MOL, compania de la care consideră autoritățile că a pornit panica declanșată la stații în urmă cu două zile și care a fost deja amendată de ANPC cu 100.000 de lei, a micșorat, în seara de joi, prețurile carburanților, de la un nivel de peste 9 lei/l la unul apropiat, în unele stații, de 8 lei/l la benzină și 8,3 lei/l la motorină.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Joi dimineață, prețurile practicate de MOL erau de aproximativ 9 lei/l în cazul benzinei și de 9,1 lei/l în cazul motorinei, relevă date analizate de Profit.ro.
După ieftinirile efectuate joi seară, prețurile MOL se apropie de cele din stațiile OMV, așa cum se întâmplă în mod uzual.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Astfel, la benzinăriile din București, benzina EVO 95 a celor de la MOL se vindea vineri la un preț cuprins între 8,01 și 8,24 lei/l, iar cea MAX MOTION 95 a OMV la prețuri situate între 8,05 și 8,22 lei/l. Similar în cazul motorinei: EVO D a celor de MOL costă între 8,25 și 8,37 lei/l, iar OMV Diesel între 8,24 și 8,31 lei/l.
Grupul maghiar MOL a înregistrat anul trecut un volum record de vânzări de carburanți în România, cu aproximativ 5% superior recordului istoric precedent, înregistrat în 2019. MOL are o cotă de piață de aproximativ 20%, fiind al treilea jucător de pe piața de carburanți autohtonă, deținând 244 de stații de comercializare a carburanților.
Modificări marginale ale prețurilor a efectuat și liderul pieței, Petrom. Dacă prețul motorinei a rămas tot 7,99 lei/l, cel al benzinei a scăzut vineri cu aproximativ 9-10 bani/l, la aproximativ 7,9 lei/l.
CITEȘTE ȘI ENGIE Romania - Noi prefinanțăm schema de sprijin în vigoareProfit.ro a anunțat joi dimineață că cel mai important actor de pe piața carburanților din România, OMV Petrom, a majorat joi noapte prețurile, atât la benzina standard, cât și la motorina standard, la 7,99 lei/l la toate stațiile sale, reprezentând o creștere medie de aproximativ 30-45 de bani/l față de prețul de miercuri.
O mișcare similară a făcut și Lukoil, compania care avea miercuri printre cele mai mici prețuri la carburanți, care a scumpit, la rândul său, joi dimineață atât benzina, cât și motorina la un nivel apropiat de cel al OMV Petrom.
Panicați că vor fi nevoiți să scoată mai mulți bani din buzunare pentru fiecare plin, mulți au venit cu butoaie, canistre, damigene și chiar cu tomberoane pentru a lua benzină și "la pachet".
Explicația: Guvernul maghiar a plafonat prețurile la carburanți. Iar rezultatul plafonării nu poate fi decât unul singur: penuria. Transportatorii internaționali au preferat să facă plinul în Ungaria, la fel ca persoanele fizice din statele vecine din apropierea graniței, care au început să practice “turismul de carburanți”. În plus, miercuri a mai apărut o presiune suplimentară pe prețuri și în România. Începând cu ziua de joi, 11 martie, și până pe 3 aprilie, cea mai importantă rafinărie din România, Petromidia, operată de Rompetrol, a intrat în revizie programată.
CITEȘTE ȘI 7 zile, 7 nopți și 7 experiențe de trăit în Malta, Insula MieriiRezultatul: Ungaria a introdus raționalizarea carburanților, fiind impuse cantități maxime și intervale orare de deschidere a stațiilor.
MOL, companie a statului maghiar, confruntată cu un deficit de carburanți, nu a putut apela la soluția economică a echilibrării raportului dintre cerere și ofertă, și anume majorarea prețurilor pe piața ungară, acestea fiind plafonate.
MOL a decis în schimb să aplice această soluție de echilibrare a raportului dintre cerere și ofertă, creșterea prețurilor, pe piața din România, unde, cel puțin până miercuri, nu exista un astfel de dezechilibru.
”MOL România înțelege circumstanțele speciale de piață și dificultățile de aprovizionare apărute în contextul conflictului din Ucraina. Prioritățile noastre sunt aliniate cu cele ale autorităților în ceea ce privește securitatea fluxului național de aprovizionare. Vom continua să comunicăm cu reprezentanții Guvernului și cooperăm pentru orice investigație. În România, MOL are două modele de operare, stațiile proprii și stațiile MOL Partener, în regim de franciză, care vând carburanți MOL (au statutul de competitori direcți pentru stațiile proprii) și au o politică comercială proprie, în care MOL nu intervine, conform normelor legale în vigoare. Așa se explică situația prețului practicat în stația MOL Partener din Beiuș și care, de altfel, nu a fost una singulară, mai multe stații aparținând și altor companii cu același profil, având o practică asemănătoare. Astfel, rețeaua MOL România nu are control asupra prețurilor practicate de stația din Beiuș sau de ceilalți parteneri-franciză”, a transmis compania maghiară.