Primele date privind livrările de automobile, bazate pe vânzări, nu pe înmatriculări, statistici furnizate de APIA, arată o creștere de 21,6% față de anul trecut a pieței auto, susținută în special de livrările de autoturismele de import, ca volume, și de cele autohtone, din punct de vedere al creșterii.
Informațiile APIA pentru prima lună din 2019 evidențiază un volum de 8.832 de autoturisme vândute pe piața locală în luna ianuarie, un volum care se împarte între mărcile autohtone, cu 2.406 unități vândute, cu nu mai puțin de 49,5% în plus față de ianuarie 2018, și mărcile de import, cau au reușit să livreze 6.426 autoturisme, cu 15,7% mai multe decât anul trecut. În cifrele privind mărcile autohtone sunt incluse vânzările pe piața internă atât cele ale Dacia, cât și cele ale Ford.
Comparativ cu sfârșitul anul trecut, valorile sunt mai mici, în scădere, însă este ceva firesc pentru începutul de an, când ianuarie și februarie reprezintă cele mai slabe luni dintr-un an calendaristic.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Uber și Taxify, chemate în instanță pentru concurență neloială de către o asociație de taximetriști din CapitalăVânzările sunt susținute în continuare de companii, care acoperă 65% din totalul achizițiilor de autoturisme din ianuarie. Este însă de remarcat faptul că numărul de autoturisme cumpărate de persoanele fizice (3.057 unități) este cu 77% mai mare decât în 2018 (1.728 unități), astfel că ponderea acestora a avansat de la 24% în 2018 la 35%. Analizele vorbesc despre o creștere a apetenței persoanelor fizice pentru cumpărarea de mașini noi, fără a mai aștepta Programul Rabla, pe fondul creșterii veniturilor.
Referitor la datele privind producția, APIA furnizează informații numai despre Ford, care în ianuarie a redus ritmul cu 9,2%, la 8.491 unități. Unul dintre motive ar putea fi raportarea la luna de lansare pentru EcoSport, care, în ianuarie 2018, intra pe toate piețele europene, iar uzina producea volumele necesare pentru stocurile dealerilor.
Piața totală de autovehicule noi (autoturisme plus vehicule comerciale) s-a ridicat la 11.014 unități, vehiculele comerciale raportând 2.182 unități, 15,3% creștere.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV FOTO Renault Logan facelift - surprins în probe, cu noile blocuri optice, pe străzile din RomâniaCele mai vândute mărci în ianuarie au fost Dacia, urmată suprinzător de Ford, care depășește atât Volkswagen, cât și Skoda și Renault. Dacia, Ford, Opel, Hyundai, Toyota și Nissan sunt mărcile din Top 10 care au înregistrat creșteri foarte mari, celelalte având cifre mai mici sau chiar negative (Mercedes-Benz).
Cele mai vândute autoturisme în prima lună din an au fost Dacia Duster și Logan, acesta din urmă în scădere, cele două fiind urmate de Skoda Octavia. Duster a crescut substanțial, cu peste 100%, la aproape 1.000 de unități într-o singură lună.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Firma sindicaliștilor de la metrou poate primi despăgubiri de peste 2 milioane lei de la Metrorex pentru spațiile comerciale din stații. Pregătiri de grevă generalăO creștere foarte mare a avut și Logan MCV (292%). Este foarte posibil ca cifrele să fie generate de comenzi speciale sau reexporturi sau pur și simplu să fie o cerere foarte mare a pieței. Înmatriculările din februarie și chiar martie ar putea să lămurească misterul, așa cum este cazul și la VW Polo, care a crescut cu 631% față de ianuarie 2018.