Marca cehă Skoda, parte a grupului Volkswagen, a fost afectată de crizele globale cu care s-a confruntat industria auto în 2021, livrările sale fiind diminuate cu 12,6 procente, comparativ cu anul anterior. Volumul vândut a coborât sub 1 milion de unități pentru prima dată după 2014.
Vânzările mărcii Skoda au suferit puternic în ultimii doi ani, pierderile însumate fiind de peste 30% față de 2019, când erau livrate 1,24 milioane de autovehicule în toată lumea. Anul trecut, volumul s-a ridicat la numai 878.200 autovehicule, cu 12,6% mai puține față de 2020, când depășea la limită pragul de 1 milion de unități. Este pentru prima dată în ultimii șapte ani când marca cehă nu mai reușește să treacă acest prag, cauza principală fiind criza de semiconductori, suprapusă peste o prelungită criză pandemică.
„2021 a fost unul dintre cei mai provocatori ani în istoria Skoda Auto. Pandemia Covid-19 și criza semiconductorilor ne-au încetinit seminificativ creșterea. Mulțumită flexibilității și resurselor echipei Skoda, precum și cooperarea strânsă cu partenerilor sociali și cu furnizorii, am reușit să conducem compania de-a lungul anului cu succes și să livrăm un rezultat respectiabil. Ne așteptăm ca situația livrărilor de semiconductori să se îmbunătățească gradual în a doua jumătate a anului”, a declarat Thomas Schaeffer, CEO Skoda Auto.
CITEȘTE ȘI Decizie radicală, inclusiv în România: Citroen nu mai vinde Berlingo și Spacetourer decât cu motor electricCel mai mare declin al mărcii Skoda s-a înregistrat în China, unde au fost raportate cu 100.000 de unități livrate mai puțin decât în anul anterior, scăderea fiind de 58,8%. În Europa, în regiunea centrală și cea de est, pierderea a fost de aproape 10 procente, inclusiv în piața de origine, Cehia. Singura regiune care a adus creștere mărcii este zona Asiei, în special India, unde a obținut cu 20,6% mai multe mașini livrate, ca urmare a lansarăilor de modele noi.
Cele mai multe autovehicule au fost vândute de cehi în Germania (136.800 unități), unde a devenit un puternic competitor pentru VW, apoi în Rusia, cu 90.400 unități, și Cehia, cu aproape 80.000 de autovehicule. China, care ajunsese piața numărul 1 pentru Skoda, a coborât acum pe locul patru.
Cele mai vândute modele în 2021 au fost, pentru Skoda, Octavia, cu 200.800 unități, urmată de cele două SUV-uri, Kamiq, Karoq, cu peste 100.000 de unități, precum și Fabia și Kodiaq, cu aproape 100.000 de unități. Modelul electric Enyaq iV a reușit să atingă un volum de 44.700 unități, în timp ce micul Citigo iV s-a vândut în numai 4.400 de unități, producția acestuia fiind între timp oprită.