Guvernul elimină PUZ-urile pentru proiectele majore de infrastructură de transport, pentru a nu pierde fonduri UE

Guvernul elimină PUZ-urile pentru proiectele majore de infrastructură de transport, pentru a nu pierde fonduri UE
scris 2 mai 2017

Proiectele de infrastructură de transport de interes național, în care sunt incluse cele de importanță strategică ce asigură conectivitatea cu coridoarele de transport europene, nu vor mai necesita, în vederea autorizării, întocmirea de Planuri Urbanistice Zonale (PUZ-uri) nici în situația în care acestea afectează intravilanul localităților, potrivit unui proiect de OUG de modificare a Legii privind amenajarea teritoriului.

"(...) legislația (în vigoare – n.r.) stabilește că pentru proiectele de infrastructură transeuropeană de transport care afectează teritoriul intravilan al localităților este obligatoriu să se întocmească planuri urbanistice zonale, iar pentru fundamentarea, elaborarea, avizarea și aprobarea acestor planuri urbanistice este necesară o perioadă de timp îndelungată, ce rezultă în special din cumularea perioadei de elaborare și avizare a studiilor de fundamentare cu perioada de elaborare și avizare a documentației de urbanism, inclusiv consultarea populației, durată care are un impact negativ în dezangajarea de fonduri structurale alocate României în domeniul transporturilor", se arată în nota de fundamentare a draftului de OUG.

Urmărește-ne și pe Google News

În consecință, proiectul elimină obligativitatea întocmirii PUZ-urilor pentru proiectele de infrastructură de transport de interes național cuprinse în Master Planul General de Transport al României aprobat prin HG nr. 666/2016 și care vor fi preluate în planurile de amenajare a teritoriului și în planurile urbanistice generale. Lista proiectelor poate fi consultată aici.

VIDEO Un taco mexican, considerat ”cel mai scump din lume”, vândut la licitație cu 7.000 de dolari CITEȘTE ȘI VIDEO Un taco mexican, considerat ”cel mai scump din lume”, vândut la licitație cu 7.000 de dolari

În plus, va fi abrogat articolul care stipulează în prezent că "pentru infrastructura transeuropeană de transport și pentru conductele subterane care transportă gaze naturale de la zăcămintele situate în largul Mării Negre, amplasate în zona costieră a Mării Negre, inclusiv în zona plajelor, planul urbanistic zonal se elaborează numai dacă afectează teritoriul intravilan al localităților".

"Tot în acest context este de menționat că la durata mare a fundamentării, elaborării, avizării și în final aprobării planurilor urbanistice zonale, cerute de lege, se adaugă durata procesului de autorizare a executării lucrărilor, definit de legislația privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, care presupune parcurgerea mai multor etape, începând cu obținerea certificatului de urbanism, emiterea autorizațiilor de construire fiind condiționată de obținerea tuturor avizelor/acordurilor și/sau avizelor de amplasament favorabil solicitate, în condițiile legii, pentru diferitele rețele sau pentru diferitele terenuri încadrate în categoria de folosință agricol/forestier, chiar dacă acestea se suprapun pe zone restrânse cu proiectele în cauză și nu au o influență majoră asupra acestora. Implementarea proiectelor de infrastructură de transport de interes național se realizează pe o perioadă lungă de timp, care de regulă depășește media de 3 ani", se mai afirmă în documentul citat.

Este precizat că proiectele de infrastructură de transport de interes național au fost incluse în Master Planul General de Transport al României ca urmare a unei analize complexe bazate pe utilizarea Modelului Național de Transport, analiza cost-beneficiu și utilizarea standardelor de cost și a metodologiei de prioritizare stabilită de comun acord cu Comisia Europeană, analiză care conține elemente de similaritate cu studiul de prefezabilitate prevăzut de lege.

Alitalia a intrat în procedură de faliment, după respingerea planului de reorganizare de către angajați CITEȘTE ȘI Alitalia a intrat în procedură de faliment, după respingerea planului de reorganizare de către angajați

"Rețelele de transport transeuropene au traseul prestabilit prin Regulamentul nr.1315/2013 privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea rețelei transeuropene de transport și de abrogare a Deciziei nr. 661/2010/UE. Ele vizează interesul public și strategic și sunt o prioritate asumată a programului de guvernare, accelerarea implementării acestora reprezentând o situație extraordinară. Potrivit acordului de parteneriat încheiat cu Uniunea Europeana și Cărții Albe a Transporturilor, România are obligația de a finanța, inclusiv prin utilizarea fondurilor structurale nerambursabile și finaliza cu prioritate proiectele de infrastructură transeuropeană de transport situate pe rețeaua TEN-T Core și pe rețeaua TEN-T Comprehensive, care contribuie la îmbunătățirea liberei circulații a persoanelor, bunurilor, capitalurilor și serviciilor și la promovarea coeziunii economice, sociale și teritoriale și contribuie la realizarea unei economii de piață sociale mai competitive", se mai arată în nota de fundamentare.

După cum Profit.ro a scris în premieră într-un articol confirmat ulterior de declarațiile publice ale premierului Sorin Grindeanu, și procedurile legate de studiile de prefezabilitate sau fezabilitate, proiectare și exproprieri vor fi simplificate printr-o lege care va fi adoptată de Executiv, astfel încât proiectele prioritare pentru actualul Guvern, în special din transporturi, apărare și energie, să fie implementate mai rapid.

Astfel, Legea achizițiilor publice va fi modificată din nou, inclusiv pentru accelerarea proiectelor incluse în Master Planul General de Transport, în mod special, în contextul în care Comisia Europeană a transmis că Master Plan-ul respectiv, aprobat prin hotărâre de fostul Guvern tehnocrat, poate fi pus în practică în forma actuală.

viewscnt
Afla mai multe despre
infrastructura rutiera
coridoare paneuropene
autostrazi
proiecte autostrazi
autostrazi fonduri ue
master planul general de transport
puz