Centrul de design Dacia a devenit de mai multă vreme o piesă importantă în rețeaua Renault, care participă la crearea fiecărui automobil din grup. După modelele aflate deja pe piață, acum designerii și ceilalți artiști pregătesc noile modele care vor fi lansate în anii următori. Printre ele ar putea fi și un pick-up, dar și noi SUV-uri.
Într-un exercițiu de imagine, Dacia a prezentat unul dintre proiectele secrete la care a lucrat în ultima perioadă, atât de secret, încât toate telefoanele au fost sigilate pe camerele foto. Este vorba despre un studiu de design, nu despre un prototip sau despre un concept-car tipic, unul care are la bază modelul Duster.
„A fost un proiect pe care l-am început după pandemie și am dorit să creăm o serie de accesorii care ar putea fi disponibile în viitor”, au explicat cei de la Dacia Design Center, o divizie a activităților Renault Group din România care are în acest moment 36 de persoane, de la desenatori, la modelatori sau alte meserii legate de această activitate.
Conceptul, pe care nu am avut voie să-l fotografiem, aduce o serie de elemente suplimentare unui Duster vopsit într-o culoare specială, bej – nisip: o baterie amplasată pe acoperiș, care include și celule fotovoltaice, echipată cu lumini frontale și prize de alimentare USB, elemente de protecție suplimentare, pe uși, spații de depozitare în locul geamurilor laterale din zona portbagajului. Jantele de mari dimensiuni și anvelopele de off-road completează acest studiu, care arată ce se poate face în spiritul Dacia cu un SUV destinat în mod normal rulării pe asfalt.
Dincolo de acest studiu, Mihai Bordeanu, director general al Dacia România, și Yohann Ory, șeful centrului de design Dacia au anunțat mai multe noutăți ale mărcii pentru perioada următoare, cum ar fi „sezonul Dacia”, o idee de marketing care va avea loc anual.
„Creștem în cotă de piață și ne apropiem de primele două locuri din Europa. Vrem să fim buni în retail, iar Sandero e deja cel mai bine vândut în retail, la fel și Duster, cel mai vândut SUV în retail. În ianuarie am avut podiumul total, patru dintre modele au fost în top, Jogger a avut un an bun, Spring a fost cel mai vândut electric”, a explicat Mihai Bordeanu situația foarte bună în care se află Dacia în acest moment.
În privința posibilelor noi modele, pe lângă noul Duster, care urmează să apară în public peste doar câteva luni, și viitorul Bigster, „un frate mai mare al lui Duster”, care va păstra 95 – 97% din conceptul cu același nume, designerii lucrează deja la noi proiecte. „Explorăm mai multe direcții. Lucrăm și la un pick-up, lucrăm și la alte modele care s-ar putea potrivi mărcii Dacia” ne-a spus Yohann Ory, cel care conduce activitatea designerilor din București.
CITEȘTE ȘI Șase oferte pentru construcția Tronsonului 2 al Autostrăzii Sibiu-FăgărașEl a explicat că nu toate studiile și desenele pe care le fac ajung modele de serie, dar este o activitate normală. De exemplu, Manifesto, „un catalog de idei” cum a fost descris de designerul Dacia, va furniza unele elemente pentru viitorul Duster 3. În plus, este normal ca oamenii din centru să participe la proiectele comune ale grupului și pentru alte mărci.
„Am fost implicați în competiția pentru următorul model Alpine, iar viitorul model va fi desenat de un designer român. Eu am participat la designul noului Renault Espace, care urmează să fie lansat”, a mai spus Ori, care se află de doi ani în fruntea centrului din România.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Aramco a semnat o scrisoare de intenție cu Renault pentru intrarea în compania de motoare, cu uzină la MioveniYohann Ory ne-a dezvăluit și faptul că a început deja activitatea de creație pentru a doua generație Dacia Spring. „Suntem în intervalul normal pentru un model, de cinci ani, până la lansare, așa că este normal să începem să lucrăm la el”.
Înainte de a pleca, am avut ocazia să privim, pe fugă, la stațiile grafice la care lucrau o parte dintre angajații Dacia Design Center: un spoiler de Spring, probabil face-liftul de anul viitor, un profil de pick-up, care pare să semene, de la distanță, cu viitorul Bigster, o serie de culori noi pentru vopseluri. Printr-o fereastră vedem și câteva mașini bine camuflate cu huse de protecție, probabil noile Duster și Bigster, care se deosebesc cel puțin în privința lungimii.
„Vor fi asemănătoare, ați văzut conceptul Bigster, dar Duster va rămâne similar cu generația actuală, în timp ce Bigster va fi mai lung, mai lat, specific clasei compacte”, ne mai spune Ory.