O hartă informativă cu punctele de încărcare a mașinilor electrice este disponibilă începând de luni pe site-ul Ministerului Energiei, a anunțat, într-o conferință de presă, ministrul de resort, Sebastian Burduja.
„Pe harta actuală, Ministerul Energiei s-a adresat operatorilor privațil, în parteneriat cu Asociația Națională de Mobilitate Electrică, s-a adresat Asociației Municipiilor din România, s-a adresat Uniunii Consiliilor Județene din România și Asociației Comunelor din România tocmai în încercarea de a coagula toată această informație și de a o prezenta într-un format accesibil pentru România. În acest moment, discutăm de o hartă informativă disponibilă și pe site-ul Ministerului Energiei, dar viziunea este mai ambițioasă de atât și ne-am pus în pielea utilizatorului român, cel care conduce o mașină electrică și vrea să ajungă din punctul A în punctul B. Este neplăcut să rămâi fără energie într-o asemenea situație și atunci vrem să facilităm în primul rând o interfață unică, un singur punct de intrare, un singur gate pentru toți utilizatorii, astfel încât să nu existe situații în care să își descarce 6, 8, 10 aplicații diferite în telefonul mobil. De asemenea, e foarte important ca pe parcursul dezvoltării acestui proiect să suplimentăm cu un sistem bazat pe senzori IoT – Internetul lucrurilor, prin care eu, ca utilizator, să văd în timp real dacă este liberă stația unde propun să ajung sau unde trebuie să ajung, pentru că dincolo de ea s-ar putea să nu mai am energia de a merge mai departe”, a spus Burduja.
Potrivit ministrului, acest demers se încadrează în trendul european în care Europa și-a propus să atingă numărul de 75 de milioane de mașini electrice înmatriculate până în 2030, și ambiției de a avea stații de încărcare rapidă din 60 în 60 de kilometri pe drumurile principale.
„În România, 42.000 de mașini electrice se aflau în circulație și doar anul trecut au fost înmatriculate 16.800, în creștere de 35% față de anul 2022. Îi invităm pe toți românii, pe toți cei care fac parte din acest ecosistem, să transmită punctele de încărcare la [email protected] pentru a avea de fapt această hartă completă în cel mai scurt timp. Este important să avem aici reflectat și programul Electric Up 1. Vreau să le mulțumesc operatorilor care au răspuns foarte rapid rugăminții noastre și vă mai spun ce mesaj le-am dat astăzi. Le-am spus că, din perspectiva noastră, ce contează în primul rând este interesul cetățeanului și acesta este unul dublu. Pe de o parte să aibă o singură aplicație, deci o singură interfață, să aibă o viață mai ușoară prin asta și, pe de altă parte, să aibă vizibilitatea aceasta în timp real, unde poate să-și încarce mașina atunci când are nevoie de asta”, a subliniat oficialul.
Demnitarul a punctat, totodată, că piața ar trebui să se organizeze, în caz contrar se poate aplica modelul Portugaliei unde Guvernul a legiferat obligația operatorilor de stații de încărcare de a se înscrie într-o aplicație unică și oficială.
„E adevărat, există operatori care preferă să aibă propriile aplicații, pentru că asta înseamnă o fidelizare a consumatorului final, sisteme de bonusare etc. Dar credem că putem să găsim o soluție în care împăcăm și capra și varza. Le-am mai spus că m-aș bucura ca piața să se organizeze singură. Acesta e un principiu într-o economie capitalistă. Dacă nu, ne vom gândi și la modelul altor state, cum e Portugalia. Acolo a venit Guvernul și a spus că „Asta e aplicația oficială. Toți aveți obligația să vă înregistrați aici și aceasta este aplicația folosită de cetățeni, cu un sistem unic de plată”. Eu sper că piața se va organiza”, a menționat Sebastian Burduja.
La finele lunii noiembrie a anului trecut, ministrul Energiei a anunțat încheierea etapei de implementare a proiectelor finanțate prin Programul Electric Up. Valoarea contractelor se ridică la aproape 480 milioane lei pentru cei peste 1.500 de beneficiari care au fost deja plătiți.