Potrivit legislației în vigoare, elevilor care sunt școlarizați în altă localitate decât cea de domiciliu li se asigură, de la bugetul de stat, cheltuielile dus-întors pentru transportul public rutier județean și interjudețean pe durata cursurilor școlare.
Inițiatorii proiectului adoptat acum, susținut de toate partidele, arată că în aceste condiții pentru elevii claselor terminale (a XII-a zì, a XIII-a seral și frecvență redusă), cursurile se încheie la începutul lunii iunie, conform structurii anului școlar stabilite prin ordin al ministrului Educației, însă examenul național de bacalaureat se desfășoară ulterior, în luna iunie (probele scrise) și continuă cu sesiunea a doua în lunile iulie-august.
”Această situație creează un vid legislativ care afectează în mod direct mii de elevi din întreaga țară, în special pe cei care învață în altă localitate decât cea de domiciliu. Din momentul încheierii cursurilor, aceștia nu mai beneficiază de gratuitate la transport, deși sunt obligați să se deplaseze pentru susținerea examenului de bacalaureat.
Această realitate generează inechitate socială între elevii care locuiesc aproape de centrul de examen și cei care trebuie să călătorească pe distanțe lungi, costuri suplimentare pentru familii aflate adesea în situații vulnerabile, precum și un potențial risc de absenteism sau abandon în rândul celor care nu își permit transportul”, subliniază autorii proiectului.
Aceștia au propus inițial în proiect ca gratuitea la transport să fie extinsă și pentru perioada examenelor naționale de bacalaureat, chiar dacă aceasta se desfășoară după încheierea cursurilor propriu-zise.
Guvernul Bolojan a semnalat însă o posibilă formă de discriminare indirectă și față de elevii care susțin evaluarea națională, întrucât și aceștia susțin examenul la un moment ulterior încheierii cursurilor.
Ca urmare, forma finală a proiectului a fost amendată astfel încât gratuitea elevilor la transport între localitatea de domiciliu și locul examenului se va aplica atât pentru susținerea probelor fără taxă din cadrul examenului național de bacalaureat, cât și pentru susținerea evaluărilor naționale.
Procedurile privind decontarea acestui transport de la buget vor române aceleași.
Pentru a intra în vigoare, proiectul mai trebuie promulgat de către șeful statului.
Au fost identificate situații în care același tip de microbuz electric (16+1 locuri) a fost achiziționat, în județe diferite, la valori semnificativ variabile - între un minim de 99.000 euro și un maxim de 263.000 de euro per unitate, fără modificări tehnice care să justifice diferențele”, a spus Pîslaru.
















