Tot mai multe automobile introduc sistemele de asistență care permit un grad mai mare sau mai mic de autonomie a mașinilor, pentru ca șoferii să scape măcar de o parte din stresul condusului iar siguranța deplasării să crească. EuroNCAP a decis să testeze aceste sisteme de asistență în viața reală, rezultatele obținute pentru primele cinci automobile populare fiind destul de relevant pentru a ne da seama cât de avansată este astăzi tehnologia.
De ce este important Unele dintre tehnologiile de asistență au devenit sau urmează să devină obligatorii în Europa. Asistența la schimbarea benzii, monitorizarea atenției șoferului, recunoașterea limitărilor de viteză sunt doar câteva dintre ele.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Dar avem, totodată, sistemul de pilot automat – Cruise Control - inteligent sau adaptiv, cu se numește la unii dintre producători, care poate fi considerat cel mai complex sistem de asistență al momentului.
Acesta nu doar că folosește senzorii pentru a determina viteza mașinii, inclusiv în raport cu alte vehicule, dar preia și comanda accelerației sau frânării, pentru a menține o distanță stabilită de șofer. La nevoie, mașina poate opri până la 0 km/h și repornește, într-un interval de timp, urmând vehiculul din față.
O parte din acest sistem este inclusă în pachetul ADAS, obligatoriu, care controlează frâna în cazul obstacolelor care apar în fața mașinii, atât vehicule, cât și pietoni sau bicicliști.
CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO Guvernul a semnat cu Continental, Bosch și NXP Semiconductors finanțările pentru dezvoltarea microelectronicii în RomâniaEuro NCAP a introdus încă din 2020 evaluarea sistemelor de conducere asistată, bazată pe doi piloni. Unul este competența de asistență, echilibrul între nivelul de asistență oferit de vehicul și gradul în care sistemul ajută șoferul să rămână angajat în sarcina de conducere și de limitările sistemului.
Al doilea este Safety Backup, adică măsurile luate în situații critice pentru a evita o coliziune. Anul acesta, Euro NCAP și-a extins cerințele de monitorizare a șoferului și a introdus măsuri suplimentare pentru îmbunătățirea asistenței la viteză legate de relevanța benzii, caracteristicile drumului și pericolele locale.
În plus, scenariile Safety Backup au fost extinse pentru a include evitarea motocicliștilor, alături de pietoni și bicicliști.
CITEȘTE ȘI Fermierii olandezi se confruntă cu probleme legate de stocarea bălegaruluiAcestea sunt criteriile care au fost urmărite în cazul celor cinci automobile testate pentru sistemele de asistență. Inginerii EuroNCAP spun că dintre ele, două mașini au ieșit în evidență, „cu niveluri excepționale de Competență de Asistență și Excelent Safety Backup”.
Este vorba despre BMW i5 și Mercedes-Benz Clasa C care au primit calificativul „Foarte bine”, sistemele ambelor oferind un control robust al vitezei și al deplasării laterale, pentru a prelua o mare parte din sarcina de conducere, ținând în același timp șoferul „în priză”, pentru a prelua controlul, dacă este nevoie.
Pentru Safety Backup, Mercedes a obținut un punctaj deosebit de mare, mașina deplasându-se spre marginea drumului, efectuând o oprire controlată atunci când șoferul nu a răspuns.
CITEȘTE ȘI Silvicultorii anunță protest în București – ”Așa nu se mai poate”Volkswagen ID.7 și Volvo EC40 (denumit anterior C40 Recharge) au primit nota „Bine”. Ambele mașini au funcționat bine, „deși le lipsesc unele dintre caracteristicile mai sofisticate și performanța robustă ale BMW și Mercedes-Benz”.
Al cincilea model este BYD Atto 3, care a primit însă calificativul „Nerecomandat” pentru controlul inteligent de viteză adaptiv:
„Sistemul de asistență la viteză nu a interpretat corect indicatoarele rutiere și a obținut doar un punctaj modest la Competențele de Asistență”, spune EuroNCAP. Pentru Safety Backup mașina „nu a atins standardele minime, în special cu performanța generală slabă a pilotului automat în cazul vehiculelor staționare și lipsa de acțiuni întreprinse în cazul unui șofer care nu răspunde”.
Pentru acest scenariu critic, al șoferului care nu mai răspunde, EuroNCAP susține că sistemul lui Atto 3 dezactivează efectiv suportul direcției dacă sesizează o perioadă prelungită de inactivitate, dar menține neschimbat controlul vitezei, „lăsând șoferul care nu răspunde în mâinile propriului destin”.
CITEȘTE ȘI VIDEO & FOTO Chinezii au testat cu succes mașina care a zburat fără pilot 80 de kmEuro NCAP mai menționează că în acest moment sistemele testate oferă doar asistență și nu o autonomie mai ridicată. Pe măsură ce noile tehnologii vor fi implementate în modele noi, organizația promite să le monitorizeze și să ofere informații relevante.
„Cumpărătorii de mașini interesați de această tehnologie trebuie să fie conștienți de faptul că, deși permite o experiență confortabilă de condus, are și minusuri în anumite condiții și poate crea noi riscuri atunci când este utilizată greșit. Prin urmare, supravegherea șoferului și conștientizarea situației trebuie asigurate în orice moment în timpul utilizării acestor sisteme”, spune Adriano Palao Bernal, Director Tehnic ADAS & AD Euro NCAP.
Acesta reamintește și care ar putea fi situațiile de risc în cazul acestor sisteme de asistență: „încrederea excesivă în sistem, distragerea prelungită a atenției și intervenția bruscă”.