Cazul Kuka și aglomerarea unui pachet de circa 18% din Mercedes-Benz în mâinile unor investitori din China au determinat guvernul german federal să găsească cea mai bună metodă pentru împiedica o preluare ostilă a companiei.
Președintele landului Baden Wurtenberg, Winfried Kretschmann, a declarat că nu va permite o eventuală preluare a Mercedes-Benz de către afaceriștii chinezi, potrivit publicației Handelsblatt. Atât politicianul, cât și șeful Mercedes, Ola Kallensius sunt de părere că nu va fi posibilă o astfel de achziție ostilă de pe piața de capital. Jurnaliștii nu uită însă că acest lucru s-a întâmplat cu producătorul de roboți industriali Kuka, În 2016, compania Midea, deținută de acționari chinezi, a cumpărat 86% din Kuka, ajungând într-un final la 95% din acțiuni, prin achiziții repetate. Suma totală plătită a fost de circa 4 miliarde euro. Acum, politicienii germani spun că scenariul nu se poate repeta, deoarece au fost făcute modificări legislative.
Pe de altă parte, șeful Mercedes, Ola Kallenius, spune că este sigur că atât investitorul Li Shufu, prin fondul propriu de investiții, Tenaciou3 Prospect Investment Limited, cât și cei de la BAIC, nu doresc o preluare a companiei. Asta nu garantează însă că nu există o astfel de intenție în mintea celor care conduc aceste companii.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În acest moment, cel mai mare acționar al Mercedes-Benz este grupul chinez BAIC, cu 9,98%, acesta fiind urmat la mică distanță de Li Shufu, cu 9,69%. Fondul de investiții kuweitian Kuwait Investment Authority controlează 6,84% din acțiuni. La Daimler Trucks, care s-a desprins din Mercedes, divizia de autoturisme Mercedes-Benz AG a primit 30,01% din acțiuni, care completează celelalte dețineri ale investitorilor chinezi (aproape 7% fiecare).
Li Shufu, un investitor extrem de activ în industria auto europeană, fondator și președinte al grupului Geely, a reușit de-a lungul timpului să cumpere integral Volvo, să cumpere acțiuni la constructorul Volvo AB, de camioane, iar în acest an a reușit să cumpere un pachet de acțiuni la divizia sud-coreeană a Renault Group, fosta Samsung Motor. După o primire ostilă din partea executivilor Mercedes, la momentul acumulării celor aproape 10 procente din acțiuni, el a reușit să-i convingă să facă afaceri împreună, astfel că astăzi Geely produce mașini Smart electrice, în China.