Elon Musk este nemulțumit de lipsa de progrese ale SpaceX în dezvoltarea motoarelor Raptor, destinate rachetei Starship, și a transmis angajaților că această criză reprezintă un risc de faliment, transmite CNBC.
El a descris situația dificilă la o zi după Ziua Recunoștinței, într-un email transmis tuturor angajaților, o copie fiind obținută de CNBC.
”Criza de producție a Raptor este mult mai dificilă decât părea acum două săptămâni. Riscăm o criză reală de faliment, dacă anul viitor nu vom putea asigura un ritm al zborurilor Starship de cel puțin unul la două săptămâni”, a scris Musk, potrivit News.ro
CITEȘTE ȘI Omicron - răspunsuri la întrebările momentului: Mai are rost să ne vaccinăm? Este mai transmisibilă?Starship este o rachetă masivă de următoarea generație pe care SpaceX o dezvoltă pentru a lansa marfă și oameni în misiuni pe Lună și Marte.
Compania testează prototipuri la o instalație din sudul Texasului și a efectuat mai multe zboruri de testare scurte.
Dar, pentru a trece la lansări orbitale, prototipurile de rachete vor avea nevoie de până la 39 de motoare Raptor fiecare – necesitând o creștere bruscă în producția de motoare. E-mailul lui Musk către angajații SpaceX oferă mai mult context în ceea ce privește semnificația plecării fostului vicepreședinte pentru propulsie Will Heltsley la începutul acestei luni.
Heltsley fusese scos din dezvoltarea Raptor înainte de a pleca, a raportat CNBC, Musk notând în emailul său că conducerea companiei a cercetat problemele programului de atunci – și a descoperit că circumstanțele ”sunt mult mai grave” decât credea Musk anterior.
SpaceX nu a răspuns imediat solicitării de comentarii a CNBC. Heltsley nu a răspuns solicitărilor de comentarii CNBC.
Space Explored, care aparține de blogului pentru tehnologie 9to5Mac, a scris pentru prima dată despre Emailul fondatorului și CEO-ului SpaceX.
Programul motorului Raptor este ”un dezastru”, a scris Musk în email.
Musk plănuia să-și ia un concedie lung de Ziua Recunoștinței, dar, după ce a descoperit situația legată de Raptor, a spus că va lucra personal la linia de producție a motoarelor până vineri seara și în weekend.
”Avem nevoie de prezența tuturor pentru a ne reveni din ceea ce este, sincer, un dezastru”, a scris Musk.
Fondatorul miliardar al companiei a descris în mod repetat producția ca fiind cea mai dificilă parte a creării rachetei mamut a SpaceX.
Compania și-a construit constant instalația de producție și testare Starship din Boca Chica, Texas, cu mai multe prototipuri aflate în lucru simultan.
Următorul pas major al companiei în dezvoltarea Starship este lansarea pe orbită.
Musk a spus pe 17 noiembrie că ”sperăm ca SpaceX să lanseze” primul zbor orbital al Starship în ianuarie sau februarie, în așteptarea aprobării din partea autorității de reglementare FAA, precum și a pregătirii tehnice.
SpaceX dorește ca Starship să fie complet reutilizabilă, atât racheta, cât și propulsorul său să fie capabile să aterizeze după o lansare și să fie recuperate pentru zboruri viitoare.
CITEȘTE ȘI Compania ungară de tehnologie 4iG, avându-i printre acționari pe Lorinc Meszaros, cel mai bogat om de afaceri maghiar, indicat ca apropiat al lui Orban, cumpără Digi Ungaria și creează un holding regionalRachetele Falcon 9 de la SpaceX sunt parțial reutilizabile. Compania poate ateriza și relansa în mod regulat propulsoarele, dar nu și porțiunea superioară a rachetei.
Musk a spus la începutul acestei luni că nu este sigur dacă Starship va ajunge cu succes pe orbită din prima încercare, dar a subliniat că este ”încrezător” că racheta va ajunge în spațiu în 2022.
El a menționat, de asemenea, la acea vreme că dezvoltarea navei Starship ”este finanțată intern în proporție de cel puțin 90% până acum”, compania neasumându-și ”nici o colaborare internațională” sau finanțare externă.
SpaceX a strâns fonduri de miliarde în ultimii ani, atât pentru Starship, cât și pentru proiectul său de internet prin satelit Starlink, iar evaluarea companiei a atins recent 100 de miliarde de dolari.
Dar, în timp ce SpaceX a lansat aproximativ 1.700 de sateliți Starlink pe orbită până acum, Musk a spus că prima versiune a satelitului ”este slabă financiar”.
Compania a crescut constant baza de utilizatori Starlink, cu aproximativ 140.000 de utilizatori plătind pentru servicii la 99 USD pe lună. La începutul acestui an, SpaceX a anunțat îmbunătățiri pentru cea de-a doua versiune a satelitului, Musk spunând în emailul său că ”V2 este puternic”, dar poate fi lansat eficient doar de rachetele sale Starship.
Până în prezent, SpaceX a lansat sateliți Starlink cu rachetele sale Falcon 9, dar Musk a subliniat că acele rachete nu au masa sau volumul necesar pentru a implementa eficient sateliții de a doua generație. Aceasta înseamnă că succesul programului motorului Raptor este, de asemenea, esențial pentru stabilitatea financiară pe termen lung a serviciului Starlink al SpaceX, despre care Musk a vorbit despre separarea de companie printr-o ofertă publică inițială.
SpaceX crește în prezent producția de antene Starlink ”la câteva milioane de unități pe an”, a spus Musk în email, dar acestea vor fi inutile”, dacă Raptor nu va avea succes.