Marea Britanie absoarbe 20% din exporturile de autovehicule din Uniunea Europeană și contribuie în același timp cu un procent similar la importurile de autovehicule din UE.
Valoarea vehiculelor exportate de Uniunea Europeană în UK s-a ridicat la peste 30 de miliarde de euro în 2022, fiind cea mai mare piață de export pentru industria auto europeană, potrivit datelor Asociației Constructorilor Europeni de Autovehicule (ACEA), care spune că, din cele 6,3 milioane de mașini exportate de uniune, circa 1,3 milioane au mers în Marea Britanie. Acest statut este valabil și pentru automobilele electrice, care au însumat în 2022 peste 10% din exportul de autoturisme al UE către Marea Britanie, cu o valoare totală de 5,1 miliarde de euro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Totodată, cota de piață a vehiculelor electrice cu sursă de proveniență Uniunea Europeană a crescut, pe piața din UK, la 47% din totalul vânzărilor de autoturisme cu baterii, cu 3 procente mai mult decât în 2021. Pe locul al doilea la acest capitol se află China, care în 2019 avea doar 2% din piața britanică de mașini electrice și a urcat abrupt în 2022 la 32%.
În celălalt sens al schimburilor comerciale dintre cele două regiuni, dinspre Marea Britanie către UE, exporturile de vehicule a reprezentat 62% din totalul exporturilor britanice de autovehicule, anul trecut, cu o valoare care ajunge la 70% din valoarea totală a exporturilor Marii Britanii, pe sectorul de autovehicule.
CITEȘTE ȘI Volkswagen se bate cu Tesla pe reduceri: discount de 4.500 de euro pentru mașinile electrice, în RomâniaInformațiile au fost transmise de ACEA în contextul încercărilor făcute de industria auto de a prelungi prevederile acordului post-Brexit referitor la condițiile vamale pentru vehiculele electrice și pentru baterii, care ar urma să intre în vigoare la 1 ianuarie 2024 și care ar putea genera un dezastru pentru industria auto europeană.
Potrivit acordului, automobilele exportate în Marea Britanie din UE vor datora taxe vamale dacă nu includ cel puțin 45% din valoarea totală componente din UE sau britanice. ACEA și toți reprezentanții industriei auto au avertizat că investițiile făcute în fabrici de automobile electrice și în producția de baterii sunt foarte mari, dar nu au ajuns încă la maturitate, astfel că în prezent mai mult de jumătate din mașinile electrice produse în Europa și vândute în UK reprezintă baterii produse în China.
„Înăsprirea regulilor comerciale în acest moment riscă să submineze trecerea la vehiculele electrice cu tarife și să adauge costuri inutile pentru clienții care doresc să susțină tranziția la electromobilitate”, au transmis și reprezentanții ACAROM, asociația industriei auto din România, membră ACEA.
Din acest motiv, constructorii auto solicită o prelungire cu trei ani a prevederilor acordului Brexit referitoare la vehicule.