Volkswagen și Renault intenționează să solicite fonduri de la o schemă modificată de ajutoare prin care Guvernul spaniol vrea să încurajeze producția locală de vehicule electrice, informează Reuters.
Autoritățile de la Madrid au decis să lanseze o nouă versiune, mai flexibilă, a schemei de ajutoare PETRE, undeva în luna iulie, cu o valoare de două miliarde de euro, după ce programul inițial lansat anul trecut nu s-a bucurat de succes, fiind alocate doar 27% din fondurile de 2,9 miliarde de euro.
Oficialii speră că acest program, care utilizează și fondurile de sprijin de la UE, va ajuta Spania, al doilea mare producător auto european, să rămână în cursa pentru automobilele electrice, după ce a pierdut o parte din investiții în defavoarea rivalilor din regiune și de mai departe. Având în vedere subvențiile oferite de SUA și competiția țărilor cu costuri reduse din estul UE, creșterea capacităților în domeniul vehiculelor electrice este considerată esențială pentru viitorul industrial al Spaniei, scrie Agerpres.
"Spania a încercat tot ce a putut cu primul program PETRE, ,dar trebuie să ne asigurăm că al doilea program este mult mai bun și mai flexibil", spune Wayne Griffiths, directorul general de la SEAT, divizia spaniolă a Volkswagen, și totodată președintele Asociației producătorilor de automobile din Spania (ANFAC). "Trebuie să accelerăm lucrurile. Nu mai putem să pierdem timp", a adăugat Wayne Griffiths.
Volkswagen va depune o nouă solicitare pentru noul program PETRE, ceea ce ar putea însemna producția unor noi vehicule electrice sau asamblarea de baterii în Spania, proiecte care nu sunt acoperite de fondurile pe care le-a primit anul trecut.
La rândul său, grupul auto francez Renault, care a primit 40 de milioane de euro în cadrul primului program PETRE, intenționează să ia parte la noua rundă de finanțare, a declarat directorul de strategie și managerul pentru piața spaniolă de la Renault, Josep Maria Recasens. În funcție de calendar și de condiții, Renault ar putea decide să producă mai multe automobile hibride în Spania, a spus Recasens.
Spania a obținut aprobarea Comisiei Europene pentru a relaxa normele programului PETRE, după ce condițiile stricte au fost considerate de vină pentru succesul redus al programului lansat anul trecut, ceea ce a condus la demiterea a doi oficiali guvernamentali de rang înalt.
Jose Maria Lopez, care este acum responsabil de programul PETRE, s-a declarat încrezător că cele două miliarde de euro care au mari rămas în cadrul schemei vor fi acordate prin intermediul a două proceduri de licitație, pentru vehicule electrice și baterii, ce vor fi lansate în jurul lunii iulie.
Conform noilor prevederi, ofertele de licitație vor fi individuale, în locul unor consorții de firme mari și mici, iar criteriile de selecție au fost simplificate. Termenul limită pentru execuția investițiilor a fost prelungit până în 2028, față de 2025 cum prevedea prima schemă, o modificare salutată de Wayne Griffiths.
În condițiile în care UE urmează să interzică, începând din 2035, vânzarea de autoturisme noi care emit CO2, datele Asociației ANFAC arată că ponderea vânzărilor de automobile electrice și hibride de tip plug-in în totalul vânzărilor de automobile din Spania sunt la 10%, cu mult sub media din UE și sub situația din țările vecine Franța și Portugalia.
În paralel, țările europene care produc mult mai puține autoturisme decât Spania, inclusiv Franța și Ungaria, au atras până acum mai multe investiții în uzine pentru producția de baterii, potrivit firmei de consultanță Benchmark Mineral Intelligence.
Sectorul auto este responsabil pentru 8% din economia Spaniei și 9% din locurile de muncă din această țară.