În pofida faptului că toată lumea se plânge de scăderile vânzărilor de automobile electrice sau măcar de o frânare a creșterii, luna septembrie a adus creșteri surprinzătoare pentru mai multe modele ale mărcilor principale de pe piața europeană, între acestea remarcându-se cele de la Tesla și VW, relevă datele analizate de Profit.ro.
Tesla Model 3 este indiscutabil vedeta pieței de automobile electrice din Europa, în luna septembrie, cu o creștere de peste 300%, la un volum de 14.965 de autoturisme, cifre care însă trebuie privite cu circumspecție din cauza obiceiului de a livra mașinile în salturi mari de volume, pe care marca americană și l-a făcut de foarte mult timp.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Una dintre explicații este seria de îmbunătățiri pe care Tesla a adus-o acestui model în ultimul an, un așa numit facelift tehnologic, însoțită și de unele reașezări de prețuri care au făcut din acest model unul atractiv pentru clienții de electrice. În consecință, chiar dacă Model Y a scăzut cu un procent, inclusiv din cauza lui Model 3 (locul 2 în clasamentul vânzărilor electrice), Tesla și-a majorat cu 2,7 puncte cota de piață, până la 20,9%, cu o creștere de 31% a vânzărilor, iar Model Y, care are o scădere de peste 20% pe întreg anul, a rămas cel mai vândut automobil electric din Europa și în septembrie, conform celor mai recente statistici ale Jato Dynamics..
În aceași timp, este remarcabil faptul că VW – și nu doar marca, ci și grupul – a înregistrat creșteri pe linie pentru modelele din familia ID, pentru modelul Enyaq de la Skoda, pentru modelul Q4 de la Audi. Enyaq (locul 3) are avansul cel mai mare dintre aceste mașini, +57%, cu 9.500 de unități înmatriculate, o creștere pusă de asemenea pe seama reducerii de preț.
De asemenea, ID.4 (locul 5), cu 16% în plus și un volum de 7.000 de mașini, ID.3 (locul 7), cu 20% și 5.100 de mașini, dar și ID.7 (locul 6), un model noi lansat care a vândut în septembrie 5.500 de mașini, la care se adaugă Audi Q4 e-tron (locul 10), cu 4.738 unități, au susținut această tendință pozitivă a grupului VW pe segmentul electric, care a contribuit direct la creșterea cotei de piață în segment la 22,8%, cu 3 puncte procentuale.
De asemenea, au crescut BMW, la 9,6%, Geely, la 7,6%, cu ajutorul modelelor BMW X1 (locul 8 – 5062 unități) și, respectiv, Volvo EX30 (locul4 – 7.266 unități). Mercedes EQA s-a aflat de asemenea în topul vânzărilor, pe locul 9, cu 5000 de unități.
CITEȘTE ȘI România are cel mai mare declin al vânzărilor de mașini electrice din UE, deși la nivel european acestea au reînceput să crească, inclusiv în Germania. În Europa, hibridele fără încărcare la priză depășesc motoarele pe benzinăLa polul opus au fost Stellantis, care a pierdut 4,2 procente în segmentul electric, de la 14,8% la 10,6%, Mercedes (6,3%, scădere de la 8,1%), Hyundai Kia (6% de la 7,5%) și Renault (3,7% de la 5,5%).
Toate aceste date arată că, deși s-au petrecut reașezări puternice în rândul mărcilor care produc automobile 100% electrice, cererea nu a dispărut, ba din contră în septembrie a crescut, dând semne că s-ar putea relua, odată cu apariția de noi programe de subvenționare.
Este de așteptat ca, de acum înaintă să asistăm la o progresie vizibilă a vânzărilor de electrice odată cu apropierea de finalul anului și, apoi, intrarea în 2025, motivul fiind reglementările europene legate de emisiile de CO2. Unul dintre efecte este scăderea vânzărilor generale ale Stellantis, care ar putea avea legătură cu această cauză. Șefii Stellantis au declarat deja că sunt dispuși să frâneze vânzările de mașini cu combustie pentru a menține ponderea de electrice necesară.