Ford EcoSport este, începând din toamna trecută, un automobil românesc, chiar dacă este dezvoltat de o companie americană și mai este fabricat și în alte două uzine, pe glob. Am testat pe șoselele din România cel mai mic SUV al Ford, care din luna februarie este disponibil pentru comenzi la dealeri.
Ford EcoSport este al doilea model de volum fabricat la Craiova, după B-Max, și este, în același timp, al doilea SUV produs de o uzină românească. În acest context, pare că EcoSPort pornește cu șansa a doua în fața cumpărătorilor din România, mai ales că are un preț mai mare decât competitorul său principal, Dacia Duster.
Odată cu sosirea în fabrica de la Craiova, Ford EcoSPort a suferit câteva modificări esențiale. Esteitc, acesta a fost redesenat pentru a avea trăsături similare cu restul famileii de SUV-uri Ford, Edge și Kuga. Aspectul său este mai impunător, cu o grilă mai mare și faruri ce transmit dinamism, având în acelșai timp și o suprafață mai mare.
CITEȘTE ȘI FOTO Autobuzele cu care Apple își transportă angajații au fost atacate de 5 ori în ultima săptămânăLa partea din spate, schimbările au fost mai discrete, printre altele fiind vorba despre unele detalii mai atent lucrate. A fost păstrată ușa portbagajului care se deschide în lateral, pe care poate fi amplasată, opțional, roata de rezervă. Acest detaliu, unic în segmentul SUV-urilor de clasă B, ar putea diferenția modelul Ford de concurenții săi, însă poate fi considerat și un dezavantaj. La interior, schimbările sunt și mai vizibile, cu un confort ridicat, noi materiale și un display de tip tabletă, ce poate fi regăsit pe echipările superioare, asemănător cu cel regăsit pe Fiesta.
Trebuie menționat și faptul că Ford a introdus pe acest model, în premieră, echiparea ST-Line, cea pe care am testat-o și noi. Pe ansamblu, aspectul habitaclului este unul ridicat, cu materiale plăcute, comenzi ergonomice și destule spații de depozitare. Confortul în interior este unul limitat de dimensiunile mașinii, platforma de clasă B, similară cu cea de pe Ford Fiesta, fiind cea care dictează atât spațiile pe lungime, la picioare, cât și cele laterale. La volan, este ușor să-ți găsești poziția de condus, chiar dacă nu se compară spațiul cu cel dintr-o compactă, precum Focus. Pe bancheta din spate pot încăpea trei persoane, însă la drum lung este de preferat să fie utilizată de numai doi pasageri.
Tehnologia disponibilă pentru conectarea cu dispozitivele multimedia ale mașinii acoperă toată gama cunoscută, de la USB și bluetooth, cu Andorid Auto și Apple Car. Navigația proprie nu se ridică la nivelul Google Maps, din punct de vedere al actualizărilor, astfel că este de preferat să fie utilizată ca navigație secundară. Display-ul de 8 inchi este amplasat în câmpul vizual, deasupra bordului, astfel că nu este nevoie să cobori privirea de la drum pentru a privi ecranul. Comenzile sistemului multimedia și ale cruise controlului sunt poziționat ergonomic și intuitiv, pe volan.
CITEȘTE ȘI FOTO Nissan Xmotion Concept, o propunere spectaculoasă a japonezilor la Salonul Auto din DetroitDin punct de vedere tehnic, EcoSPort utilizează aceeași platformă ca înainte de a se muta în uzina de la Craiova, însă aceasta a fost îmbunătățită și setată pentru a satisface solicitările europenilor, după experiența anterioară.
Varianta fără 4x4, pe care am testat-o de această dată, este una ușoară, manevrabilă, fără mari dezechilibre ale maselor și fără ca centrul de greutate să fie prea ridicat, așa cum se întâmplă la SUV-urile mai mari. Motorul de 1.0 litri, de 125 CP, este suficient de puternic pentru greutatea mașinii (1.280 kg) și oferă atât resurse suficiente pentru o dinamică bună, în situații diferite de drum, dar și un consum rezonabil, pentru un motor turbo.
Valorile oficiale din manual ale consumului pot fi atinse doar cu un stil de condus prudent, fără solicitări extreme. Imediat ce turația motorului trece de 2-3 mii de rpm, consumul crește. În varianta cu cutie manuală, performanțele motorului pot fi mult mai ușor controlate, pentru o persoană cu abilități de condus, și vorbim aici și despre cele dinamice, dar și despre economia de carburant. În varianta automată, avantajul este dat de confortul șoferului, care nu mai are grija ambreiajului și a schimbărilor permanente, mai ales în regim urban.
Mașina, s-a comportat bine și în off-road, în ciuda faptului că nu avea tracțiune integrală, evident, comportamentul fiind dictat și de calitatea anvelopelor.
Motorizările diesel nu au fost încă introduse în ofertă, ele fiind în pregătire la uzină, pentru a fi lansate în fabricație și vor fi disponibile în cursul acestui an.
Pe ansamblu, noul Ford EcoSPort este un dintre opțiunile momentului pentru lasa SUV-urilor urbane. Se numără printre cele mai mici din segment, cu 4,09 metri lungime și 2,05 metri lățime, dar acest lucru poate fi și un avantaj, în traficul aglomerat din Capitală sau marile orașe. Dimensiunile au condus însă și la un portbagaj mai redus, doar 356 litri. În comparație cu Opel Mokka, de exemplu, care este considerat de cei de la Ford principalul concurent din segment, vorbim despre un portbagaj identic, chiar dacă mașina nemților are 18 cm în plus la lungime. Prețul însă este net în favoarea Ford, care a decis să ofere mașina la 13.500 euro, în perioada de lansare. După ce oferta se va finaliza, prețul de listă va fi de 15.400 euro, cu circa 300 de euro mai mic decât cel al lui Mokka. Ceilalți concurenți din segment au prețuri mai bune, dar nu au tracțiunea 4x4, disponibilă. Vorbim aici în special despre Renault Captur, Opel Crossland sau nou venitul Kia Stonic.
FOTO: ANDREI TOBOȘARU