Președintele american Donald Trump a avertizat marți că va tăia subvențiile acordate General Motors, după ce cel mai mare producător auto din Statele Unite a anunțat că va opri producția a cinci fabrici din America de Nord și va desființa aproape 15.000 de locuri de muncă, transmite Reuters.
”Statele Unite au salvat General Motors și asta este mulțumirea pe care o primim! Ne gândim acum să tăiem toate subvențiile acordate General Motors...inclusiv pentru automobilele electrice”, a scris Trump pe Twitter, scrie News.ro.
Trump a făcut din locurile de muncă din industria auto o prioritate a primilor săi doi ani de mandat și a atacat deseori producătorii auto, pe Twitter, pentru că nu fac destul pentru creșterea numărului de locuri de muncă.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Vehiculele electrice ale GM sunt eligibile pentru un credit fiscal de 7.500 de dolari, potrivit legislației federale, dar nu este clar cum ar putea administrația Trump să restricționeze creditele respective, sau dacă Trump are în vedere și alte subvenții.
Acțiunile GM au scăzut în urma afirmațiilor lui Trump, înregistrând un declin de 2,6% la sfârșitul tranzacțiilor.
Grupul GM a afirmat într-un comunicat că ”este dedicat menținerii unei producții puternice” în Statele Unite, după ce a investit 22 de miliarde de dolari în SUA, începând din 2009, și că va crea locuri de muncă pe segmentul vehiculelor electrice și autonome.
Restructurarea forței de muncă ”va poziționa compania pentru un succes pe termen lung și menținerea și dezvoltarea locurilor de muncă americane”, a arătat GM, adăugând că mulți dintre muncitorii de la fabricile afectate vor putea să se transfere la alte fabrici ale GM.
Directorul general al GM, Mary Barra, a vorbit cu Trump weekendul trecut, pentru a discuta despre restructurare, și a fost luni la Casa Albă pentru a se întâlni cu consilierul economic Larry Kudlow.
Kudlow a declarat marți că administrația a ajutat GM cu standarde pentru eficiența carburanților și alte reglementări.
”Am făcut asta pentru a vă ajuta și cred că dezamăgirea sa (a președintelui n.r.) este că pare că i-ar fi întors spatele”, a spus Kudlow.
Trump a mai criticat GM pentru că nu închide fabrici din Mexic sau China.
“General Motors a făcut un pariu mare pe China, în urmă cu mai mulți ani, când a construit fabrici acolo (și în Mexic) – nu cred că acel pariu a dat rezultate. Sunt aici pentru a proteja muncitorii americani”, a scris Trump pe Twitter.
GM construiește în China un singul model de vehicul pe care îl exportă în Statele Unite - Buick Envision - și a vândut circa 22.000 de unități, în primele nouă luni ale anului.
În primele nouă luni ale acestui an, grupul a vândut circa 2,7 milioane de vehicule în China, aproape toate fabricate în această țară.
Purtătorul de cuvânt al Casei Albe, Sarah Sanders, a declarat marți că președintele analizează opțiuni.
“Președintele vrea ca producătorii americani să construiască automobile aici, în America, nu să le fabrice în străinătate, și speră că GM ca continua să o facă aici”, a spus aceasta.
GM a cerut Congresului, alături de Tesla, să ridice actualul plafon pentru vehiculele electrice eligibile pentru credite fiscale, dar este improbabil ca Congresul să ia vreo măsură înainte de 2019.
Potrivit legislației actuale, în momentul în care un producător vinde 200.000 de vehicule electrice, creditele fiscale sunt eliminate treptat, începând cu trimestrul următor. GM anticipează că va atinge pragul de 200.000 de vehicule electrice vândute până la sfârșitul acestui an, iar Tesla a atins pragul respectiv în iulie.
GM a anunțat luni că va opri producția la una din fabricile canadiene și la patru fabrici din Statele Unite, între care la fabrica de asamblare Hamtramck din Detroit, care construiește modelul Chevrolet Volt. GM va opri producția a șase modele, între care Volt, și va desființa peste 6.500 de locuri de muncă.
GM va continua să construiască Chevrolet Bolt în Michigan.
Trump a spus luni că este bine ca GM să caute un nou produs pentru fabrica de asamblare din Ohio, a cărei activitate va fi oprită în martie.
GM a explicat că ia aceste măsuri mai ales din cauza scăderii cererii de automobile mici, dar a menționat și costurile mai mari, provocate de tarifele impuse de SUA pentru importurile de oțel și aluminiu.
Grupul a mai anunțat că la sfârșitul lui 2019 va închide două fabrici din afara Americii de Nord.