Pasagerii unei curse aeriene pot cere compensații de până la 600 de euro în cazul unui refuz la îmbarcare cauzat de suprarezervarea locurilor, dacă incidentul este imputabil liniei aeriene, a anunțat, marți, compania Flight Refund, specializată în obținerea despăgubirilor pentru pasageri.
Numărul curselor aeriene crește puternic în fiecare an, odată cu sosirea Sărbătorilor de iarnă, existând cazuri în care companiile aeriene emit mai multe bilete decât locurile disponibile în aeronavă (practică denumită overbooking - suprarezervare), în speranța ca nu toți pasagerii se vor prezenta la poarta de îmbarcare, scrie News.ro.
”Refuzul la îmbarcare apare atunci când compania refuză transportul pasagerilor pe o anumită cursă, deși aceștia dețin o rezervare valabilă pentru zborul respectiv. Pasagerii trebuie să fie conștienți că în această situație au drepturi în virtutea legislației europene”, se arată în comunicat.
CITEȘTE ȘI General Motors anunță o nouă campanie de restructurare, închideri de fabrici, reduceri de personal și renunțare la unele modelePasagerii pot obține până la 600 de euro în acest caz, potrivit directorului general al Flight Refund, Anikó Bolyó.
“Pasagerii au dreptul la compensații de până la 600 de euro dacă incidentul este imputabil liniei aeriene, iar refuzul de îmbarcare din cauza supra rezervărilor intră în această categorie. Serviciul online Flight Refund ajută călătorii aflați în această situație să primească compensații. Din păcate, mai puțin de 5% din călători își cunosc însă drepturile”, a declarat Anikó Bolyó.
Ea a subliniat că operatorii aerieni sunt obligați să ofere călătorilor cazare dacă este cazul, mâncare, apă și rute alternative de zbor. Totodată, este important ca pasagerul să dispună de dovezi privind faptul că îmbarcarea i-a fost refuzată împotriva voinței sale, deși el s-a prezentat la poartă cu cartea de îmbarcare și documente de călătorie valabile, bagaje cu greutate corespunzătoare, într-o stare potrivită pentru călătorie și din timp, potrivit companiei.
Pasagerii trebuie să-și păstreze calmul
”În cazul în care are loc o dispută între personalul de la sol și pasagerii cărora li s-a interzis îmbarcarea, este important ca incidentul să fie înregistrat audio sau video, să cerem încheierea unui proces verbal sau să găsim martori. Este foarte important ca pasagerul să-și păstreze calmul, deoarece în numeroase țări insultarea personalului companiilor aeriene este considerată o faptă penală”, se arată în comunicat.
Din păcate, companiile aeriene încearcă să evite asigurarea serviciilor și plata despăgubirilor și nu informează păgubitul despre opțiunile sale, potrivit lui Anikó Bolyó. Strategia operatorilor aerieni când se prezintă mai mulți pasageri decât există locuri în aeronavă este de a oferi unor voluntari bilete gratuite la alte curse.
”Atenție! În cazul în care voluntarii acceptă biletele oferite gratuit de către operatorul aerian, ei nu mai pot beneficia de compensații. De asemenea, refuzul la îmbarcare pentru motive temeinice, cum ar fi starea de sănătate, cerințele de siguranță sau securitate, documente de călătorie necorespunzătoare, nu constituie motive întemeiate pentru a formula o cerere pentru compensații”, se arată în comunicat.
Nu se oferă compensații nici dacă nu ați informat compania aeriană în avans în legătură cu posibile alergii severe sau nu aveți documentația necesară pentru animalul de companie cu care călătoriți, potrivit companiei.
”Compensația pentru călătorii cărora li s-a refuzat îmbarcarea se ridică la 250 euro pentru zborurile de până la 1 500 km și ajunge la 600 de euro pentru zborurile de peste 3 500 km, chiar dacă se încheie în afara Uniunii Europene sau pleacă din afara UE, dar au ca destinație finală o țară din Uniune”, se arată în comunicat.
Pasagerii au dreptul la compensație chiar dacă beneficiază de rambursarea contravalorii biletului de călătorie, dar operatorul poate reduce cu 50% compensația atunci când pasagerilor li se oferă redirecționarea spre destinația finală cu un zbor alternativ, a cărui oră de sosire nu depășește cu 2, 3 sau 4 ore (în funcție de distanță) ora zborului pentru care au cumpărat bilet, potrivit companiei.
”În cazul refuzului la îmbarcare, pasagerii au dreptul de a primi gratuit mese și băuturi răcoritoare, cazare dacă este necesar și două apeluri telefonice”, se arată în comunicat.
Numărul de zboruri comerciale la nivel global crește foarte rapid, iar în 2018 se vor înregistra circa 39 de milioane de zboruri, cu peste 2 milioane mai mult decât în 2017. În ultimii 10 ani, numărul zborurilor a crescut cu 10 milioane, potrivit Flight Refund.