Prima generație Renault Clio, mașina care a înlocuit celebrul Renault 5, a fost lansată în 1990 cu fix 30 de ani în urmă, compania franceză anunțând că modelul a împlinit venerabila vârstă de 30 de ani. Modelul francezilor este cel care a stat la baza primelor două generații Dacia Logan.
Renault Clio este în acest moment un automobil extrem de popular în Europa, la 30 de ani de la lansarea primei sale generații. După ce ani buni a fost cel mai vândut automobil din clasa B, subcompactă, anul acesta Clio a reușit să depășească și liderul pieței de autoturisme din Europa, compacta VW Golf, profitând de startul mai lent al acestuia.
Renault Clio a fost lansat în 1990, înlocuind un alt model popular al acelor vremuri, Renault 5. Cu un design care păstra spiritul predecesorului săi, Clio a trecut la un design mai modern, mai rotunjit, cu a doua generație, lansată abia opt ani mai târziu. Numai că dezvoltarea platformei X65, care a stat la baza acestei a doua generații, a început chiar din momentul lansării primului Clio. Aici se află, de altfel, și originea modelului Dacia Logan, care a cucerit zeci de piețe globale, cu ajutorul tehnologiei simple și accesibile. Dezvoltarea Logan a început, însă, cu aproape zece ani mai târziu, după ce Renault a cumpărat uzina Dacia. Platforma X90, pe care avea să o utilizeze primul model din epoca Renault al mărcii de la Mioveni, era bazat pe platforma X65, folosind însă mult mai puține componente, simplificate și însoțite de o nouă caroserie.
În 2005, la doar un an de la lansarea Logan, Renault Clio primea deja a treia generație, una construită pe o platformă modernizată, derivată însă din aceeași X65. În același timp, generația a doua a continuat să trăiască pe alte continente, dar și în Europa, sub numele de Symbol.
Generațiile 4 și 5 au fost lansate în epoca designerului Laurens van den Acker, cel care a avut grijă ca aspectul lor să devină tot mai atractiv. Odată cu generația a cincea, Clio a trecut la o platformă cu totul nouă, CMF-B, dar care marchează din nou existența Logan. Această nouă platformă va avea și o versiune simplificată, ce va fi folosită de cele două modele românești înrudite, Logan și Sandero. În același timp, Clio 5 mai aduce o noutate: primele motoare hibrid ale acestui model.
CITEȘTE ȘI Opel vrea să vândă o parte dintr-o uzină. Fabrica ajunsese „mai mare decât Principatul Monaco”De la prima apariție, Renault Clio a fost vândut în peste 15 milioane de unități. A fost desemnată Mașina Anului în Europa în 1991 și în 2006 și a reprezentat parte a succesului companiei franceze din ultimele decenii.
Luna trecută, însă, noul CEO, Luca de Meo, a spus că activitatea companiei se bazează prea mult pe mașinile mici, de clasă B, mai puțin profitabile. Și realitatea arată că trei dintre cele mai vândute modele ale gamei Renault sunt de clasă B: Renault Clio, Dacia Sandero și Renault Captur, care cumulează peste 70% din vânzările mărcii. De Meo a cerut schimbarea centrului de greutate pe modelele compacte, care în acest moment nu se bucură de o atenție la fel de mare din partea clienților Renault, dar care ar putea genera profituri mai mari. Renault Clio ar putea, în câțiva ani, să nu mai fie cel mai vândut model al mărcii.