Ford a introdus pe noua generație Focus un sistem de alertă pentru șoferii care intră din greșeală pe sensul greșit al unei autostrăzi.
Una dintre tehnologiile utilizate de constructorii auto pe noile modele, recunoașterea semnelor de circulați cu ajutorul camerelor montate pe vehicul, este utilizată de noul Ford Focus pentru detectarea situațiilor în care mașina a intrat din greșeală pe sensul greșit al unei autostrăzi. Vehiculul recunoaște semnul „interzis” și traficul și pornește semnale de avertizare vizuale și sonore pentru a determina șoferul să iasă de pe carosabil.
Sistemul Wrong Way Alert a fost dezvoltat de inginerii de la Ford Europe, ca urmare a numărului mare de accidente soldate cu victime din cauza șoferilor-fantomă, așa cum sunt denumiți cei care circulă pe sensul greși al autostrăzii.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În România, cel mai recent accident provocat de un șofer-fantomăa fost în luna iunie, pe A1, când patru persoane au decedat și alte trei au fost rănite, după ce un vehicul a greșit intrarea, în sectorul Deva - Orăștie, și a pătruns pe contrasens.
În acest an au fost semnalate mai multe cazuri de șoferi care circulau pe sensurile interzise ale autostrăzilor. În Germania, țară în care există porțiuni lungi de autostrăzi fără limită de viteză, și-au pierdut viața 22 de persoane, în 2017, ca urmare a accidentelor provocate de șoferi-fantomă.
"Aceste accidente pot să aibă urmări devastatoare. Șoferi obosiți, induși în eroare de indicatoarele și signalistica de calitate slabă sau care conduc în condiții meterologice vitrege pot să intre din greșeală pe sens interzis și să afle abia ulterior că și-au pus lor și celor din jur viața în pericol", spune Jan Guesten, inginer de dezvoltare al Tehnologiilor de Asistență pentru Șofer în cadrul Ford Europa.
Sistemul Wrong Way Alert are la bază tehnologia de recunoaștere a indicatoarelor rutiere (Traffic Sign Recognition), care utilizează atât informații venite dinspre sistemul GPS care localizează poziția mașinii cu ajutorul sistemului de navigație de la bord, cât și o cameră montată la nivelul parbrizului pentru a detecta indicatoare importante precum cele care indică limitele de viteză. Acestea sunt afișate în raza vizuală a șoferului pe ecrane sau pe sistemul Head-up display.
În situația în care un șofer trece printre două indicatoare "accesul interzis" aflate de-o parte și de alta a unei bretele de acces pe autostradă, sistemul Wrong Way Alert îl avertizează pe acesta acustic și vizual printr-un simbol "No Entry" de culoare roșie și printr-un mesaj care-l invită să verifice sensul de mers.
CITEȘTE ȘI Jeremy Clarkson atacă dur Dacia Duster: „Făcut din cutii reciclate de CD-uri, într-un atelier murdar din Vietnam, de copii-sclavi. Are personalitatea unui felinar de stradă sau a unei mașini de spălat”Ford a testat această tehnologie, disponibilă inițial clienților din Austria, Germania și Elveția, la centrul de încercări pe care compania îl are în Lommel, Belgia, cu ajutorul unor indicatoare de tip "Accesul interzis". Pentru a testa mai multe tipuri de intersecții și joncțiuni, camera care stă la baza acestui sistem a fost montată în fața unui monitor pe care a fost generat un mediu virtual cu ajutorul datelor GPS colectate de mașini pe șosele reale.
Sistemul de alertă la accesul pe sens interzis (Wrong Way Alert) este unul dintre pachetele tehnologice care fac parte din gama de sisteme avansate și care le oferă siguranță șoferilor noului Focus. Printre acestea se numără sistemul care frânează automat când detectează o potențială coliziune cu pietoni sau bicicliști sau cel care îi ajută pe șoferi în manevrele de evitare a obstacolelor apărute brusc în fața mașinii. O cameră posterioară capabilă să filmeze la 180 de grade ajută la manevrele în marșarier la ieșirea din spațiile de parcare sau curți.
Ford transmite șoferilor și câteva sfaturi preluate de la ADAC Germania, în cazul în care este observat un șofer care conduce pe sensul greșit sau dacă la radio este transmis o alertă
- Dacă vedeți un șofer care circulă pe contrasens sau dacă auziți avertizarea la radio, aprindeți farurile și luminile de avarie
- Schimbați banda și treceți pe banda întâi, încercând să evitați să vă intersectați cu traiectoria urmată de acesta.
- Fiți foarte atenți la luminile de frână și la modul în care se comportă șoferii din fața dumneavoastră. Dacă e necesar, utilizați banda de urgență.
- Dacă nu ați întâlnit încă șoferul care circulă pe sens interzis, ieșiți de pe autostradă pe prima ieșire disponibilă.
- Rugați un pasager să sune la poliție sau sunați dumneavoastră imediat după ce v-ați oprit în siguranță.
Există câteva sfaturi și pentru cei care sunt în situația în care constată că au intrat pe sensul interzis al autostrăzii
- Imediat după ce conștientizați că circulați în sens greșit, aprindeți farurile și luminile de avarie.
- Dacă nu există alte mașini pe drum, intrați imediat pe banda de urgență. Dacă sunteți pe banda de lângă axul drumului și este foarte periculos să schimbați benzile, opriți mașinia cât se poate de aproape de margine.
- Parcați aproape de barierele de protecție.
- Ieșiți cu grijă din vehicul și așezați-vă în spatele barierei de protecție.
- Sunați la poliție și așteptați venirea ajutoarelor.
- NU ÎNCERCAȚI SĂ ÎNTOARCEȚI