Consiliul General al Municipiului București (CGMB) a respins proiectul de hotărâre prin care Primăria Capitalei ar fi decontat combustibilul folosit de cetățeni până la valoarea de 500 de lei pe lună dacă mai multe persoane folosesc în comun un autoturism proprietate personală pentru deplasarea în aceeași direcție, către București sau către județul Ilfov, în sistem de car-sharing. În timp ce primarul Capitalei, Gabriela Firea, a subliniat că este o măsură pentru decongestionarea traficului din oraș, consilierii generali din opoziție și ONG-urile au criticat acest proiect, spunând că este doar o măsură populistă care nu va rezolva adevăratele probleme ale traficului.
Astăzi, la începutul ședinței CGMB, primarul Capitalei, Gabriela Firea, a spus că problema traficului din București nu ar trebui să aibă culoare politică, iar anumite proiecte nu ar trebui respinse de consilieri doar pentru că acestora nu le plac inițiatorii lor. La rândul său, consilierul general PNL Cătălin Deaconescu a numit-o pe Firea „primarul voucher”, spunând că așa va rămâne în amintirea bucureștenilor. Firea a replicat că o onorează această catalogare, iar viceprimarul Aurelian Bădulescu a afirmat desșpre consilierul liberal că se excită din punct de vedere logoreic atunci când o vede pe Gabriela Firea”. În final, primarul reproșat opoziției că a votat tot politic și a promis că proiectul va reveni pe ordinea de zi a ședinței CGMB de luna viitoare, scrie News.ro.
Proiectul de hotărâre a fost însă respins cu 27 de voturi „pentru”, 24 de voturi „împotrivă” și două abțineri.
CITEȘTE ȘI Uber introduce un “Kit de instrumente pentru siguranță” pentru pasageri, șoferi și curieri, precum butonul pentru 112 și “contacte de încredere”Dezbaterea pe proiect a durat aproape două ore.
„Vreau să le mulțumesc colegilor din PSD și ALDE pentru votul de astăzi. Ați fost trimiși de cetățeni ca să le faceți viața mai bună. S-a văzut astăzi că noi am avut bunăvoință și am explicat punct cu punct. Am asistat și eu la dezbatere ca să văd cât de mare e ipocrizia. Două ore am dezbătut proiectul acesta benefic pentru bucureșteni și voi ați votat tot politic. Cred că toți bucureștenii au văzut care este realitatea. Vom reveni, vă garantez, cu acest proiect, când și colegul care lipsește va fi aici și va trece”, a declarat Firea, după votul final.
La începutul ședinței CGMB ea a spus că problema traficului nu ar trebui să aibă culoare politică, făcând astfel apel la consilieri să voteze proiectul. Și în timpul dezbaterii a făcut apel la consilieri să voteze proiectul, pentru că PSD-ALDE nu a putut asigura majoritatea, întrucât lipsește de la ședință un consilier PSD.
„Sunt câteva măsuri pe care le-au luat și alte capitale europene și cred că sunteți în asentiment că trebuie să preluăm și noi aceste idei. Cred că problema traficului nu trebuie să aibă culoare politică și trebuie să avem consens și un subiect comun în perspectivă politică. Și să nu fim de acord sau să nu fim cu anumite proiecte doar pentru că sunt propuse de cineva pe care nu simpatizăm politic. (...) Fac apel, din respect pentru cetățeni, să nu judecați prin prismă politică. (...) Ajută și la decongestionarea traficului și rezolvarea parțială a poluării. (...) Cred că sunt câteva măsuri pe lângă celelalte care vor duce în final, într-o perioadă rezonabilă de timp, la ameliorarea traficului în Capitală”, a declarat Firea.
Consilierul general PNL Cătălin Deaconescu a numit-o pe Firea „primarul voucher” și i-a atras atenția acesteia că există deja sisteme de car-sharing și nu are rost să facă și municipalitatea unul.
„"Primarul voucher>", așa o să fiți cunoscută, așa veți rămâne în amintirea bucureștenilor. Inițial am crezut că ne propuneți o simulare a traficului. Eu zic să-l lăsați în pace așa cum este, că și așa abia se târâie. Să vrei să faci tu, ca primărie, un sistem de car-sharing, în condițiile în care există deja așa ceva pe piață, asta înseamă să nu înțelegi cum funcționează lucrurile. Acest așa-zis proiect este ca apa sfințită și nu va schimba cu nimic în bine viețile bucureștenilor”, a spus Deaconescu,
În replică, Firea a afirmat că o onorează această catalogare, pentru că încă din campania electorală a promis și investiții, dar și măsuri sociale.
„Mă onorează. Prefer să fiu primarul care gândește bugetul municipalității pe direcții principale de acțiune, avem proiecte în lucru, proiecte noi și trebuie să le terminăm și pe cele începute pe care le-am găsit blocate. Sunt mândră că mă numiți așa, pentru că încă din campanie am spus: investiții, dar și parte socială. La ce vouchere vreți să renunțăm? La cele pentru persoanele cu dizabilități? Și cum să lăsăm traficul așa? Sunteți masochist? Îl vreți așa cum l-ați lăsat dumneavoastră?”, a răspuns Firea.
Și consilierul general PNL Ciprian Ciucu i-a reproșat Gabrielei Firea că proiectul nu este unul benefic pentru Capitală, moment în care viceprimarul Aurelian Bădulescu a intervenit și a afirmat că Ciucu „se excită din punct de vedere logoreic atunci când o vede pe Gabriela Firea”.
Consilierul general USR Roxana Wring a spus, la rândul său, că proiectul nu poate fi implementat, fiind doar o „soluție fantezistă”.
„Nu văd cum poate fi implementat. Este un non sens să credem că vom crește mobilitatea și vom reduce poluarea și numărul mașinilor dacă subvenționăm benzina. Noi vom vota împotrivă. Este doar un proiect de PR. Pentru că nu poate rezolva problemele traficului bucureștean, doamna primar încearcă tot felul de soluții fanteziste”, a spus Roxana Wring.
Edilul a subliniat că în ședința de joi consilierii doar își vor da un acord de principiu pe acest proiect, urmând ca ulterior să fie realizat și un studiu de oportunitate.
Municipalitatea arată, în proiectul de hotărâre, că la sfârșitul anului trecut, în România erau aproape 6 milioane de autoturisme înmatriculate în circulație, în București fiind 17,6 la sută dintre ele, iar în Ilfov – 2,21 la sută. În perioada 2014-2017, numărul de mașini înmatriculate în această regiune a crescut, mai ales cel al mașinilor înmatriculate în județul Ilfov, iar asta a dus inclusiv la aglomerarea Capitalei.
Conform expunerii de motive, traficul din Capitală s-ar reduce cu 25 la sută dacă autoritățile locale includ serviciile de car-sharing, car-pooling și bike-sharing în planurile de mobilitate urmană.
„Schemele de grupare a autoturismelor pot fi integrate în transportul public și încurajează proprietarii de autoturisme să renunțe la utilizarea individuală a vehicului propriu și utilizarea în comun, prin asociere voluntară și utilizarea la maxim a capacității de transport pentru autoturismul proprietate personală pentru deplasările regulate a persoanelor care au aceeași direcție de deplasare cu destinația Municipiul București, pentru transportul copiilor, la instituțiile de învățământ primare și secundare de pe teritoriul Municipiului București, care vor fi selectate în cadrul unui proiect pilot”, se arată în proiectul de hotărâre.
În acest sens, Primăria Capitalei a propus să deconteze combustibilul folosit de cetățenii din regiunea București-Ilfov până la valoarea de 500 de lei, dacă folosesc în comun un autoturism pentru a merge în aceeași direcție sau cu aceeași destinație - în București. Municipalitatea vrea, de asemenea, să înființeze un sistem de car-sharing cu autoturisme ecologice, electrice sau hibride, și un altul de bike-sharing, precum și un sistem de transport elevi, cu microbuze.
Proiectul nu conține însă niciun cost aproximativ sau impactul pe care l-ar avea implementarea acestui program.
Pe lângă opoziția din CGMB, și 22 de asociații și ONG-uri, printre care OPTAR, ActiveWatch, Greenpeace România și Centrul de Resurse pentru participare publică, au solicitat consilierilor generali să nu adopte acest proiect de hotărâre. Organizațiile au acuzat municipalitatea de incompetență și au spus că astfel de măsuri precum acordarea de vouchere și stimulente financiare nu rezolvă problema poluării și a traficului aglomerat, ci reprezintă doar niște „experimente populiste” menite să eșueze, care nici nu respectă Planul de Mobilitate Urbană Durabilă a regiunii București-Ilfov.