După apariția, la sfârșitul primului deceniu al secolului 21, a primelor proiecte de vehicule electrice, toate fiind mașini de mici dimensiuni, cu autonomie redusă, vândute în volume nesemnificative, în 2010 a apărut Nissan LEAF, primul automobil de familie complet electric, cu o producție de masă și vânzări care s-au extins rapid pe majoritatea piețelor importante ale lumii.
Ultimele statistici arată că Nissan LEAF s-a instalat confortabil pe prima poziție în vânzările de vehicule electrice. Lansat în urmă cu un an, LEAF a reușit, în primele 8 luni ale lui 2018, să atingă un nivel al înmatriculărilor de 23.000 de exemplare, și asta doar în Europa, o creștere uriașă față de cele circa 17.000 unități înmatriculate în 2017.
Lansarea primei generații Nissan LEAF ar putea fi considerată momentul cheie în dezvoltarea automobilului electric modern, complet și pregătit pentru a deveni un vehicul popular, așa cum a fost în urmă cu 100 de ani Ford T sau acum 50 de ani VW Kafer. De la prezentarea primului exemplar, în urmă cu 8 ani, și până la începutul acestui an au fost vândute deja peste 300.000 de exemplare, ceea ce demonstrează succesul de care s-a bucurat acest model. La sfârșitul anului trecut, Nissan prezenta deja publicului a doua generație a lui LEAF, una care avea să marcheze maturitatea acestui automobil, ca și pe cea a întregii industrii auto, în materie de vehicule propulsate electric.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Nissan Leaf - generația a doua (interior)
Practic, Nissan a adus pe piață mașina electrică complet echipată, cu o autonomie suficientă pentru deplasări lungi, cu tehnologii de asistență de ultimă generație, și totul pe o platformă dedicată, care să asigure inclusiv costuri accesibile pentru clienți.
Dacă primele vehicule electrice moderne aveau doar puțin peste 3 metri lungime și erau echipate doar cu strictul necesar, noul Nissan LEAF are acum 4,50 metri lungime, la limita clasei medii, cu un ampatament de 2,70 metri, care se regăsește în confortul pasagerilor și în comportamentul rafinat pe șosele. În plus, este cel puțin la fel de confortabil la interior precum un automobil din clasa compactă/medie, asigură o conectare a vehiculului și pasagerilor cu rețeaua de internet și cu dispozitivele personale și vine cu inovații care transformă experiența la volan radical.
Dacă vorbim în termeni de management, putem preciza că noul LEAF face parte din strategia Intelligent Mobility a celor de la Nissan, care explică astfel viziunea companiei „pentru un viitor care va redefini modul în care clienții conduc, precum și modul în care vehiculele sunt alimentate și integrate în societate”.
Ca să explicăm acest termen, trebuie să subliniem cele trei repere care stau la baza noii generații Nissan LEAF. Intelligent Power cuprinde noul sistem de propulsie electric avansat de 40 kW, cu o eficiență energetică îmbunătățită, un cuplu mai mare și o putere crescută pentru o experiență de conducere mai captivantă. LEAF are acum un motor mai performant, care livrează 150 CP, cu o accelerație liniară, bazată pe cuplul de 320 Nm, disponibil instantaneu. Bateria sa este suficientă pentru o autonomie, calculată în regim de rulare NEDC, de 350 km, respectiv 389 km, în regim urban, pe standard WLTP, iar încărcarea poate fi făcută, pentru 80% din capacitatea sa, în circa 60 de minute, la un charger de mare putere, sau în 7,5 ore la un încărcător de 6 kWh. Sistemul de baterii a fost redesenat, având o densitate a celulelor mai mare cu 67%, fiind capabile să stocheze mai mult curent electric, pe un volum similar.
CITEȘTE ȘI VIDEO A doua generație Nissan Leaf a primit 5 stele EuroNCAP la cel mai dur test din istorieIntelligent Driving este cel de-al doilea pilon al nolui LEAF și conține tehnologia concepută pentru a spori siguranța și a reduce stresul la volan. Intelligent Driving are în componența sa cele două tehnologii inovatoare, ProPILOT și e-PEDAL, care fac un pas uriaș către conducerea autonomă.
ProPILOT este sistemul care asigură o rulare aproape perfectă pe șosea, în care computerul și senzorii la care este conectat acesta preiau o mare parte din eforturile șoferului. Potrivit Nissan, ProPILOT a fost proiectat pentru a fi utilizat pentru rularea pe o singură bandă pe autostradă și optimizat pentru a fi utilizat în cazul unui blocaj de trafic intens sau în cazul rulării cu viteză mare. Sistemul se activează ca un cruise control convențional, prin stabilirea vitezei de croazieră și distanța dorită față de vehiculul din față. Apoi, pe baza semnalelor trimise de senzori, va menține cursul mașinii pe mijlocul benzii și la distanțe optime de celelalte vehicule. În blocajele de trafic, ProPILOT poate rezolva mare parte din stresul pe care un astfel de rulaj îl aduce șoferului. Frânarea și demarajul vor fi controlate de computer pentru o deplasare optimă.
Nissan Leaf - generația a doua
ProPILOT include și tehnologia ProPILOT Park, de parcare automată, prin care computerul gestionează independent parcarea pe un loc ales de șofer, fie că este paralel, fie perpendicular față de axul drumului.
Tehnologia e-Pedal este o inovație care va deveni, cu certitudine, standard pe vehiculele electrice viitoare. Sistemul permite controlul vitezei mașinii doar cu o singur pedală, cea de accelerație. La ridicarea piciorului, mașina va frâna automat, fără a fi necesară apăsarea pedalei de frână. Decelerarea are o valoare de 0,2G, fiind destul de intensă și suficientă chiar și pentru oprirea mașinii pe loc. Principalul câștig este tot la nivelul stresului și oboselii șoferului, acesta fiind obligat să apese pedala de frână cu 90% mai puțin decât la o mașină convențională.
Nu în ultimul rând, vorbim la noul Nissan LEAF despre Intelligent Integration, sistemul complex de conexiune a vehiculului cu lumea exterioară, prin sistemele de conectivitate, și cu rețelele energetice, printr-o tehnologie unică de încărcare bidirecțională. Sistemul de infotainment complet, care oferă o navigație completă, conexiunea cu telefonul mobil, oferă informații din trafic (acolo unde sunt disponbile), comenzile vocale și chiar compatibilitatea cu smartwatch-uri integrează mașina în ecosistemul personal pe toată durata deplasării. Din punct de vedere al energiei, noul Nissan LEAF este o unitate mobilă de putere care permite clienților să își gestioneze consumul de energie. Mașina este compatibilă cu tehnologia Vehicle to Grid, care permite (acolo unde este disponibilă) returnarea în rețea a energiei electrice stocate de baterii, astfel că managementul energiei și al costurilor acesteia poate reprezenta un argument financiar.
Nissan Leaf - generația a doua
În acest moment, Nissan LEAF este subiectul subvențiilor acordate de stat pe mai multe piețe europene, inclusiv România, astfel că prețul său de achiziție poate ajunge la un nivel mult sub 30.000 de euro, similar cu cel al unui vehicul compact cu propulsie termică bine echipat. Dacă raportăm costul de achiziție la costurile de utilizare, care elimină o bună parte din cheltuielile de întreținere (consumabile motor, ulei și alte fluide, inclusiv revizii mai rare), adăugând costul foarte mic al energiei electrice, obținem un randament al acestui tip de autovehicul excelent, pe care niciun automobil cu motor pe benzină sau diesel nu-l poate atinge.