Europa trece printr-o perioadă prelungită de declin al vânzărilor de automobile, o parte bună a clienților preferând să amâne decizia de cumpărare. În acest context, este surprinzătoare revenirea vânzărilor de mașini electrice pe multe dintre piețe, inclusiv în Germania. Din păcate, România este lider al țărilor în care vânzările de electrice s-au prăbușit pur și simplu, cu peste 50% în septembrie.
Înmatriculările de autoturisme din Europa au înregistrat și în septembrie 2024 un nou declin (-6,1%) susținut în special de rezultate negative pe trei dintre cele patru piețe majore ale regiunii: Franța (-11,1%) și Italia (-10,7%), Germania (-7%), cu creștere pe cea de-a patra piață semnificativă, Spania cu 6,3%. România a contribuit la acest rezultat din septembrie cu o nouă scădere, de aproape 15 procente.
În total, au fost înmatriculate în luna a noua 809.163 autoturisme în UE și 1,1 milioane autoturisme cu tot cu Marea Britanie și țările EFTA. România a înmatriculat, așa cum a anunțat deja DGPCI, numai 8.975 de autoturisme. Polonia, o țară cu care, în urmă cu 15 – 20 de ani, ne comparam la vânzările auto, a înmatriculat în septembrie peste 31.000 de autoturisme, cu o nouă creștere a volumului, de 5 procente.
Pe toate cele trei trimestre care au trecut din acest an, înmatriculările de autoturisme din Europa sunt în acest moment la un nivel aproximativ egal cu cel de anul trecut (+0,6%), cu un total de 7,9 milioane autoturisme în UE și, respectiv, 9,7 milioane în Europa lărgită (+1%). Spania (+4,7%) și Italia (+2,1%) au înregistrat creșteri mici, dar importante, în timp ce piețele auto din Franța și Germania scăzut (-1,8% și -1%).
Din punct de vedere al sistemului de propulsie, s-a înregistrat un avans vizibil pentru electrice, care au avut în septembrie o pondere de 17,3% din totalul pieței, de la 14,8% cât era în urmă cu un an, datorită unei creșteri de 9,8%, cu un volum de 139.702 unități, dar vânzările au scăzut cu 5,8% pe întreg anul, iar cota de piață s-a redus cu aproape un punct procentual pe cele trei trimestre, la 13,1%, din cauza scăderilor din Germania, în special. De menționat că Germania a înregistrat o creștere pe segmentul de electrice, în septembrie, de aproape 9%, cu 34.400 autoturisme înmatriculate.
Înmatriculările de mașini hibride plug-in au înregistrat o scădere de 22,3% luna trecută, cauzată de scăderi pe toate piețele majore. În septembrie, hibridele plug-in au reprezentat 6,8% din piața auto, o reducere a cotei de la 8,2% anul trecut, cu 54.889 de unități vândute.
CITEȘTE ȘI FOTO Brandul chinez care dă peste cap toate regulile: motorul electric este mai ieftin decât cel hibridÎn schimb, hibridele fără încărcare la priză au crescut în septembrie cu 12,5%, ajungând la o căt de 32,8%, ceea ce le plasează peste vânzările de motoare pe benzină.
În ceea ce privește motorizările cu combustie, acestea au continuat să scadă, cu 17,9% la benzină și cu 23,5% la diesel, cotele de piață fiind de 29,8% și, respectiv, 10,4%, acestea fiind înlocuite treptat atât în ofertele producătorilor, cât și în preferințele cumpărătorilor, de mașinile hibride sau electrice.
CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO Toate testele la viteză maximă cu prima locomotivă modernizată de români pentru CFR Călători, încheiate cu succesÎn România, situația electricelor este într-o fază accentuată de declin, ca urmare a reducerii voucherului Rabla Plus la jumătate. Cu 7.378 de autoturisme full electrice în acest an, România a raportat o scădere de 37,3% pe aceste segment, după ce în septembrie au mai fost înmatriculate numai 501 autoturisme electrice, adică cu 56% mai puține decât în urmă cu un an. Este cea mai mare scădere la electrice din UE, din acest an.
La nivel de mărci, Dacia nu trece printr-o perioadă foarte bună, având un rezultat care ar putea să împiedice brandul românesc de automobile să încheie anul cu o creștere.
În septembrie, Dacia a înmatriculat în UE 35.874 de autoturisme, un volum care este mai mic cu 7,4% față de cel de anul trecut, acesta fiind cauzat de evoluțiile slabe ale piețelor mari ale mărcii, atât Franța, cât și Germania sau România, unde vânzările au scăzut.
Pe cele trei trimestre care au trecut, Dacia mai păstrează un avans destul de mic, 1,8%, față de anul anterior, cu un volum total de 397.500 de unități vândute.
Rezultatul cu tot cu piețele non-UE, Marea Britanie și EFTA, este cu puțin mai bun, adică o scădere de 7 procente (39.808 autoturisme) în septembrie și un avans de 2% pe nouă luni, cu 427.032 unități vândute.