețurile petrolului au fost sub presiune de la jumătatea lunii iunie, ca urmare a riscurilor crescânde de recesiune globală, determinate de înăsprirea a politicilor monetare.
Evoluția prețurilor la pompă în România și a cotațiilor Brent (Sursa: AEI)
Administrația SUA intenționează să impună un plan de plafonare a prețurilor țițeiului rusesc, dar viceprim-ministrul rus Alexander Novak a avertizat că Moscova nu va exporta petrol dacă prețul este plafonat sub costurile de producție.
CITEȘTE ȘI Stolojan: Dacă vreau să plafonez prețul la benzină, motorină, ori reduc din accize și din TVA, ori reduc din prețul la care ar trebui să vândă producătorul. Dacă îi reduc lui, nu mai importă, dacă reduc din accize sau TVA, am încasări mai mici„Statul trebuie să intervină doar atunci când apar creșteri bruște de prețuri pe fondul evoluțiilor internaționale, dar cu măsuri care să nu afecteze funcționarea normală a pieței. Dacă prețul benzinei ar fi fost plafonat la 8 lei/litru, consumatorii ar fi plătit mai mult astăzi pentru benzină”, susține Chisăliță.
Actualele ieftiniri demonstrează, potrivit acestuia, că furnizorii de produse petroliere reacționează atunci când evoluțiile cerere-ofertă/preț-cantitate o impun (prețurile ridicate la benzină, au redus cantitățile vândute și implicit ar fi redus din profiturile benzinariilor în lipsa unei acțiuni a acestora).
„Această situație ne indică că această scădere a prețului la benzină și motorină, ar trebui să continue și în următoarea perioadă, dacă nu apar incidente majore care să perturbe aceste tendințe”, concluzionează șeful AEI.
Previziuni privind evoluția petrolului Brent (Sursa: AEI)
Până recent, situația pe piața carburanților a fost tensionată din regiune, unde cererea de combustibili este alimentată de cea din Ucraina, iar oferta afectată de închiderea a celor mai importante rafinării din zonă, cea temporară a MOL, din Ungaria, cu o capacitate anuală de 8 milioane tone, și cea de durată a OMV de lângă Viena, cu o capacitate de procesare de 10 milioane tone anual, de 2,5 ori peste cea a Petrobrazi (rafinăria deținută de OMV în România).
Funcționarea rafinăriei austriece la 20% din capacitate până în luna septembrie va aduce pierderi de 200 de milioane euro companiei austriece.
CITEȘTE ȘI Primarul din Constanța propune ca parcarea să fie gratuită în Mamaia și în oraș, între anumite oreGuvernul austriac a decis să apeleze încă o dată la rezervele strategice pentru a evita o penurie. Importul de carburanți, inclusiv din România, nu au fost suficiente pentru ca mai multe stații din Austria să nu rămână fără motorină în urma accidentului de la începutul lunii iunie, în urma căruia 80% din capacitatea de procesare a rafinăriei Schwechat a devenit indisponibilă cel puțin până în luna septembrie.