Piața de autoturisme din Europa s-a prăbușit, pur și simplu, în octombrie, după alte trei luni de scăderi, pe fondul adâncirii crizei de semiconductori. În acest context, Dacia este inevitabil afectată, dar păstrează o cotă de piață mai bună decât cea din 2020, anul pandemiei.
Înmatriculările de autoturisme din Uniunea Europeană au înregistrat un declin major, de -30,3% în luna octombrie, ca urmare a scăderilor accentuate din țările membre, unde valori mari ale pierderilor au fost raportate pe piețe importante. Între acestea, Germania joacă un rol major, dat fiind faptul că este cea mai mare piață. Scăderea de 35 de procente a pieței germane adus o pierdere de 100.000 de autoturisme industriei.
Lituania, Austria, Italia, Belgia, Franța sunt și ele țări cu scăderi foarte mari, de peste 30 de procente, cu cel puțin alte 100.000 de vehicule pierdute în comparație cu anul trecut.
România nu face excepție, datele anunțate deja de DRPCIV marcând una dintre cele mai mari scăderi de pe continent, 23,3%, cu numai 9.608 autoturisme înmatriculate, cu circa 3.000 în minus, față de octombrie 2020.
Situația constructorilor și mărcile care au generat aceste scăderi este destul de severă, chiar dacă unii au reușit să înregistreze scăderi mai mici față de media pieței, ba chiar și creșteri, în câteva cazuri. Un exemplu fericit este Hyundai, care a crescut și a câștigat procente bune ale cotei de piață, la fel Smart, devenită marcă electrică, sau Porsche, un brand exclusivist, cu volume mici, care rezistă și nu este afectat de această criză.
Marca Dacia nu avea cum să nu fie influențată de această tendință a pieței, producția sa fiind sub impactul lipsei de semiconductori. Înmatriculările mărcii românești au scăzut în octombrie cu 23,5%, la 28.167 de unități, însă faptul că a reușit să se mențină sub nivelul mediu al declinului pieței i-a adus un plus de cotă de piață de 0,3 puncte procentuale, față de anul trecut.
CITEȘTE ȘI Cele mai comune înșelătorii la care sunt expuse companiileDupă 10 luni, înmatriculările de autoturisme din UE mai au un avans de 2,2% față de anul trecut, speranțele de menținere fiind reduse, având în vedere că nici în noiembrie nu s-au resimțit ameliorări ale crizei. Cu un total de 8,2 milioane de autoturisme, (10 milioane cu EFTA și UK), nivelul pieței este cu mult sub cel înregistrat în 2019. România se numără printre țările cu un volum ceva mai mare decât anul trecut, dar cu doar 0,8%, aproape nesemnificativ (97.870 unități).
Dacia mai are și ea un foarte mic avans față de volumul înmatriculat în urmă cu un an, după 10 luni. Cele 309.740 de unități sunt cu doar 2.000 mai multe (+0,9%) decât rezultatul din 2020, când cifrele mărcii erau afectate de criza pandemică, însă sunt mai bune decât cele înregistrate de grupul Renault, care are deja aproape 10 procente declin în comparație cu anul trecut.
Celelalte grupuri stau mai bine decât Renault, respectiv, VW are o creștere de 2 procente, Stellantis înregistrează un avans de 3,1%, Hyundai Group crește cu 20%, Toyota cu 15%, BMW cu 7 procente. În tabăra celor care au intrat deja în zona negativă se află Ford, cu -14,4%, Daimler, cu -9,4%, Nissan, -14,8%, și Mitsubishi, -30%.