Nissan încearcă să impună o nouă structură a acțioonariatului în cadrul Alianței Renault Nissan Mitsubishi, pentru a câștiga mai multă putere, imediat după îndepărtarea lui Carlos Ghosn, scrie Automotive News, care citează surse apropiate de constructorul japonez.
Informația vine ca o lovitură pentru Renault, după ce reprezentantul său, președintele Gosn, a fost demis de Consiliul de Administrație al Nissan. Anterior, informațiile neoficiale vorbeau despre un refuz al CEO-ului Hiroto Saikawa de a renunța la demiterea lui Ghosn și nici măcar de a amâna ședința board-ului în care era discutată soarta președintelui.
Toate acestea înseamnă că în perioada următoare vom asista la tensiuni fără precedent între cele două companii, care pot afecta performanțele pe termen mediu și lung ale mărcilor implicate. Motivul principal este dat de faptul că atât Renault și Nissan, dar și celelalte mărci din Alianță, inclusiv Dacia, au strânse legături de la nivelul de cercetare și dezvoltare, până la producția unor modele în uzine ale celorlalte mărci.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Șefii Nissan, în special CEO-ul Saikawa și acționarii japonezi, au de mai mult timp o problemă în faptul că Nissan are o putere financiară mai mare, o producție superioară și o acoperire mai mare la nivel global, dar se bucură de o putere redusă în cadrul Alianței.
Inclusiv în privința drepturilor de vot pe care cele două companii le au, există diferențe majore. Dacă Renault își poate exercita nestingherit voturile la Nissan, japonezii nu pot face acest lucru la Renault, din cauza legislației. Astfel, deși ei dețin 15% din compania franceză, nu au niciun reprezentant în board. Situația s-ar putea schimba în două moduri: fie japonezii își majorează participația la Renault peste 25%, fie Renault și-o diminuează sub 40%.
Cea mai importantă chestiune în toată această poveste de afaceri este poziția statului francez. Franța deține 15,01% acțiuni în cadrul Renault și poate influența decisiv poziția companiei în participațiile sale, inclusiv cele de la Nissan. O eventuală poziție de forță a Nissan în parteneriatul cu renault ar putea genera măsuri neașteptate din partea guvernului francez, chiar dacă poziția președintelui Emanuel Macron a fost una extrem de rezervată de la declanșarea scandalului Ghosn.
În acest moment, după demiterea lui Ghosn și a directorului Greg Kelly, considerat complice, cei doi își păstrează totuși locurile din Consiliul de Adminsitrație, deoarece doar acționarii pot decide cine sunt acești membrii. Saikawa a declarat că va încerca să convoace o adunare a acționarilor excepțională, mai devreme de iunie, când ar trebui să aibe loc întțlnirea anuală. Evident că la acel moment, Renault va încerca să-și păstreze cele două locuri ocupate de Ghson și Kelly, prin numirea propriilor reprezentanți. Francezii mai au acum doar 2 reprezentanți, din totalul de 9, din care doi sunt în arest.
Anul acesta, acționarii Renault l-au desemnat pe Carlos Ghosn să conducă pentru încă 4 ani compania, misiunea principală fiind aceea de a transforma Alianța Renault - Nissan - Mitsubishi într-o structură mult mai strânsă, ireversibilă.
Pe 19 noiembrie, Carlos Ghosn a fost arestat la Tokyo sub acuzația de fals în declarațiile financiare anuale și utilizare ilegală a bunurilor și fondurilor companiei. CEO-ul Nissan a susținut o conferință de presă în aceeași zi în care a anunțat că s-a derulat o investigație internă care confirmă acuzațiile procurorilor.