CECRA, asociația dealerilor auto din Europa, avertizează constructorii auto că vânzările de automobile prin contracte de agenție ar încălca legislația anti-trust a Uniunii Europene.
Tot mai mulți producători de automobile din Europa au decis să treacă la sistemul de vânzări tip agenție, în locul sistemului tradițional, bazat pe achiziția de stocuri. Motivele pentru care constructorii optează pentru sistemul pe bază de comision sunt mai multe, printre ele numărându-se avantajul controlului prețurilor și al discounturilor, Dealerii de automobile sunt nemulțumiți în multe situații, argumentând că ei își pierd o serie de avantaje, dar se pare că rămân cu obligațiile și riscurile de până acum. Asociația CECRA, care reunește dealeri și service-uri autorizate, dar și organizații naționale ale dealerilor, atrage atenția că există riscul pentru constructori de încălcare a legislației europene privind concurența. Concret, ei susțin că utilizarea oricăreia dintre metodele de contract, de agenție sau tradițional, este legal, dar combinarea celor două încalcă legislația.
CECRA susține că noile contracte impuse de unii constructori nu respectă legea, deoarece combină modelul de distribuitor cu cel de agenție. „Ar putea aduce amenzi foarte mari din partea autorităților de concurență”.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Contractul de agenție pe care îl introduc constructorii în Europa se bazează pe statutul de agent de vânzări pe care dealerul îl capătă. El nu mai este un vânzător de produse, pe care le deține în stoc, ci acționează ca agent pentru constructor, el preia comenzi de cumpărare, le transmite mai departe către constructor, care livrează direct mașina către client, la prețul prestabilit. Responsabilitatea revine teoretic constructorului, care încasează și banii plătiți de client. CECRA face însă diferența între contractul autentic de agenție și non-autentic.
Dealerii susțin că un agent care are un contract de agenție nu este independent de producător. Dar dacă responsabilitățile financiare și riscul de investiție se împart între cei doi, se încalcă legislația. Mai mult, eventualele discounturi permise sunt mici și se fac din comisionul cuvenit.
„Vedem unii producători că devin imaginativi și apare un număr de scenarii. Suntem informați că unii producători încearcă să joace «la cules de cireșe». Unii producători au propus dealerilor actuali să treacă la modelul de contract de agenție neautentic prin care foștii dealeri trebuie să continue să-și asume investiții semnificative și riscuri, iar prețul final n-ar fi fixat în întregime (de exemplu să permită ca prețul final să fluctueze cu câteva zeci de euro, asta putând reprezenta o posibilă anulare a comisionului pentru agent)”, explică CECRA.
CITEȘTE ȘI FOTO Dacia Bigster, pe care românii l-au putut vedea doar în imagini filmate și fotografii, apare în premierăCele mai importante avantaje pentru constructori în contractul de agenție sunt reducerea costurilor de distribuție pe care le plătesc și favorizarea la trecerea la vânzările online, tot mai bine acceptate de public.
Sistemul clasic de distribuție presupune ca stocurile de mașini să fie cumpărate de dealeri, la prețuri negociate. Dealerii beneficiază de o susținere financiară de marketing, dar trebuie să plătească taxe de utilizare a mărcilor. Ei stabilesc prețurile finale ale mașinilor, dar își asumă riscurile ce însoțesc achiziția și proprietatea stocurilor. De asemenea, ei trebuie să respecte și să finanțeze standardele impuse de constructor la nivel de showroom-uri și service-uri.
Mai mulți producători au introdus sau pregătesc introducerea sistemului de vânzări pe bază de contract de agenție, în Europa. Mercedes-Benz și Volkswagen Group au deja astfel de contracte pentru unele piețe sau pentru unele familii de modele, iar alte companii auto, precum BMW sau Stellantis, urmează să folosească acest sistem în următorii ani.
CECRA nu nominalizează companiile care ar practica acest sistem, dar spune că dealerii „ar putea fi forțați să semneze astfel de contracte sub amenințare rezilierii parteneriatelor cu mărcile”.