Anumite modele Hyundai și Kia au înregistrat o creștere de 10 ori a numărului de furturi doar în ultimii trei ani, o creștere extrem de dramatică în urma unei serii de postări pe rețelele de socializare care arătau oamenilor cum să fure aceste vehicule.
Cererile de asigurare împotriva furturilor pentru automobilele Hyundai și Kia vulnerabile au crescut cu peste 1000% între prima jumătate a anului 2020 și prima jumătate a anului 2023, potrivit datelor de la Highway Loss Data Institute, un grup industrial care urmărește statisticile de asigurare, transmite CNN Business.
În prima jumătate a anului 2020, aproximativ 1,0 din fiecare 1.000 de Hyundais și Kias asigurate au fost declarate furate. Acest lucru a fost aproximativ același ca pentru toate celelalte mărci de mașini. În prima jumătate a anului 2023, însă, această cifră a crescut la 11,2 la 1.000. Între timp, rata de furt pentru toate celelalte mărci de mașini a rămas aproximativ aceeași, scrie Adevărul.
De asemenea, în prima jumătate a anului 2023, cererile de furt de Hyundai și Kia au fost de peste șapte ori mai mari decât pentru mașinile altor producători, potrivit HLDI.
Anumite modele Hyundai și Kia mai vechi, fabricate între 2015 și 2019, sunt deosebit de vulnerabile în fața hoților de mașini. Versiunile mai puțin costisitoare ale unor vehicule precum Hyundai Santa Fe și Tucson și Kia Forte și Sportage echipate cu aprindere la cheie - spre deosebire de mașinile care necesită doar apăsarea unui buton pentru a porni - au aproximativ de două ori mai multe șanse de a fi furate decât alte vehicule de o vârstă similară.
Multe dintre aceste vehicule nu dispun de unele dintre tehnologiile de bază de prevenire a furturilor auto, cum ar fi dispozitivele electronice de imobilizare, incluse în majoritatea celorlalte vehicule chiar și în acei ani, potrivit HLDI. Imobilizatoarele electronice se bazează pe un cip computerizat în mașină și pe un altul în cheie, care comunică pentru a confirma că cheia este autentică și că aparține într-adevăr acelui vehicul.
Hyundai și Kia funcționează ca societăți separate în Statele Unite, dar Hyundai Motor Group deține o participație importantă în Kia, iar diferite modele Hyundai și Kia au în comun o mare parte din inginerie. Modelele mai recente sunt mai puțin vulnerabile la furt.
Unele state, cum ar fi New York, Washington și Delaware, au înregistrat creșteri semnificative ale cererilor de despăgubire pentru furt de Hyundai și Kia în prima jumătate a anului trecut, potrivit datelor HLDI. În Maryland, de exemplu, reclamațiile de furt au crescut de la patru la 1.000 de vehicule asigurate în ultima jumătate a anului 2022 la 14 în prima jumătate a anului 2023.
Metoda de furt, care presupune folosirea vârfului metalic al unui cablu USB pentru a porni mașina, s-a răspândit pe rețelele de socializare, în special pe TikTok.
Cererile de despăgubire pentru vandalism au crescut și în cazul modelelor Hyundai și Kia afectate, atingând un nivel de trei ori mai mare decât în cazul altor vehicule de pe piață în prima jumătate a anului 2023, potrivit HLDI. Această creștere a fost probabil rezultatul unor tentative de furt eșuate, a adăugat acesta.
Probabil, creșterea rapidă a furturilor este legată de o conștientizare mai largă a vulnerabilității și a tehnicilor de exploatare a acesteia, a declarat Matt Moore, vicepreședinte senior la HLDI. În timp ce tendința de furt s-a răspândit inițial pe rețelele de socializare, poveștile din presa tradițională despre această tendință poartă, de asemenea, informații despre cât de vulnerabile sunt aceste vehicule. Dar acoperirea mediatică poate servi, de asemenea, pentru a-i face pe oameni să știe că există modalități de a-și proteja vehiculele.