România are printre cele mai mari prețuri din Europa la încărcarea bateriilor mașinilor electrice. În Bulgaria este mai ieftin, relevă analiza Profit.ro.
Costul mediu pentru a încărca o mașină electrică timp de 25 de minute pentru a parcurge 100 km la o stație publică variază în diferite țări europene, din datele preluate de VisualCapitalist de la Observatorul European pentru Carburanți Alternativi (EAFO), valabile în 2024.
Pentru a lua în considerare variațiile dintre mașinile electrice, în acest set de date s-a utilizat un model Tesla Model 3. Informațiile despre prețuri au fost colectate de la stații publice de încărcare rapidă DC. EAFO a calculat apoi un preț mediu pentru fiecare țară.
Costul încărcării unei mașini electrice în Europa
În majoritatea țărilor din Europa, costurile de încărcare variază între 0 și 5 € pentru 100 km. Exemple de țări cu prețuri mai mici includ: Islanda (2,9 €), Portugalia (3,2 €) și Finlanda (4,6 €). În România prețul este de aproape 10 euro. În schimb în bulgaria este doar 7,3 euro.
Potrivit Euronews, sursele abundente de energie regenerabilă din Islanda contribuie la reducerea semnificativă a prețului de încărcare a vehiculelor electrice (EV). Pe de altă parte, în Norvegia și Slovenia, costurile de încărcare urcă până la 17-19 € pentru fiecare 100 km.
Aceste valori reflectă sursele de energie electrică, prețurile energiei și taxele din fiecare țară. De exemplu, în Norvegia, prețurile sunt cu 25% mai mari decât media Uniunii Europene.
În general, țările cu o pondere mai mare a energiei regenerabile au prețuri mai mici pentru încărcarea vehiculelor electrice, în timp ce țările care se bazează pe importuri scumpe de energie, precum Germania, înregistrează prețuri mai ridicate.
Adoptarea vehiculelor electrice crește constant la nivel mondial. Norvegia este lider, cu o cotă de 80% a EV-urilor din toate mașinile vândute în 2023.
Dintre primele patru țări ca rată de adoptare a vehiculelor electrice, trei sunt din Europa.
Europa, care găzduiește unele dintre cele mai bogate țări din lume, are capacitatea de a dezvolta infrastructura de încărcare necesară pentru a crește utilizarea mașinilor electrice.